• bellanbus

En fråga om Marsvin!

Jag hade ett samtal med en god vän igår, vi började tala husdjur och så. Kom in på ämnet marsvin och min väninna säger att hon hört att deras medellivslängd låg på 3 år...??

Min fråga är stämmer detta? Det är ju väldigt lite, man tänker ju på ägarna som fäster sig och så... Min ena katt är 4 år och bara tanken på att hon skulle kunna försvinna när som helst gör mig lite skakig..
  • Svar på tråden En fråga om Marsvin!
  • cåbra

Shinna: Jag tror säkert att du är jättebra på marsvinsfakta men vem orkar läsa en text full av prickar? Snälla, skriv inte så, det är jättejobbigt att läsa och man är långt ifrån säker på att man förstått vad som menades.

När det gäller djur så är regeln att: ju mindre desto kortare livslängd.

• tii

Om ni skaffar marsvin, så tänk på att köpa två stycken då.

• Suri

Jonna S skrev 2007-06-27 20:52:12 följande:

Det här låter kanske makabert men just det faktum att de har så kort livstid, gör att passar de som sällskap åt barn som vanligtvis tröttnar på sitt djur efter ett tag. Känns nog lite värre för oss vuxna som har ett annat perspektiv...
    Håller med dig. Dottern fick sina när hon var 9. Nu är hon 12 och har inte alls samma tid och intresse. Nu är det kompisar, killar, hästar, dans, fotboll osv. Hon sköter om dem ordentligt, men är inte lika engagerad. Hon är ju aldrig hemma. Tycker lite synd om de stackarna. Tur att de har varandra.
  • Sportfåne

Men nu måste jag nog yttra mig lite här o bemöta SHINNAS inlägg.
    medellivs längden stämmer dock har jag haft marsvin som blivit 8 år med o pigga in i det sista.

Men jag blev faktiskt full iskratt av :

"ett "starkt" bra framavlat marsvin har öron som pekar neråt...ligger neråt.....och en ganska stabil benstomme.....hoppas det hjälpte lite...

Helt fel . Om marsvinen har öronen ner eller mer upp har absolut inget med hur "starkt " det är.
    Näpp det är bara om man ställer ut i ras som sådant bedöms o då är det bättre med öron ner än upp men det är bara en skönhets sak inget annat.
    Stabil benstomme?? På utställning så föredrar man ofta de som är lite mer breda i sín byggnad kan man säga men för livsslängden har det ingen betydelse.

• MosieSassa

Jag föder upp marsvin och medlellivslängden brukar ligga på ca 4-5 år men det finns de som både blir äldre och yngre.

Att marsvin som har öron som ligger neråt och stabil benstomme är inte sant.

Precis som Sportfåne skriver så är det i utställningssyfte man vill ha dessa egenskaper.
    Mitt äldsta marsvin hade stående öron och var ganska klen i benstommen men pigg och "stark" var hon iaf!

Däremot så är det större chans att man får friska marsvin som lever länge när man köper sina marsvin från en seriös uppfödare än från en djuraffär. Det kan vara därför Shinna menar att hängande öron och stabil benstomme ger "starka" och friska marsvin eftersom uppfödare avlar på dessa egenskaper.

Det viktiga när man ska köpa marsvin tycker jag är att man inte köper från en djuraffär utan direkt från en seriös uppfödare som har planerat sina kullar noga och känner till de linjer de avlar på.

• bellanbus
    MosieSassa skrev 2007-06-28 18:48:45 följande:
    Jag föder upp marsvin och medlellivslängden brukar ligga på ca 4-5 år men det finns de som både blir äldre och yngre.Att marsvin som har öron som ligger neråt och stabil benstomme är inte sant.Precis som Sportfåne skriver så är det i utställningssyfte man vill ha dessa egenskaper.Mitt äldsta marsvin hade stående öron och var ganska klen i benstommen men pigg och "stark" var hon iaf!Däremot så är det större chans att man får friska marsvin som lever länge när man köper sina marsvin från en seriös uppfödare än från en djuraffär. Det kan vara därför Shinna menar att hängande öron och stabil benstomme ger "starka" och friska marsvin eftersom uppfödare avlar på dessa egenskaper.Det viktiga när man ska köpa marsvin tycker jag är att man inte köper från en djuraffär utan direkt från en seriös uppfödare som har planerat sina kullar noga och känner till de linjer de avlar på.
    Ok, känner du till några uppfödare i Skåne trakten?

Tack för dina svar också
  • MosieSassa

Det var så lite så!
    Jag bor i skåne.

bellanbus skrev 2007-06-28 19:11:04 följande:
    Ok, känner du till några uppfödare i Skåne trakten?Tack för dina svar också
  • bellanbus
    MosieSassa skrev 2007-06-28 19:15:18 följande:
    Det var så lite så!Jag bor i skåne.
    Ok vart i Skåne?
  • MosieSassa

Ängelholm

bellanbus skrev 2007-06-28 19:20:05 följande:
    Ok vart i Skåne?
  • bellanbus
    MosieSassa skrev 2007-06-28 19:20:32 följande:
    Ängelholm
    Ja det är ju inte så långt härifrån...får min väninna ta kontakt med dig om det blir aktuellt med marsvin till hennes dotter? Isådana fall blir det inte förrän framåt vintern då dottern fyller år i mitten av december...
Svar på tråden En fråga om Marsvin!