Följdfrågan blir: hur använder du koranen enligt din tro? Tar du allt ordagrannt, eller får man sålla i guds ord? Tror du att gud vill att man ska kriga och döda? Eller är det bara metaforer för något annat? Men i så fall gör vi den tolkningen, då är vi tillbaks i att vi tolkar igen
Utopia, inte för att detta hör till tråden men iallafall, jag är inte öppen för en koran debatt på denna tråd, så jag skall fatta mig kort, dina frågor kan du för övrigt ställa till en imam om du är intresserad av utförligare svar.
Ja, varje ord på arabiska är guds ord, Nej varje ord på översättningarna är inte Guds ord, de kan innehålla feltolkningar.
Ja tolkningar är från människor och människor har brister och så även tolkningarna, men Guds ord består och är perfekta.
När tolkningarna blir fel beror felen på människan, när tolkningarna rdover människor till ondska beror detta återigen på människan.
Nej, man får mörda människor, koranen påvisart klart och tydligt i sina verser att döda en människa är att döda mänskligheten.
Och en annan vers beskriver hur människan inte ens har rätt att avsiktligt skada något av Guds skapelser som är vikten av en atom.
Med dessa liknelser gör gud det uppenbart hur han föraktar människor som avsiktligt skadar ens en myra.
Gud uppmanar även människan i koranen att alldrig angiripa fienden först utan först när man blir angripen, i ex krig får man försvara sig.
Detta kan dock leda till tolkningen att ex Palestina är angripet först och att man då har rätt att försvara sig, i Palestina, och dem länder som stödjer angreppet.
Genom att bedöma Guds ord som ologiska, utgår du ifrån att du är 100 logisk.
Undrar vem som är mest logisk du eller din skapare : )
Det ologiska du finner i bibeln är troligen människors tillägg.
"Det finns faktiskt muslimer som är homosexuella. Hur går det ihop? "
vadå, alla männikor kan väl tro på att de har en skapare oavsett läggning.
Sedan är det ju upp till var och en att välja bort saker som man tror att gud inte har sagt.
själv föredrar jag att inte välja bort saker eftersom jag har svårt att sätta min position högre än gud.
Jag utgår från att allt gud säger i sista tetarmentet är bra för människan varesig vi förstår det eller ej, jag ser det som när man var liten , när man inte förstod alla mammas o pappas regler, verför man inte fick gå över gatan när det inte fanns några bilar bara för det råkade vara råd gubbe o inte grön, så ser jag även Guds budskap, liksom ett barn så är det svårt att förså allt, men när man läser buskapet med öppet hjärta förstår man att detta inte är skrivet av en människa, och är det inte skrivet av en människa så återstår bara Gud.
Hoppas du förstår varför jag utgår från att Gud vill oss väl, liksom en förälder, och för att göra det lite lustigt så kan man väl säga att man ofta befinner sig i trotsåldern.
För vissa går trotsåldern över för andra inte : )