"Mord som begås i GUDS namn, vad har vi för ansvar till det? Vad kan vi göra för att det ska försvinna? Hur länge ska det få fortsätta utan att flera människor, och främst då troende som använder sig av samma budskap, texter, mönster också börjar reagera...
Man kan aldrig slå sig ned och säga att "det är ödet", människans intellekt är format så vi kan se lösningar på problem och hitta orsaker till sjukdom.
Gud uppmanar på otroligt många ställen i koranen att söka KUNSKAP (både kvinnor o män, detta borde de muslimer läsa oftare som inte fattat kvinnans plikt att söka kunskap)
kunskap innebär att vi skall finna orsakerna till det onda och genom naturvetenskaplig forskning och medecinsk komma närmare Gud. För genom kunskap hamnar man tillslut tilbaks till Guds budskap då Gud är den störste medecinaren den störste naturvetaren och den störste kemisten.
Jag kan oxå tycka att det fria valet kan kännas brutalt, men vad är alternativet, styrda robotar, det fria valet är brutalt om det inte begränsas genom guds lagar.
Guds lagar begränsar den fria viljan att skada andra och sig själv, men även om den begränsar den fria viljan så låter den ändå den vara fri.
Frågan är ändå, om jag inte varit troende så hade nog detta varit en anledning för mig att inte tro, de barn som råkar ut för övergrepp exempelvis, varför kan inte det fria valet att skada andra begränsas i vissa fall, varför kan inte den som skall begå en sådan vidrig handlig inte få hjärtinfark eller ännu bättre varför föddes en sådan person överhuvudtaget.
Men om jag inte hade tro på ett helvete som evigt liv för dessa männioskor så hade jag varit ännu mer frustrerad än vad jag redan är över vissa saker. Hade jag inte varit övertygad om att Gud dömmer dessa rättvist skulle jag tycka att livet var en pest o pina, för det är så många hemska människor som kommer undan, och det är så många oskyldiga som dagligen döms till döden.