• barnensrätt

Förbannat TRÖTT på ungarnas Dagis!

Jag har just (återigen) varit på dagis, då dom ringde jobbet och meddelade att sonen åkt på ögoninflammation, "han kunde knappt se, ögat var helt igentäppt" hette det...

Kommer dit och möts av en sprudlande glad kille som åkt på en vagel i ögat, men hans öga var INTE igentäppt, han kunde utan problem se..
    Jag har ju då aldrigt hört att en vagel är smittsam, undrar vad försäkringskassan säger om man ringer och sjukskriver sig för en liten vagel?!!

Det här är inte första gången sånt här händer, jag har tidigare blivit inringd pga. "att lilleman inte är sig lik" Vad 17 det nu betyder??
    Jag hämtade såklart, inget fel på honom alls!!
    En annan gång ringdes det för då hade dom tempat honom precis då han vaknat från vilan, han hade då 37,5.
    HALLÅ?!! Är det feber? På ett nyvaket barn?
    Alltså inget fel den gången heller.

Och innan jag började lämna hans astmamedicin (förskylningsastma) så ringdes det JÄMT över hans hosta osv... Saken är dock den att dom har ALDRIG behövt ge hon av medicinen nu när dom har den.

Blir sååå j*kla trött bara, här har man precis börjat ett nytt jobb, och dom ringer som idioter för ingenting!!

Vet inte riktigt vad jag ville med inlägget, behövde nog bara häva ur mig, man kan ju hoppas att "fröken" kanske finns här på Fl och känner sig J*VLIGT träffad!

-Jag vet att du vet att jag vet att du vet att jag vet-
  • Svar på tråden Förbannat TRÖTT på ungarnas Dagis!
  • Stora

De kanske inte såg att det var en vagel. Ögoniflamation är ruskigt smittsamt och det är inte kul att få det så jag förstår att de tar det säkra före det osäkra. Varför inte se det som att de verkligen bryr sig om ditt barn. Jag tror absolut inte att de vill jävlas med dig utan bara är omtänksamma.

• lmwa

barnens rätt,

Vilken tur du verkar ha med personal som verkligen bryr sig om ditt barn, som ser ditt barn och känner det såpass väl att de märker snabbt när ngt inte är som det brukar. Och vilken härlig mamma du verkar ha som prioriterar ditt barn framför sitt eget jobb. Vad skönt och höra att det bara var en vagel, inte kul att behöva ha ögoninflammation när man är så liten. Det är så skönt att höra om förskolepersonal och mormödrar som sätter barnet i första rum och låter dess välmående komma före sina egna behov. Du kan skatta dig lycklig du, lycka till med nya jobbet föresten!

• aug 06

Ögoninflammation är smittosamt men inget som man måste vara hemma för har jag hört, barnet får gå på dagis fast den har ögoninflammation. Visst som förälder så skulle jag inte tycka det var roligt med ett barn som smittar men i där jag bor har jag då fått veta att man ej behöver ha barnet hemma inte i allafall om det får medicin för det eller tas hand om på nått annat sätt.

Allt under 38 grader då har man ej feber över då har man det fast i bland kan 37,7 vara ganska så högt om man är lågtempat tex.

Jag skulle tala med personalen om det hela

• barnensrätt
    lmwa skrev 2007-05-31 20:30:21 följande:
    barnens rätt,Vilken tur du verkar ha med personal som verkligen bryr sig om ditt barn, som ser ditt barn och känner det såpass väl att de märker snabbt när ngt inte är som det brukar. Och vilken härlig mamma du verkar ha som prioriterar ditt barn framför sitt eget jobb. Vad skönt och höra att det bara var en vagel, inte kul att behöva ha ögoninflammation när man är så liten. Det är så skönt att höra om förskolepersonal och mormödrar som sätter barnet i första rum och låter dess välmående komma före sina egna behov. Du kan skatta dig lycklig du, lycka till med nya jobbet föresten!
    Nej, tyvärr kan jag inte hålla med dig överhuvudtaget. Jag anser inte att jag har tur som får ränna på dagis stup i kvarten helt i onödan.
    Jag skulle ALDRIG lämna ett sjukt barn på dagis, och skyndar självklart dit när dom ringer... men förstår du min frustration då det 7 av 10ggr inte är NÅGOT fel alls på barnet?!

Personalen känner inte mina barn specielt bra alls, med tanke på att vi nyligen bytt dagis! Hade dom gjort det, så hade dom inte ringt och ansett 37,5 grader vara feber!

Jag ska ta ett allvarligt snack med personalen och hjälper inte det får jag väl ta ett samtal med enhetschefen oXå, sen kanske jag kan skratta mig lycklig..
    -Jag vet att du vet att jag vet att du vet att jag vet-
  • isasdream

vilken tur att föräldrarna inte är som i denna tråd i sin attityd mot mig som förskolepersonal.

och som förskolepersonal fullkomligt skiter jag i om nåt barns mormor inte får sova innan de ska jobba. INTE vårt problem öht som personal.

om jag ore personal skulle JAG be om ett samtal med desssa föräldrar och mormödrar till sammans med min chef för bara för att jag är personal så er inte det föräldrar rätt till att tro och ta för givet att jag med vilje ringer till dem och hittar på att deras barn är sjukt.

en sån attityd från föräldrar är bara för tråkigt och tack o lov i min erfarenhet sällsynt.
    de flesta brukar faktiskt bli tacksamma när man ringer.

• Angelica30

Så om förskolan ringer dig för att du ska hämta ditt barn som har feber (som i TS fall 37,7) du lämnar din arbetsplats och sätter andra i skiten för att springa i väg. Hämtar barnet och h*n är hur pigg som helst och inte har någon feber. Hade du varit tacksam menar du?
    Själv har jag bara blivit uppringd 2 gånger, ena gången hade dom fått vattkoppor (fanns inga koppor på mogonen) och andra gången hade min stora tjej cyklat omkull och hade ont i knät.

Jag jobbar inom vården och givetvis åker jag och hämtar barnen om dom är sjuka, men det ställer till en massa också för mina arbetskamrater och då ska barnen verkligen vara sjuka.

isasdream skrev 2007-06-01 04:35:31 följande:
    vilken tur att föräldrarna inte är som i denna tråd i sin attityd mot mig som förskolepersonal.och som förskolepersonal fullkomligt skiter jag i om nåt barns mormor inte får sova innan de ska jobba. INTE vårt problem öht som personal.om jag ore personal skulle JAG be om ett samtal med desssa föräldrar och mormödrar till sammans med min chef för bara för att jag är personal så er inte det föräldrar rätt till att tro och ta för givet att jag med vilje ringer till dem och hittar på att deras barn är sjukt.en sån attityd från föräldrar är bara för tråkigt och tack o lov i min erfarenhet sällsynt.de flesta brukar faktiskt bli tacksamma när man ringer.
  • Marija Thomas

Isasdream:

Ofta blir det så här i sådana frågor att förskolepersonalen ställer sig på ena sidan och föräldrarna som har blivit drabbade på andra sidan, det är ofta svårt att se objektivt på sånt här.

Jag drog inte hela historien i mitt första inlägg och inte i det andra heller. Det sades mycket mer både från en i personalen och min mamma.
    Igår när jag och min man hämtade vår dotter från dagiset så pratade vi med en av de andra i personalen som hade varit med när min mamma hämtade vår dotter och hon säger att den i personalen som pratade med min mamma hade efteråt sagt till henne att det kanske är bra om du pratar med föräldrarna imorgon för jag sa nog saker som jag inte borde ha sagt. Med andra ord insåg hon ju direkt att hon hade gått för långt, det var därför min mamma svarade tillbaka på det sättet som hon gjorde.

Hur som helst så trodde inte jag att denna tråden gick ut på att ordagrannt berätta vad som sades utan mer att få ut sin frustration över personalen på dagiset som ringer i tid o otid.

Jag har ABSOLUT INGET PROBLEM med att hämta min dotter om hon faktiskt är sjuk, men av 3 gånger som de har ringt så har 2 varit just för ingenting och då kan jag ju säga att min dotter bara har gått på dagis i 2 månader...

Vad jag tycker är märkligt är hur irriterade folk kan bli över ett inlägg och hur det kan ta något så personligt. Jag menar bara för att någon klagar på ett datorföretag hetsar ju inte jag upp mig bara för att jag jobbar på ett? Hade någon däremot sagt att "marija thomas" sköter inte sitt jobb bla bla bla hade jag kunnat reagera med ett upprört svar men annars kan man ju vara lite trevlig och förklara hur det går till på sin egen arbetsplats.

• isasdream

JAPP!!! jag skule inte tveka på att åka och hämta mina barn samt vara äldigt tacksam för att de har såpass koll på dem att de märker när barnen inte är sig lika. man kan faktiskt vara sjuk utan feber även om många tycks tro det är omöjligt.

skulla aldrig ha mage att bete mig på sätt som beskrivs här i tråden om personalen ringer för att mitt barn inte tycks vara ok. skulle skämmas om jag betedde mig på sätt som beskrivits här.

• Åsa

Vad jag undrade mest över var varför de tog tempen på barnet. Förklarade de det? Ett litet barn kan ju må dåligt eller bra ganska oavsett om temperaturen är låg eller måttligt förhöjd.

• Smokie

Det är stor skillnad på att vara hemma och att vara i barngrupp!
    Barnet kan vara hur pigg som helst i hemmets lugna vrå, men inte klara av att vara på dagis där det är full altivitet.
    Som småbarnsförälder måste man vara beredd på att vara hemma med barn titt som tätt även om man precis börjat ett nytt jobb.

Lever man i en relation kan man ju som tur är dela på vab-dagarna!

Svar på tråden Förbannat TRÖTT på ungarnas Dagis!