• bellanbus

En fråga om Marsvin!

Jag hade ett samtal med en god vän igår, vi började tala husdjur och så. Kom in på ämnet marsvin och min väninna säger att hon hört att deras medellivslängd låg på 3 år...??

Min fråga är stämmer detta? Det är ju väldigt lite, man tänker ju på ägarna som fäster sig och så... Min ena katt är 4 år och bara tanken på att hon skulle kunna försvinna när som helst gör mig lite skakig..
  • Svar på tråden En fråga om Marsvin!
  • Shinna
    cåbra skrev 2007-06-27 20:55:10 följande:
    Shinna: Jag tror säkert att du är jättebra på marsvinsfakta men vem orkar läsa en text full av prickar? Snälla, skriv inte så, det är jättejobbigt att läsa och man är långt ifrån säker på att man förstått vad som menades. När det gäller djur så är regeln att: ju mindre desto kortare livslängd.
    än sålänge har ingen klagat....fattar du inte vad jag skriver så läs inte....! Ett gott råd bara!
  • MosieSassa

Det går jättebra!
    Adressen till min hemsida är www.sweetdreams.webb.se

Jag har två-tre kullar som kommer att komma i augusti och planerar en som förmodligen kommer att födas i november.

bellanbus skrev 2007-06-28 19:28:31 följande:
    Ja det är ju inte så långt härifrån...får min väninna ta kontakt med dig om det blir aktuellt med marsvin till hennes dotter? Isådana fall blir det inte förrän framåt vintern då dottern fyller år i mitten av december...
  • bellanbus
    MosieSassa skrev 2007-06-28 19:34:44 följande:
    Det går jättebra!Adressen till min hemsida är www.sweetdreams.webb.seJag har två-tre kullar som kommer att komma i augusti och planerar en som förmodligen kommer att födas i november.
    Ok, har du även långhåriga marsvin? Går det att ha ett korthårigt tillsammans med ett långhårigt om man vill det?
  • MosieSassa
    bellanbus skrev 2007-06-28 19:50:53 följande:
    Ok, har du även långhåriga marsvin? Går det att ha ett korthårigt tillsammans med ett långhårigt om man vill det?
    Nej, jag har bara teddy, en strävhårsras.
    Det går bra att ha olika raser ihop.
    Hundar tex skiljer sig ju väldigt mycket beroende på vilken ras man har, så är det inte med marsvin. Det finns vissa skillnader mellan de olika raserna men mest så är det individuella skillnader. Individer i samma ras kan skilja sig oerhört.

Generellt tycker jag att man kan säga att teddy är en lugn ras som gärna sitter och gosar men om de får vara lösa på golvet och leka så sätter de fart.
  • bellanbus
    MosieSassa skrev 2007-06-28 20:03:28 följande:
    Nej, jag har bara teddy, en strävhårsras.Det går bra att ha olika raser ihop. Hundar tex skiljer sig ju väldigt mycket beroende på vilken ras man har, så är det inte med marsvin. Det finns vissa skillnader mellan de olika raserna men mest så är det individuella skillnader. Individer i samma ras kan skilja sig oerhört.Generellt tycker jag att man kan säga att teddy är en lugn ras som gärna sitter och gosar men om de får vara lösa på golvet och leka så sätter de fart.
    Jag vidarebefodrar detta till min väninna...hon har förresten skrivit till dig via din hemsida nu

Hon har säkert fler frågor!
  • MosieSassa

Ok, gör det!
    Ok, ska kolla det, är bara kul att snacka om marsvin tycker jag

bellanbus skrev 2007-06-28 20:15:58 följande:
    Jag vidarebefodrar detta till min väninna...hon har förresten skrivit till dig via din hemsida nu Hon har säkert fler frågor!
  • Shinna
    Sportfåne skrev 2007-06-27 22:03:55 följande:
    Men nu måste jag nog yttra mig lite här o bemöta SHINNAS inlägg.medellivs längden stämmer dock har jag haft marsvin som blivit 8 år med o pigga in i det sista.Men jag blev faktiskt full iskratt av :"ett "starkt" bra framavlat marsvin har öron som pekar neråt...ligger neråt.....och en ganska stabil benstomme.....hoppas det hjälpte lite...Helt fel . Om marsvinen har öronen ner eller mer upp har absolut inget med hur "starkt " det är.Näpp det är bara om man ställer ut i ras som sådant bedöms o då är det bättre med öron ner än upp men det är bara en skönhets sak inget annat.Stabil benstomme?? På utställning så föredrar man ofta de som är lite mer breda i sín byggnad kan man säga men för livsslängden har det ingen betydelse.
    som svar säger jag......det är en veterinär som jag jobbat hos som sysslat mycket med marsvin , uppfödning, med mera som gett mig faktan om öronen och benstommen.....av egen erfarenhet så har det stämt bra med dom marsvin jag själv haft..............är ingen expert, men kan en hel del om dom små liven..........för utställningsmarsin gäller en hel del både när det gäller det ena och det andra.........
  • Sportfåne

Shinna

jag föder upp marsvin och har haft marsvin i massor av år.
    Öron upp eller ner har inget med livslängd att göra om de är friska sunsa marsvin.Alltså har bar djur bakom sig. ¨å spelar öronen ingen roll.
    Men visst jag som uppfödare föröker ju avla på de bästa djuren och bra öron är ju bla en sådan egenskap.

Jag tycker också attd et västa är att köpa av uppfödare för mankan se föräldrar djuren och få ett mkt mer sunt o välmående marsvin än från djuraffär där de ofta kommer från grossister.

• Shinna
    Sportfåne skrev 2007-06-28 21:48:48 följande:
    Shinnajag föder upp marsvin och har haft marsvin i massor av år.Öron upp eller ner har inget med livslängd att göra om de är friska sunsa marsvin.Alltså har bar djur bakom sig. ¨å spelar öronen ingen roll.Men visst jag som uppfödare föröker ju avla på de bästa djuren och bra öron är ju bla en sådan egenskap.Jag tycker också attd et västa är att köpa av uppfödare för mankan se föräldrar djuren och få ett mkt mer sunt o välmående marsvin än från djuraffär där de ofta kommer från grossister.
    okej....då vet jag det nu...då antar jag att veterinären jag jobbade hos hade fel ....själv hade jag aldrig hört talas om det innan han berättade detta för mig. Det jag däremot vet av egen erfarenhet av marsvin är att  dom ej ska ha kala fläckar, rinniga öron eller nos....det kännetecknar ju iallfall ett friskt sunt marsvin... sen finns det ju tusen andra fakta kring marsvin men den egentliga frågan här va nog från början av TS hur lång livslängd ett marsvin hade.......och det kan ju som sagt vara väldigt olika. Tack för att du svarade mig! Hälsningar Shinna
  • pellepluttskrutt

ååå min lilla ninis som blir 5 i höst Jag trodde dom levde längre!!

Svar på tråden En fråga om Marsvin!