Fatima: Jag menar inte att gud inte finns, att gud inte sänder oss budskap, jag menar att gud inte har skrivit nån bok. Gud har inte den möjligheten att skriva. Gud för mig är abstrakt, andlig, icke i fast form så att säga och kan därmed inte knappra på ett tangentbord eller hålla i en penna. Om du på fullaste allvar tror att gud bokstavligen har skrivit en bok, då blir jag riktigt mörkrädd och lider med dig i din tro.
Med att "plocka ut godbitarna" menade jag att man bildar sig en egen tro genom att plocka vettiga saker ut buddismen/kristendom/wicca osv. Inte enbart ur Bibeln eller Koranen, utan ur tron i sig
Lid med mig om du vill, jag lider med dig, för det du säger är motsägelsefullt, skulle du vara en bättre människa för att du plockar ut de budskap som passar dig, skulle jag vare sämre för att min tro passar mig utan att plocka bort eller blanda???????????
Gud sitter inte vid ett skrivbord??, jasså det visste jag inte!!!!
Budskapen från Gud skrivs ned via en profet som har kontakt med Gud, koranen är alltså ingen tolkning uatn Guds ord via ängeln gabriel till profeten Muhammed.
Det du säger är motsägelsefullt, "det finns inga guds ord", "det finns vissa saker som är guds ord", "budskap sänder gud" , "vissa budskap tror jag på" jag förstår inte , vad är det för skillnad mellan budskap och nedskrivna budskap???
Men vad är då den stora skillnaden mellan dig o mig, jo att du tror att vissa meningar är Guds ord, de meningar som passar dig, och jag tycker alla meningar i koranen är Guds ord och alla passar mig.
Jag blir inte mörkrädd av din ihopplockade tro så varför blir du mörkrädd av min.