• Anonym

Vad har ni i lön???

Eftersom det i Sverige är så känsligt att prata om vad man har i lön ställer jag frågan här till er där alla kan vara anonyma.

Jag själv är lärare och har 19 300 i månaden.

Vad har ni?

• Svar på tråden Vad har ni i lön???
  • Mammatilltretroll

14000 kr/månad, sunklön..
    Jobbar som receptionist, ingen utbildning och tänker minsann löneförhandla till minst 15 500 kr iallafall nu i April
    Men jag är glad ändå
    Även om det skulle underlätta att ha mycket pengar så är inte pengar allt...

• Anonym

Civilingenjör inom byggbranschen 24000kr/mån

• LillaT

Jag jobbar med redovisning och tjänar 18500 kr i månaden. Har gymnasieutbildning. Jag e nöjd med min lön. (inte för att jag inte skulle behöva mer$$$$$$$$$$$$)

• Anonym

Jag tjänar 30' och jobbar med programmering och systemutveckling. Jag har en kort högskoleutbildning och drygt 10 års erfarenhet, bla i konsultbranschen, i bagaget.

• Anonym

Häftig diskussion!
    Min inkomst varierar beroende på hur mycket jag jobbar, men mellan 10000-15000.
    Har tidigare varit projektanställd inom kommunen och tjänat 15000+ traktamente, det blev ca 18000.
    Just nu är jag arbetslös med a-kassa på drygt 8000.
    Men så har jag extraknäck som gruppträningsinstruktör ca 2000/månad och en liten "sidoinkomst" som frisör.

• Anonym

Ekonomiassistent - 24 000 kr/mån

• Amberina

Nyutexad civilekonom, har 22500 kronor och jobbar som controller på jättestort företag i väldigt liten stad . Har även bonus på 10 av årsinkomsten, vilket ger ca 2200 kronor extra i månaden, är nöjd med lönen!

• Anonym

Jag jobbar som forskare och tjänar 27000 kronor det tycker jag är rätt OK

• Jessa med 3

Kan inte låta bli att undra hur "listan" skulle se ut om vi var män allihop...

• Anonym

Gymnasielärare, nyutexad, 19800 kr i månaden. Det är rätt lågt efter 5 års högskoleutbildning tycker jag, men det visste jag ju innan.

Måste säga att jag blir arg när jag ser missunsamma kommentarer av typen "ni som jobbar på bank gör väl ingenting viktigt och ändå tjänar ni så mycket". Tacka 17 för att man väljer att var anonym när man får såna reaktioner på hur mycket man tjänar!

Visst, många jobb inom offentlig sektor är underbetalda, men det är som många tidigare påpekat skillnad på offentlig och privat sektor. Om lönerna sänks i privat sektor så innebär _inte_ det att lönerna i offentlig sektor höjs! Tvärtom faktiskt. Ju högre löner till privatanställda, desto mer skatt betalar de vilket i slutändan faktiskt är förutsättningen för att offentligt anställda ska få nån löneförhöjning överhuvudtaget. Sluta vara så himla missunsamma och rikta energin mot facket och arbetsgivaren istället.

Svar på tråden Vad har ni i lön???