• bellanbus

En fråga om Marsvin!

Jag hade ett samtal med en god vän igår, vi började tala husdjur och så. Kom in på ämnet marsvin och min väninna säger att hon hört att deras medellivslängd låg på 3 år...??

Min fråga är stämmer detta? Det är ju väldigt lite, man tänker ju på ägarna som fäster sig och så... Min ena katt är 4 år och bara tanken på att hon skulle kunna försvinna när som helst gör mig lite skakig..
  • Svar på tråden En fråga om Marsvin!
  • MosieSassa

Håller med dig!
    Tycker att det skulle vara förbud för djuraffärer att ha levande varelser.

Det är ju tyvärr väldigt vanligt att djuraffärer varken har koll på ålder, kön, ras eller ens vad djuren de säljer behöver för att må bra.

tii skrev 2007-06-29 18:48:31 följande:
    Mitt äldsta marsvin jag haft blev 8 eller 9 år. han mådde bra ända tills slutet. Nu har jag två små tjejer som snart är 2,5 år. Tyvärr köpta i djuraffär, vilket resulterade i att ena honan blivit dräktig med sin bror vid 4 veckors ålder. dessutom ljög dom om rasen på den ena, så jag vet inte riktigt vilken ras hon är, antagligen blandras.Bebisen blev bara 2 veckor gammal, vilket iofs kanske var bra eftersom det var inavel.hade jag köpt marsvin idag så hade jag köpt från en seriös uppfödare och inte djuraffär. Tycker inte djuraffärer borde få sälja djur.
  • tii

Dom skrev att min Olga var en Texel, (de är väl långhåriga?) men hon ser mer ut som en teddy, fast med lång hår på rumpan. Kan lägga upp ett kort på henne o se om du kan avgöra?

Ja, jag tycker djuraffärer kan vara till för o köpa mat, leksaker mm till sina djur.. men de borde inte få ha djur.

• yin yang

Vi hade ett marsvin när jag var liten som blev 8 år.

• MosieSassa

Ja, texel är långhåriga,lockiga utan några virvlar.

Lägg du upp en bild så ska jag se om jag kan avgöra vad det är för nåt.

Vet en teddyuppfödare som köpte sitt första marsvin från en djuraffär för 5-6 år sedan, en teddy, men hon har lång päls bak (vilket en teddy inte ska ha) så där blev något "fel" på henne. Tror att hennes syskon var likadana.
    Var & när köpte du din?

Djuraffärer ska endast sälja tillbehör, inget annat!

tii skrev 2007-06-29 19:09:06 följande:
    Dom skrev att min Olga var en Texel, (de är väl långhåriga?) men hon ser mer ut som en teddy, fast med lång hår på rumpan. Kan lägga upp ett kort på henne o se om du kan avgöra? Ja, jag tycker djuraffärer kan vara till för o köpa mat, leksaker mm till sina djur.. men de borde inte få ha djur.
  • MosieSassa

Det var en bra ålder!
    yin yang skrev 2007-06-29 19:10:10 följande:

Vi hade ett marsvin när jag var liten som blev 8 år.
  • tii

Nu har jag två bilder, har fler om du har svårt o se.

• tii

Det är den vita. Hon är förövrigt ganska överviktig..

• MosieSassa

Hon ser ju absolut inte ut att vara en texel!
    Eventuellt blandning texel/teddy (eller rex).

Hur gammal är hon?
    Har ni klippt pälsen nån gång eller har pälsen varit så här alltid?

tii skrev 2007-06-29 19:33:02 följande:
    Nu har jag två bilder, har fler om du har svårt o se.
  • tii

Nej, jag vet, anade det ganska snart att hon inte var texel. Hon är 2,5 år snart. Jag har aldrig klippt pälsen på henne, så hon ser ut sån.

• MosieSassa

Ok, då är det förmodligen en blandras men det kan även vara en teddy/rex som har fått "fel" på pälslängden.

• tii

ja, jag tror det med. Men jag ska aldrig mer köpa i djuräffär iaf.. även om jag älskar mina grisar. la ut en till bild på henne förresten.

• MosieSassa

De är jättesöta!
    Jag är väldigt svag för vita (eller iaf ljusa) marsvin så hon tilltalar mig verkligen.

Jag har aldrig köpt något marsvin från djuraffär men jag har blivit kontakad av många som gjort och där det blivit helt fel.

Klart att du tycker om dina grisar och förhoppningsvis kommder de ju att leva i flera år till mn jag tycker att det är bra att du tänker kontakta en uppfödare om du ska köpa fler.

tii skrev 2007-06-29 19:44:00 följande:
    ja, jag tror det med. Men jag ska aldrig mer köpa i djuräffär iaf.. även om jag älskar mina grisar. la ut en till bild på henne förresten.
  • Smaragd

Våra två marsvin blev runt sju år så de levde nog ganska länge. Lite skumt var det att vårt sista marsvin Borro dog samma natt som vår första dotter föddes!

• SusanneSJ

4-6 år har jag hört på marsvin! Men katt lever i regel mycket längre än så och du behöver inte oroa dig för att din älskilng ska försvinna snart!

• Chelsy

Vi har två underbara marsvin som vi köpte i en djuraffär. (en mycket bra sådan tyckte jag) Vet dock inte vad det är för några raser. En är tre-färgad,svart,vit och brun långhårig. En är brun och vit, korthårig. De är kompisar, två hanar. Affären sa 5-8 år kunde de bli. De är ett år gamla nu. Katterna jag har är 15 och 13 år så ingen fara där inte.

• Sicali

Nej, hon är helt renrasig precis som det korthåriga också är, jag kan bara inte minnas just nu vilken ras det var. Så irriterande när man nästan kommer på det men inte riktigt.

MosieSassa skrev 2007-06-29 16:47:48 följande:
    En abessinier ska inte ha långt hår, kan kanske vara en peruan med extra virvlar eller helt enkelt en blandras?
  • MosieSassa

Du kan kanske lägga upp en bild på dem?
    Jag kan kanske se vad det är för nån ra sdå.

Sicali skrev 2007-06-29 20:25:02 följande:
    Nej, hon är helt renrasig precis som det korthåriga också är, jag kan bara inte minnas just nu vilken ras det var. Så irriterande när man nästan kommer på det men inte riktigt.
  • bellanbus
    SusanneSJ skrev 2007-06-29 20:07:11 följande:
    4-6 år har jag hört på marsvin! Men katt lever i regel mycket längre än så och du behöver inte oroa dig för att din älskilng ska försvinna snart!
    Ja det vet jag att katter lever länge, jag bara jämförde tanken på att min katt som jag haft i 4 år nu skulle dö eftersom ett marsvin mycket väl kan göra det...

Kanske var lite otydlig
Svar på tråden En fråga om Marsvin!