• Ankissen

Glapp skräm i bärbar dator!

Min skäm till min bärbara dator har ballat ur och blivit glapp! Någon som vet om detta går att rätta till och hur mycket det kommer att kosta? Jag måste givetvis lämna in den och har ingen garnati kvar. Skärmen fungerar fortfarande - om man sitter stilla. Men om man rör den för mycket blir den bara svart. Vad är det då för vits med att den är bärbar liksom?!
    Nån datorkunnig som vet ungefärligt svar?

Mamma till världens sötaste Elliot
  • Svar på tråden Glapp skräm i bärbar dator!
  • arianne03

Glöm inta att bränna backuper på kort och liknande viktigt så inte allt försvinner ifall hårddisken pajar

• Lejra

Ankissen: Har en gubbe som är jättenyfiken på vilken modell det blev!

• Ankissen
    Lejra skrev 2007-06-27 09:02:58 följande:
    Ankissen: Har en gubbe som är jättenyfiken på vilken modell det blev!
    Det blev en Inspiron 1501! Fick punga ut med ungefär 8500 för den med lite tillägg, så det kändes rimligt.
    arianne03 skrev 2007-06-26 22:28:40 följande:
    Glöm inta att bränna backuper på kort och liknande viktigt så inte allt försvinner ifall hårddisken pajar
    Min väldigt datorkunniga kompis har tagit hem den gamla hårddisken till sig och kollat på den - allt finns kvar. Han har nu lagt in den i en slags låda så den kan användas som ett gigantiskt USB-minne, så jag kommer ha möjlighet att plocka allt jag behöver från den, t.ex. Elliotbilderna. Han ska dessutom göra iordning en permanent "sparlåda" åt oss med två stora hårddiskar som speglar varandra. Blir säkert jättebra.
    Mamma till världens sötaste Elliot
  • Lejra

Ankissen: Angående den Dell dator du köpt. Den har vi väldigt mycket problem med. Detta för att de flesta köpt denna dator med Vista och enbart 512MB i arbetsminne (RAM). Om ni har köpt denna dator med mer minne än 512, alltså minst 1GB, så kan den nog vara bra. Om ni inte har gjort det så kan jag tyvärr bara säga att ni kommer troligtvis få problem med den. Har ni problem med den och ni ringer den tekniska supporten kan jag redan nu säga att de ber er stänga av alla funktioner i Vista, som gör Vista till det det är, eller köpa mer minne. // Inlägget skrivet av Peter, Supporttekniker på Dell.

• Surface
    Lejra skrev 2007-06-27 14:30:39 följande:
    Ankissen: Angående den Dell dator du köpt. Den har vi väldigt mycket problem med. Detta för att de flesta köpt denna dator med Vista och enbart 512MB i arbetsminne (RAM). Om ni har köpt denna dator med mer minne än 512, alltså minst 1GB, så kan den nog vara bra. Om ni inte har gjort det så kan jag tyvärr bara säga att ni kommer troligtvis få problem med den. Har ni problem med den och ni ringer den tekniska supporten kan jag redan nu säga att de ber er stänga av alla funktioner i Vista, som gör Vista till det det är, eller köpa mer minne. // Inlägget skrivet av Peter, Supporttekniker på Dell.
    Vista Home Basic följer med till DELL datorerna om jag inte minns fel.
    Aero ingår inte ens i Home Basic så det behöver man ju inte stänga av och där är det som kräver resurser. Home basic har inte heller stöd för media center och saknar väldigt många funktioner. Kan lista dom för den som är intresserad.

512Mb RAM räcker gott och väl, vi kör Business med många applikationer, Aero i full gång och har inget prestandafall alls. Därför vågar jag med gott samvete påstå att det kommer räcka fint.

Jag har en gammal, GAMMAL Compaq som jag satte i 512MB RAM i, den kör jag vista på, dock komemr jag ju aldrig få igång aero eftersom mitt grafikkort inte har hardware pixel shader 2.0. Datorn går bra och har gjort ett bra tag nu.

Det Dell är så snälla att inte berätta är att du kan använda ett USB minne som extra RAM minne. Sätt i ett nytt tillräckligt snabbt USB minne i datorn, så kommer du få en fråga om du vill använda det som extra minne. Kan det bli enklare, eller billigare?
    Hmm.... jag anar ugglor i mossen alltså......
  • Lejra

Amexblue: Det är ju tur att du vet vad Dell erbjuder. Men jag råkar veta att Ins 1501 gick att köpa före Vista fanns tillgängligt i handeln och då borde ju det innebära att det finns de som köpt en Ins 1501 utan Vista, men de kan ju fortfarande ha problem med sina datorer men de som ringer nu brukar ha Vista. Eftersom jag jobbar med Dell dagligen och med laptop så borde jag ju känna till problemen med de olika modellerna eller??

Det de flesta har problem med när det gäller denna modell är ljudet i musik och film. Det man måste göra då är att stänga av enhancements i ljudkontrollen, sedan fungerar det bra. Men hur kul är det att köpa en dator med det nyaste operativet och det inte funkar? Visst man kan säkert köpa ett USB-minne och använda det som extra minne, men hur kul är det att ha ett sådant utstickandes från datorn och att man måste komma ihåg det varje gång man ska iväg och ha datorn med sig? Då hade jag hellre köpt mer internminne... // Peter

• Surface
    Lejra skrev 2007-06-27 14:55:47 följande:
    Amexblue: Det är ju tur att du vet vad Dell erbjuder. Men jag råkar veta att Ins 1501 gick att köpa före Vista fanns tillgängligt i handeln och då borde ju det innebära att det finns de som köpt en Ins 1501 utan Vista, men de kan ju fortfarande ha problem med sina datorer men de som ringer nu brukar ha Vista. Eftersom jag jobbar med Dell dagligen och med laptop så borde jag ju känna till problemen med de olika modellerna eller??Det de flesta har problem med när det gäller denna modell är ljudet i musik och film. Det man måste göra då är att stänga av enhancements i ljudkontrollen, sedan fungerar det bra. Men hur kul är det att köpa en dator med det nyaste operativet och det inte funkar? Visst man kan säkert köpa ett USB-minne och använda det som extra minne, men hur kul är det att ha ett sådant utstickandes från datorn och att man måste komma ihåg det varje gång man ska iväg och ha datorn med sig? Då hade jag hellre köpt mer internminne... // Peter
    Jag ringde dell nu, hon köpte datorn igår....., Home basic ingår och då finns inte aerofunktionen. Så?

Jag ska pressa ur den kära dellanställda nu oxå om det snälla integrerade grafikortet (som för övrigt snor 256 Mb ifrån det totala adresseringsområdet på 2 Gb med vista basic) överhuvudtaget.

Och nu fick jag svar!! Grafikkortet är inte kompatibelt med HPS 2.0! Och det går inte att byta ut. SÅ Aero går inte att få igång någonsin på den datorn om man inte byter moderkort, och de kunde de inte i dagsläget.
  • Lejra
    Amexblue skrev 2007-06-27 15:18:03 följande:
    Jag ringde dell nu, hon köpte datorn igår....., Home basic ingår och då finns inte aerofunktionen. Så?Jag ska pressa ur den kära dellanställda nu oxå om det snälla integrerade grafikortet (som för övrigt snor 256 Mb ifrån det totala adresseringsområdet på 2 Gb med vista basic) överhuvudtaget.Och nu fick jag svar!! Grafikkortet är inte kompatibelt med HPS 2.0! Och det går inte att byta ut. SÅ Aero går inte att få igång någonsin på den datorn om man inte byter moderkort, och de kunde de inte i dagsläget.
    Jo, köper man en Ins 1501 kan man välja mellan att få XP eller Vista på maskinen. Man kan även välja att köpa den med Vista Home Basic eller med Vista Home Premium. Men jag har aldrig nämnt att Aero skulle vara något av problemen med denna dator så varför drar Du upp det hela tiden?

Grafikkortet i Ins 1501 är ett integrerat HyperMemory kort. Detta betyder att om man har under 1Gb i internminne så sitter det 192MB minne på grafikkortet och vid behov så tar grafikkortet 92Mb av arbetsminnet för att komma upp i 256Mb som det står på specifikationen att grafikminnet ska vara. Har man mer än 1Gb i arbetsminne så har grafikkortet enbart 128Mb fysikt på sig och så tar grafiken resterande 128Mb arbetsminne vid behov för att återigen komma upp i 256Mb grafikminne.

Grafikkortet som finns i Ins 1501 "ATI:s Radeon® Xpress 1150" går alldeles utmärkt att köra Aero på om man har en Vista-utgåva som innehåller detta grafiska gränssnitt. // Peter
  • lia76

annars är det väl bara att lägga in XP på datorn.
    du har säkert någon kompis som har xp installations disk

Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella
  • Surface

""Grafikkortet som finns i Ins 1501 "ATI:s Radeon® Xpress 1150" går alldeles utmärkt att köra Aero på om man har en Vista-utgåva som innehåller detta grafiska gränssnitt. // Peter ""

Det är ju helt fel, nu har jag tillochmed pratat med dells tekniska support och de säger att grafikkortet inte stödjer HPS 2.0. DÅ är det en teknisk omöjlighet. Bara så det inte är oklart...

Svar på tråden Glapp skräm i bärbar dator!