Vad har ni i lön???
Eftersom det i Sverige är så känsligt att prata om vad man har i lön ställer jag frågan här till er där alla kan vara anonyma.
Jag själv är lärare och har 19 300 i månaden.
Vad har ni?
Eftersom det i Sverige är så känsligt att prata om vad man har i lön ställer jag frågan här till er där alla kan vara anonyma.
Jag själv är lärare och har 19 300 i månaden.
Vad har ni?
utnyttjas...
"... ifall jag skulle flytta till USA exempelvis skulle jag nog lätt fyrdubbla min lön, OCH betala mindre skatt... "
Visst, men då är det fritt att flytta!
USA må vara ett bra land för många med det är en stor fattig underklass som vi gärna förbiser när vi tittar på detta "land av mjölk och honung"...
Jag skrev ju att Sverige har sina fördelar med... och jag ville ju inte flytta... men jag irriterar mig på folk som inte tycker att utbildning skall löna sig och att alla skall tjäna lika mycket, som någon igår skrev... Vänner?
Jag utbildar mig inte för pengarna utan för att det är.. roligt kanske? eller snarare tillfredställande. jag ser det som en förmån, inte en belastning.
Arbetar som inköper och är utbildad affärsjuris. Jag tjänar 22 300:- kronor i månaden.
OK tycker jag.
Om jag och en kollega gör EXAKT samma jobb och är precis lika duktiga på det så ska vi ha lika lön, oavsett om jag eller den andre inte har/har utbildning.
Jag är självlärd, eller autodidakt som det också heter, och har mycket bra lön. Jag har lärt mig yrket "the hard way". Om andra klarar av jobbet lika bra med utbildning i bagaget, fine.
En del yrken _måste_ man ha utbildning för att kunna utöva och de ska naturligtvis ha bra betalt.
Jag är arbetslös men får ändå ut ca 9500 kr i månaden från a-kassan, precis lika mycket som min kille som jobbar heltid på samma ställe sedan 5 år.
??Sverige är konstigt ibland... Visst är jag glad men det känns konstigt att plocka ut alla dessa pengar fast man är hemma...
Hej till dig som är arbetslös!
Du skrev att det känns konstigt att hämta ut lika mycket pengar som din sambo, fast du går hemma och han jobbar...
Men tänk på att du inte går hemma frivilligt!
Hur lätt är det att få jobb när de man söker har 500 sökande eller mer?
Det är inte den enskilda individen det är fel på utan samhället i stort när vi har så många akademiker som går arbetslösa.
Såg på nyheterna igår att vart 5:e (!) ärende hos kronofogden är personer som inte kan betala av på sitt studielån!
Självklart ska/måste man ha högre lön om man är utbildad eftersom man måste betala av på det höga lånet.
/moneypenny
Att utbilda sig bara för att det är kul... Jag kanske är konstig, men jag ser det som en investering och jag förväntar mig att få ut någonting av det, både i form av ett mer givande jobb och bättre betalt än det jag hade innan. Jag är inte nöjd med att sitta med studieskulder och få samma lön som innan, eller ännu värre, gå tillbaka till gamla jobbet. Det skulle kännas som att köpa en ny bil och sedan ge bort den och behålla den gamla. Riktigt så generös är inte jag iaf.
Än mindre förstår jag de som läser "roliga kurser" i 6 år, som inte leder någonstans, för att sedan vara tvungna att ta ett "sk*tjobb" för att kunna betala hyran, ett jobb de hade kunnat få ändå utan alla dessa år på universitetet och ffa utan en maxad studieskuld. Det ser jag som en dålig investering av både skattepengar och sina egna pengar. Staten bedriver väl inget ideelt arbete vad gäller finansiering av utbildning och jag tror faktiskt att de erbjuder såpass bra möjligheter att studera för att de förväntar sig att det ska gagna landet i form av både kunskap och ekonomisk utveckling, inte producera världens mest lärda snabbmatspersonal.
11:28. Den vanliga termen för jobb man tar för att försörja sig är brödjobb, och det är så de flesta som valt t ex konstnärliga utbildningar försörjer sig. De skulle säkert hellre jobba som skådespelare, konstnärer, designers etc men för min del tycker jag det är bra mycket bättre att ta enkla jobb och försörja sig själv än att sitta och plocka ut A-kassa eller socialbidrag för att man inte får jobb i Knäckebröhult som just ekonomikontorist, fiskare eller vad man nu betraktar som sin yrkesidentitet. Eller säger att "det har varit så skönt att få ha varit hemma med barnen men nu tar A-kassan slut så nu får jag jobba för att få en ny period". Eller att de är besvikna för att den den deltidsanställde de vikat för i två år sagt upp sig för de kan inte söka tjänsten för blir den fast får de inte fortsätta jobba deltid och stämpla upp till heltid. (Jag har pratat med ett antal främst "mellan-" men även mer högutbildade personer som gör så och irriterat mig på det men varit för feg för att ta diskussionen.)
Om staten ska investera pengar i utbildningar som inte leder till arbeten är en egen och omfattande diskussion och det är möjligt att den inte borde det. Mycket sker av gammal vana, andra historiska rester vi har kvar i skolväsendet från tidigare samhällsförhållanden och som mindre självklart försvarar sin plats idag är t ex hemkunskap, slöjd och sommarlov. Men idag går det alltså att läsa kurser för att de är "roliga". Jag har själv läst flera, förutom min examensutbildning dock mest på deltid jämsides med arbete. Självklart förväntar jag mig också att få ut något av vad jag studerar men det behöver inte nödvändigtvis vara pengar i lönekuvertet. Om det är ett utvecklande ämne kan det (för mig) mycket väl ha ett egenvärde.