• fatima

*Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in

"Många här fokuserar bara på frågan om homosexualitet är naturligt. Andra om analsex är naturligt. (finns massor av heteros som utövar det flitigt så jag förstår inte ens kopplingen)"

För att klargöra min åsikt så har jag lika stor avsmak för analsex mellan hetro, men det hör inte hit

• fatima

om du sett dokumentären om pojken som uppfostrades till flicka pågrund av en mislyckad operation vid födsen, hade du nog ändrat uppgfattning om könsidentiteter.
    Pojken visste att han inte var flicka trots sitt kvinnliga kön och föräldrarnas uppfostran.
    Han fick ett fruktansvärt liv pågrund av just denna uppfattning, att könsidentiteter inte är biologiska.

• fatima

utopia
    det är dömmande att tro att alla människor som tror att koranen är Guds ord är fanatiker och kommer ge sina barn en fördomsfull uppfostran.

• fatima

Det finns massor med tokigheter i både bibeln och koranen som en del väljer att bortse ifrån, en del inte

ledsen att göra dig besviken men det finns inga tokigheter i koranen, endast guds ord.
    tokigheter kommer från männikor som lägger till saker till guds ord.
    sista budskapet är fritt från människors tokigheter och tillägg

• fatima

Utopia

"Detta med att barn behöver både manliga och kvinnliga förebilder, det är bara viktigt i samhällen där det är väldigt uppdelat, då mannen och kvinnan har väldigt utpräglade könsroller."

Jag pratade inte om könsroller utan könsidentitet, det biologiska, olikheterna mellan man o kvinna är vackert och det vill jag att ett barn skall få uppleva.

• fatima

"vilka ena riktiga hycklare vi människor är. Och DET gör oss till de lägst stående varelserna på denna jord, vilket på ett sätt är synd eftersom vi har möjligheten att använda det som skiljer oss från djuren på ett mer utvecklande sätt men inte gör det. "

Yiskah,håller med dig, precis detta beskriver Gud i koranen, människan kan vara den högst stående eller den lägsta av det lägsta han skapat, det är våra handligar i godhet som gör att vi blir högt stående.

• fatima

Följdfrågan blir: hur använder du koranen enligt din tro? Tar du allt ordagrannt, eller får man sålla i guds ord? Tror du att gud vill att man ska kriga och döda? Eller är det bara metaforer för något annat? Men i så fall gör vi den tolkningen, då är vi tillbaks i att vi tolkar igen

Utopia, inte för att detta hör till tråden men iallafall, jag är inte öppen för en koran debatt på denna tråd, så jag skall fatta mig kort, dina frågor kan du för övrigt ställa till en imam om du är intresserad av utförligare svar.
    Ja, varje ord på arabiska är guds ord, Nej varje ord på översättningarna är inte Guds ord, de kan innehålla feltolkningar.
    Ja tolkningar är från människor och människor har brister och så även tolkningarna, men Guds ord består och är perfekta.
    När tolkningarna blir fel beror felen på människan, när tolkningarna rdover människor till ondska beror detta återigen på människan.
    Nej, man får mörda människor, koranen påvisart klart och tydligt i sina verser att döda en människa är att döda mänskligheten.
    Och en annan vers beskriver hur människan inte ens har rätt att avsiktligt skada något av Guds skapelser som är vikten av en atom.
    Med dessa liknelser gör gud det uppenbart hur han föraktar människor som avsiktligt skadar ens en myra.
    Gud uppmanar även människan i koranen att alldrig angiripa fienden först utan först när man blir angripen, i ex krig får man försvara sig.

Detta kan dock leda till tolkningen att ex Palestina är angripet först och att man då har rätt att försvara sig, i Palestina, och dem länder som stödjer angreppet.

Genom att bedöma Guds ord som ologiska, utgår du ifrån att du är 100 logisk.
    Undrar vem som är mest logisk du eller din skapare : )
    Det ologiska du finner i bibeln är troligen människors tillägg.

"Det finns faktiskt muslimer som är homosexuella. Hur går det ihop? "
    vadå, alla männikor kan väl tro på att de har en skapare oavsett läggning.
    Sedan är det ju upp till var och en att välja bort saker som man tror att gud inte har sagt.
    själv föredrar jag att inte välja bort saker eftersom jag har svårt att sätta min position högre än gud.
    Jag utgår från att allt gud säger i sista tetarmentet är bra för människan varesig vi förstår det eller ej, jag ser det som när man var liten , när man inte förstod alla mammas o pappas regler, verför man inte fick gå över gatan när det inte fanns några bilar bara för det råkade vara råd gubbe o inte grön, så ser jag även Guds budskap, liksom ett barn så är det svårt att förså allt, men när man läser buskapet med öppet hjärta förstår man att detta inte är skrivet av en människa, och är det inte skrivet av en människa så återstår bara Gud.
    Hoppas du förstår varför jag utgår från att Gud vill oss väl, liksom en förälder, och för att göra det lite lustigt så kan man väl säga att man ofta befinner sig i trotsåldern.
    För vissa går trotsåldern över för andra inte : )

• fatima

Följdfrågan blir: hur använder du koranen enligt din tro? Tar du allt ordagrannt, eller får man sålla i guds ord? Tror du att gud vill att man ska kriga och döda? Eller är det bara metaforer för något annat? Men i så fall gör vi den tolkningen, då är vi tillbaks i att vi tolkar igen

Utopia, inte för att detta hör till tråden men iallafall, jag är inte öppen för en koran debatt på denna tråd, så jag skall fatta mig kort, dina frågor kan du för övrigt ställa till en imam om du är intresserad av utförligare svar.
    Ja, varje ord på arabiska är guds ord, Nej varje ord på översättningarna är inte Guds ord, de kan innehålla feltolkningar.
    Ja tolkningar är från människor och människor har brister och så även tolkningarna, men Guds ord består och är perfekta.
    När tolkningarna blir fel beror felen på människan, när tolkningarna rdover människor till ondska beror detta återigen på människan.
    Nej, man får mörda människor, koranen påvisart klart och tydligt i sina verser att döda en människa är att döda mänskligheten.
    Och en annan vers beskriver hur människan inte ens har rätt att avsiktligt skada något av Guds skapelser som är vikten av en atom.
    Med dessa liknelser gör gud det uppenbart hur han föraktar människor som avsiktligt skadar ens en myra.
    Gud uppmanar även människan i koranen att alldrig angiripa fienden först utan först när man blir angripen, i ex krig får man försvara sig.

Detta kan dock leda till tolkningen att ex Palestina är angripet först och att man då har rätt att försvara sig, i Palestina, och dem länder som stödjer angreppet.

Sedan är det ju upp till var och en att välja bort saker som man tror att gud inte har sagt.
    själv föredrar jag att inte välja bort saker eftersom jag har svårt att sätta min position högre än gud.
    Jag utgår från att allt gud säger i sista tetarmentet är bra för människan varesig vi förstår det eller ej, jag ser det som när man var liten , när man inte förstod alla mammas o pappas regler, verför man inte fick gå över gatan när det inte fanns några bilar bara för det råkade vara råd gubbe o inte grön, så ser jag även Guds budskap, liksom ett barn så är det svårt att förså allt, men när man läser buskapet med öppet hjärta förstår man att detta inte är skrivet av en människa, och är det inte skrivet av en människa så återstår bara Gud.
    Hoppas du förstår varför jag utgår från att Gud vill oss väl, liksom en förälder, och för att göra det lite lustigt så kan man väl säga att man ofta befinner sig i trotsåldern.

• fatima

• fatima

Det sista du sa var bra, precis så är det, man väljer om man vil tro eller inte, och på domedagen vet man prcis vad man gjorde för val, det finns inget tvång i tron den är helt frivillig.
    Att hänvisa till religion är inte att hänvisa till sig själv, vi är enligt min tro Guds skapelser, inte en del av Gud.
    Om du läser koranen på arabiska så har den inte gått igenom någon "sil", koranen är skriven på ett gudomligt sätt som gör att man kan lära sig hela koranen utantill och det gör att den är exakt likadan som när den uppenbarades för Muhammed genom ängeln gabriel.

Som jag skrivit tidigare så utgår man som troende att det Gud säger är för människans bästa, sedan om du tycker asvhållsamhet är nedvärderande så är ju det ditt sett att se på det.
    Avhållsamheten är lika svårt för en hetro som en homo, avhållsamheten gäller alla utomäktenskapliga förhållanden.
    Ingen är tvingad till avhållsamhet från sex, varken hetro eller homo, allt handlar om tro och egen vilja.
    Och eftersom livet handlar om egen vilja så har ingen annan rätt att dömma andra, så bara för att klargöra min ståndpunkt så nedvärderar jag ingen som du skrev.

Svar på tråden *Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in