• bellanbus

En fråga om Marsvin!

Jag hade ett samtal med en god vän igår, vi började tala husdjur och så. Kom in på ämnet marsvin och min väninna säger att hon hört att deras medellivslängd låg på 3 år...??

Min fråga är stämmer detta? Det är ju väldigt lite, man tänker ju på ägarna som fäster sig och så... Min ena katt är 4 år och bara tanken på att hon skulle kunna försvinna när som helst gör mig lite skakig..
  • Svar på tråden En fråga om Marsvin!
  • Sesamfrö

Det stämmer nog ganska bra.. För enligt en zoo arbetare här i stan så ligger kaninen på normala 6 år och marsvinen är ju nästan likadan så det skulle nog inte förvåna mej.

• oskarzakknikkis mamma

jag fick mitt första marsvin när ja fyllde fem, han dog när ja var 14 så ja vet inte!! har haft fler men dom har dock inte levt så länge!

• Kristin24

ja det stämmer...min kompis har haft marsvin och de har inte blivit mkt äldre än 3-4 år.

Go och glad Kexchoklad
  • bellanbus

Oj...ja då vet jag iaf att jag inte ska ha marsvin, jag fäster mig alldeles för mycket vid djur för att orka förlora dem om 3 år...

• Kristin24

självklart finns det undantag 

Go och glad Kexchoklad
  • bellanbus
    babyontheway skrev 2007-06-27 20:35:00 följande:
    jag fick mitt första marsvin när ja fyllde fem, han dog när ja var 14 så ja vet inte!! har haft fler men dom har dock inte levt så länge!
    Då blev ju han riktigt gammal...
  • oskarzakknikkis mamma

ja d var ju inte mycket med honom när han dog!! men han var såååå go ända in till slutet!!

• Shinna

Här är en som kan allt om marsvin.....*ler* älskar dom små liven....livslängden är väldigt olika från marsvin till marsvin....men generellt brukar man säga att dom lever mellan 4-6 år......jag har haft marsvin som endast levt ett år....som då dött pga sjukdom givetvis....dom är väldigt känsliga och deras immunförsvar är ganska lågt första året....har även haft marsvin som blivt 8 år och mer så det är olika....ganska viktigt hur dom är framavlade.....ett "starkt" bra framavlat marsvin har öron som pekar neråt...ligger neråt.....och en ganska stabil benstomme.....hoppas det hjälpte lite....kram

• bellanbus
    Shinna skrev 2007-06-27 20:42:36 följande:
    Här är en som kan allt om marsvin.....*ler* älskar dom små liven....livslängden är väldigt olika från marsvin till marsvin....men generellt brukar man säga att dom lever mellan 4-6 år......jag har haft marsvin som endast levt ett år....som då dött pga sjukdom givetvis....dom är väldigt känsliga och deras immunförsvar är ganska lågt första året....har även haft marsvin som blivt 8 år och mer så det är olika....ganska viktigt hur dom är framavlade.....ett "starkt" bra framavlat marsvin har öron som pekar neråt...ligger neråt.....och en ganska stabil benstomme.....hoppas det hjälpte lite....kram
    Oh TACK, det är en väninna som vill köpa till sin dotter när hon fyller år, och min dotter vill ju med ha, men när jag hörde den korta livslängden så blev jag tveksam...

Men min väninna lär ju bli glad för tipsen!!
  • Jonna S

Det här låter kanske makabert men just det faktum att de har så kort livstid, gör att passar de som sällskap åt barn som vanligtvis tröttnar på sitt djur efter ett tag. Känns nog lite värre för oss vuxna som har ett annat perspektiv...

Svar på tråden En fråga om Marsvin!