• fatima

*Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in

Håller med dig, det är samma Gud och det finns en längtan, likt en förälder, att komma nära Gud.
    Varje sura, vers i koranen börjar med I den nådrikes barmhärtiges namn, Gud är alltså mer barmhärtig än vi någonsin kan föräställa oss.
    Det räcker ju att titta ut och se allt som är skapat för oss för att vi skall njuta, varje frukt varje andetag..
    Och om man skulle räkna allt man får av Gud varje dag så skulle hela dagen gå åt till att räkna.

• fatima

Brodsmulan, tack för din historie lektion : -)
    Du förklarade även vad jag menar med avhållsamhete.
    Till Utopia, känner inte att jag behöver förklara mer än vad jag gjort, du plockar ut jag plockar inte ut, så enkelt var det.
    Sen tycker jag det är intressant att Yiskah först skrev att det finns inga Guds ord och sedan skrev att "godbitarna är Guds ord

• fatima

väntar fortafande på svar om godbitarna ; _ ) , människa eller Gud hur ska ni ha det ?

• fatima

Fatima: Jag menar inte att gud inte finns, att gud inte sänder oss budskap, jag menar att gud inte har skrivit nån bok. Gud har inte den möjligheten att skriva. Gud för mig är abstrakt, andlig, icke i fast form så att säga och kan därmed inte knappra på ett tangentbord eller hålla i en penna. Om du på fullaste allvar tror att gud bokstavligen har skrivit en bok, då blir jag riktigt mörkrädd och lider med dig i din tro.

Med att "plocka ut godbitarna" menade jag att man bildar sig en egen tro genom att plocka vettiga saker ut buddismen/kristendom/wicca osv. Inte enbart ur Bibeln eller Koranen, utan ur tron i sig

Lid med mig om du vill, jag lider med dig, för det du säger är motsägelsefullt, skulle du vara en bättre människa för att du plockar ut de budskap som passar dig, skulle jag vare sämre för att min tro passar mig utan att plocka bort eller blanda???????????

Gud sitter inte vid ett skrivbord??, jasså det visste jag inte!!!!
    Budskapen från Gud skrivs ned via en profet som har kontakt med Gud, koranen är alltså ingen tolkning uatn Guds ord via ängeln gabriel till profeten Muhammed.
    Det du säger är motsägelsefullt, "det finns inga guds ord", "det finns vissa saker som är guds ord", "budskap sänder gud" , "vissa budskap tror jag på" jag förstår inte , vad är det för skillnad mellan budskap och nedskrivna budskap???
    Men vad är då den stora skillnaden mellan dig o mig, jo att du tror att vissa meningar är Guds ord, de meningar som passar dig, och jag tycker alla meningar i koranen är Guds ord och alla passar mig.
    Jag blir inte mörkrädd av din ihopplockade tro så varför blir du mörkrädd av min.

• fatima

Brodsmulan:

I Koranen säger Gud den Högste att han skall skydda den från alla ändringar, tillägg, strykningar och andra manipulationer. Gud lovar i Koranen att den skall förbli samma bok hela tiden. Gud säger att Han, som sände ner Koranen, också skall se till att bevara den.
    Gud utmanar människor och djävlar och hela skapelsen att komma med något liknande Koranen om de kan, Gud låter sina profeter göra underverk som överträffar sin samtids främsta begåvningar; annars vore de inga underverk.
    På Muhammads tid, var araberna mycket framstående vältalare. Koranen kom och berättade med ännu större vältalighet om skapelsen och livets uppkomst.
    Inom vetenskapen framkommer mycket nytt, som faktiskt redan står i Koranen. Alla människor kan hämta bevis från Koranen på att vetenskapen har rätt. Vetenskap som inte stämmer med Koranen saknar grund. Gud är den högste läraren och allt vi lär oss måste komma ifrån Gud.
    Koranen samlades under Muhammads tid, (saw) på läderbitar och benbitar och sten och varje dag i Ramadan lästes Koranen framför Muhammad (saw).
    Omar, den andre kalifen, lät samla alla bitarna och förvara dem hos sin dotter Hafsa, som varit gift med Muhammad (saw). Osman, den tredje kalifen, lät skriva ren dem.
    På den tiden levde fortfarande alla muslimer som kunde läsa och skriva Koranen i original, och det var många som sysslade med att skriva av den. Profeten Muhammad (saw) och de flesta av hans följeslagare kunde Koranen utantill.
    Det är omöjligt att ändra något i Koranen därför att det är många som kan den utantill.

Jag står alltså fast vid att "ryktet går" inte stämmer på koranen.

Om vi skall gå på djupet var alla här inne bygger sina åsikter på så skall vi vara rättvisa, en åsikt som byggs på religion eller något annat gör inte att den ena åsikten är mer värd än den andra, inte heller gör det åsikten mindre personlig, för religion är i allra högsta grad något personligt.
    Men visst jag förstår vad du menar, det kan låta likt "för min mamma har sagt det" som barn säger.

• fatima

Brodsmulan

Det intressanta i detta fallet är att du med din religion i ryggen ger budskapet av att homosexualitet är något förbjudet och skamligt, det är nog det som många reagerar på"

Jag säger inte att homosexualitet är skamligt eller förbjudet, det är inte min ensak att bedöma, jag säger att jag skulle lämna mina barn till ett gift par med gudstro på en Gud, till en familj som tror på Guds sista testarmente.

För att klargöra min åsikt så skulle jag alltså kunna lämna mitt barn till en troende homosexuell som levde i celibat med en stark gudstro.

likaså en singel som levde i celibat med gudstro.

men helst en mamma o en pappa

• fatima

"Men japp, har även skrivit att det finns en viss grupp där jag absolut inte skulle lämna mina barn, för där finns väldigt mycket av både fördomar mot homosexuella och andra avvikande, nämligen inom de som har en stark tro på guds ord sk. boktrogna kanske man ska utveckla det till. För jag vill att mina barn ska växa upp där förståelse och öppenhet finns. Där man tolerarar människan för den unika skapelse den är, oavsett kön, läggning eller ras."

Brodsmulan, rätta mig om jag har fel men kunde inte tolka ditt inlägg annat än att du aldrig kommer lämna dina barn till en Jude som tror att Torah är Guds ord, en kristen som tror att Evangelierna är Guds ord via Jesus, en muslim som tror att koranen är Guds ord.
    Det är alltså miljarder människor vi talar om som du tycker är odugliga föräldrar, om något behöver motivers så behöver detta det VERKLIGEN.
    Alla dessa människor som tror på Guds ord är enligt dig icke öppna icke förstående, rasdiskriminerande och allmänt bedrövliga människor, detta är en ganska allvarlig anklagelse.

Jag håller med dig att alla Guds skapelser skall behandlar med ödmjukhet och respekt.
    Och det tycker jag man gör när man ger sitt barn en mamma och en pappa och den själsliga näringen, som för mig är lika viktig som maten som jag ger mitt barn, sen om du tycker att den själsliga näringen jag ger mitt barn är fel så får det stå för dig, själv tycker jag de som inte ger sina barn denna näring berövar sina barn något viktigt.
    Och tron är fri , det finns alltså inget tvång inte heller för oss muslimer som du verkar tro.

• fatima

"USA är mycket mer konservativt och religiöst än vad vi i Sverige kanske inser. 95 procent tror på gud, 90 procent tror på helvetet, 80 procent är bokstavstroende. Många av de troende röstar på Bush just för att han är troende."

Lite siffror till er som förkastar alla bokstavstroende föräldrar!!
    Ja ni kanske har rätt, kanske är det så att 80 procent av USA s befolkning är bedrövliga föräldrar.

Nä nu får ni ta och skärpa er och inse att det är flera miljarder människor som är bokstavstroende!!!!

• fatima

Den fundamentalistiska kristna högern har växt sig allt starkare i USA. 46 procent av amerikanerna anser sig, i likhet med president Bush, vara pånyttfödda efter en personlig frälsningsupplevelse. 28 procent anser att varje ord i Bibeln måste tas bokstavligt.

några andra siffror på de bedrövliga föräldrarna....

• fatima

"Men andelen bokstavstroende är fler om endast de som regelbundet besöker Svenska kyrkan analyseras."

skriver kyrkans tidning, japp bokstavstroende har ökan med 2 procent i sverige!

"Samtidigt utövar de flesta svenskar inte någon religion alls. SOM-rapporten ?Religiositet över tid och rum? visar att endast 10 procent av svenskarna kan betraktas som regelbundna besökare av religiösa möten"

Inte konstigt att man i Sverige känner sig lite ensam om att vara troende om man jämför med omvärlden.

Svar på tråden *Ja nu var jag allt snäll :-) Slänger in