• bellanbus

En fråga om Marsvin!

Jag hade ett samtal med en god vän igår, vi började tala husdjur och så. Kom in på ämnet marsvin och min väninna säger att hon hört att deras medellivslängd låg på 3 år...??

Min fråga är stämmer detta? Det är ju väldigt lite, man tänker ju på ägarna som fäster sig och så... Min ena katt är 4 år och bara tanken på att hon skulle kunna försvinna när som helst gör mig lite skakig..
  • Svar på tråden En fråga om Marsvin!
  • I have a kid

ALLT BEROR PÅ HUR MARSVINET MÅR.. ATT DU HAR EN BUR SOM ÄR MINST

100 CM,... LÅNG.... ANNARS VANTRISV DEN...
    sen aldrig bara ett marsvin.. alltid 2 eller en kanin... annars kan dom dö av att dom blir apatiska å slutar äta..
    sen så akta dig för att råka plocka smörblommor dom är giftiga...

men mina marsvin har då levt som längst..7 år--- sen blev den ihjälbiten av ett vildjur.

• MosieSassa

Man ska INTE ha kanin och marsvin ihop!
    Både pga att kaniner bär ett virus latent i sina luftvägar som om det smittar till marsvin kan orsaka lunginflammation!
    Och pga att de pratar inte samma språk och kan inte förstå varandra, det händer ofta att kaniner skadar marsvin väldigt illa.

Enligt djurskyddslagen skall bla marsvin hållas i par eller grupp av samma eller motsatt kön. Men eftersom det även står i djurslkyddslagen att man inte konstant får låta en hona vara dräktig och ha hand om ungar så måste man ha det med samma kön!

I have a kid skrev 2007-06-29 05:33:59 följande:
    ALLT BEROR PÅ HUR MARSVINET MÅR.. ATT DU HAR EN BUR SOM ÄR MINST100 CM,... LÅNG.... ANNARS VANTRISV DEN...sen aldrig bara ett marsvin.. alltid 2 eller en kanin... annars kan dom dö av att dom blir apatiska å slutar äta..sen så akta dig för att råka plocka smörblommor dom är giftiga...men mina marsvin har då levt som längst..7 år--- sen blev den ihjälbiten av ett vildjur.
  • Sportfåne

Håller helt med MosieSassa.
    Inte kanin o marsvin ihop. Fick en fråga nyligen från en som ville köpa marsvin av mig men då hon berättade att den skulle bo med kaninen berättade jag varför jag ej tyckte det var bra.
    men hon fick pga detta ej köpa marsvin av mig då hon trots det jag berättade om att kaninen kan sparaka ihjäl marsvinet osv
    ville ha dem ihop.

• Sicali

Jag har hört att marsvin blir upp till 6 år gamla. Min Astrid blev 5,5 år och det var tydligt att hon dog av ålder.
    Marsvin är verkligen underbara djur, har två stycken. Den ena korthår och den andra långhår, Vilda och Labolina. Labolina är född på julafton 06 och jag har funderat över hennes öron för de står nästan rakt upp, tycker själv det ser väldigt charmigt och orginellt ut

• MosieSassa

Vad är det du har funderat på angående öronen?

Sicali skrev 2007-06-29 16:08:26 följande:
    Jag har hört att marsvin blir upp till 6 år gamla. Min Astrid blev 5,5 år och det var tydligt att hon dog av ålder.Marsvin är verkligen underbara djur, har två stycken. Den ena korthår och den andra långhår, Vilda och Labolina. Labolina är född på julafton 06 och jag har funderat över hennes öron för de står nästan rakt upp, tycker själv det ser väldigt charmigt och orginellt ut
  • Sicali

Jag funderade lite på vad det berodde på. Har haft så många marsvin och aldrig sett det tidigare. Tänkte om det var något fel eller så men så frågade jag min uppfödare och hon sa att det kan vara så ibland.

MosieSassa skrev 2007-06-29 16:11:33 följande:
    Vad är det du har funderat på angående öronen?
  • MosieSassa

Ok. Det stämmer som din uppfödare sa.
    I utställningssyfte vill man ha så stora öron som möjligt och de ska vara släta och ligga ner men ibland så blir det inte så men det gör absolut inte djuret sämre som sälskap,bara att det inte går så bra på utställningar och ofta väljer man att inte avla vidare på ett sånt djur eftersom man inte vill föra öronens egensakaper vidare. Finns dock vissa raser (främst abbesinier) där öronen inte är så snygga men det är för att det kommer ganska långt ner i prioritet eftersom man hellre vill avla vidare på snygga virvlar och åsar samt rätt antal

Sicali skrev 2007-06-29 16:14:46 följande:
    Jag funderade lite på vad det berodde på. Har haft så många marsvin och aldrig sett det tidigare. Tänkte om det var något fel eller så men så frågade jag min uppfödare och hon sa att det kan vara så ibland.
  • Sicali

Labolina är just abbessinier, (har jag för mig iallafall.) Långt hår med en del virvlar i.

MosieSassa skrev 2007-06-29 16:30:18 följande:
    Ok. Det stämmer som din uppfödare sa.I utställningssyfte vill man ha så stora öron som möjligt och de ska vara släta och ligga ner men ibland så blir det inte så men det gör absolut inte djuret sämre som sälskap,bara att det inte går så bra på utställningar och ofta väljer man att inte avla vidare på ett sånt djur eftersom man inte vill föra öronens egensakaper vidare. Finns dock vissa raser (främst abbesinier) där öronen inte är så snygga men det är för att det kommer ganska långt ner i prioritet eftersom man hellre vill avla vidare på snygga virvlar och åsar samt rätt antal
  • MosieSassa

En abessinier ska inte ha långt hår, kan kanske vara en peruan med extra virvlar eller helt enkelt en blandras?

Sicali skrev 2007-06-29 16:36:04 följande:
    Labolina är just abbessinier, (har jag för mig iallafall.) Långt hår med en del virvlar i.
  • tii

Mitt äldsta marsvin jag haft blev 8 eller 9 år. han mådde bra ända tills slutet. Nu har jag två små tjejer som snart är 2,5 år. Tyvärr köpta i djuraffär, vilket resulterade i att ena honan blivit dräktig med sin bror vid 4 veckors ålder. dessutom ljög dom om rasen på den ena, så jag vet inte riktigt vilken ras hon är, antagligen blandras.

Bebisen blev bara 2 veckor gammal, vilket iofs kanske var bra eftersom det var inavel.

hade jag köpt marsvin idag så hade jag köpt från en seriös uppfödare och inte djuraffär. Tycker inte djuraffärer borde få sälja djur.

Svar på tråden En fråga om Marsvin!