• Moonsleeper

Vitt bajs?!

Min dotter har varit lös i magen i några dagar idag, och nu ikväll var bajset VITT?!
    Nån som har nån aning om varför det kan vara så?
    Tycker inte vi har fått i henne nåt som skulle kunnat färga det så.
    (hon vill inte äta speciellt mycket alls)

• Svar på tråden Vitt bajs?!
  • NovJenny

Man ska alltid kontakta läkare om bajset är vitt! Lycka till!

Noah 2oo61111
  • NovJenny

Jag skulle ringt sjukrådgivningen på en gång. De kanske kan lugna en och tala om hur man ska göra.
    Men alla gör vi ju olika...

Noah 2oo61111
  • Aviva

Ring sjukvårdsupplysningen.
    Taget från http://www.tryggabarn.nu/barn/Page1178.html
    Min baby bajsar vitt, kittfärgat - Kontakta BVC
    Om barnets bajs är vitt (som fönsterkitt) så bör detta föranleda en kontakt med BVC eller barnläkare. Detta kan vara ett tecken på att gallan som ger bajset dess gula eller gulgröna färg inte utsöndras på rätt sätt.
    Hoppas hon blir bra snart!

• michiagnes

Jag hade också ringt sjukvårdsupplysningen ikväll, så är det gjort i alla fall. De guidar ju dig vidare och du blir tryggare om de säger att du inte behöver kontakta sjukhus förrän imorgon.

Hoppas hon blir bra snart och tror inte du ska oroa dig.

• vilda Vilda

Min systers pojkes bajs var vitt och det visade sig att han var laktosintolerant och att det vita bajset berodde på det.

• Tainted

min bebis bajsade också vitt idag för första gången, som gips. hon är 7 månader, har bajsat 4 ggr idag (brukar bara vara 1-2 bajsar om dagen annars) och den som kom efter den vita var helt normal. bör man ringa ändå? ska till bvc på tisdag...

• Bengalan

Ring sjukvårdsupplysningen nu ikväll tycker jag oxå. Speciellt som hon inte mår riktigt toppenbra,lös i magen och så. du hade kanske kunnat avvakta om hon ville äta och var pigg o så -men varför egentligen, sjukvårdsrådgivningen har ju alltid öppet.
    På vuxna står alltid kittfärgad avföring för att något ärr fel i lever-gall systemet, men allt är så annorlunda på barn så jag vill inte uttala mig säkert! Men ring ikväll osså berätta vad dom sa för oss här sen! Lycka till/Bengalan, vuxensjuksköterska

• Bengalan

Tainted: min dotter bajsade vita gipsliknande klumpar "mitt i" den vanliga avföringen ibland när hon var i samma ålder, var det så det såg ut?

• Moonsleeper

Min dotters avföring såg ut typ som gammal mjölk, med klumpar i.

Sitter i kö hos sjukvårdsrådgivningen....

Tack alla ni gulliga som hjälper!

• Tainted

Bengalan: Nej det var inga klumpar, det var som en sörja, och hela bajsen var i samma bleka färg... vet inte vad jag ska göra, hon har mått bra hela dagen och har inte fått något konstigt att äta.. blir riktigt orolig nu :/

• minsonochjag

blev nyfiken av trådens rubrik då min son hade sånt bajs när han var förkyld vid något/några tillfällen. Han var då 8 månader ungefär. Bajsfärgen varierade från väldigt ljusgul/ljusgrönt till kitt-vit till ljusgul/ljusgrönt och sen normal efter ett par dagar. Höll på max 2 dygn. Kittvita färgade bajset hade han bara vid 2 tillfällen på raken. Jag har inte tänkt mer på det. Visste inte att det kunde eventuellt vara nåt tok. Han är helt frisk (fyller 3 år snart). Däremot har jag börjat misstänka laktosintolerans, så det kasnke delvis hade ett samband. (någon skrev ngt om det)

Ville bara skriva o säga att min son hade sånt bajs vid ett tillfälle och att han är helt frisk och normal idag. Så det behöver inte betyda något farligt. Däremot skulle jag ringa sjukvårdrådgivningen på en gång. Om inte annat så för att själv bli lugnare.

• Moonsleeper

Sjukvårdrådgivningen sa typ bara att ibland när maten går för fort genom magen (hon har bajsat så mycket idag) så hinner det inte få någon färg.
    Hon sa avvakta, men undvik mjölk, mjöl och fibrer. Så nu ska jag ta och åka till affärn och köpa majsvälling.

• michiagnes

Skönt att du fick svar, då känner man sig mycket lugnare. Lycka till

• Bengalan

Jag tror att jag ringde neomott när det hände oss, min dotter är fortfarande pat där på deras mottagning och de sa att hände det bara EN gång så får det vara med det. En gång är ingen gång brukar man ju säga...visserligen i andra sammanhang men ändå
    Hon mår bra och frodas, nu 18 mån, trots kittfärgade klumpar i den i övrigt bruna avföringen vid ETT tillfälle.kram

• Tainted

jag ringde nu också, tanten fick fråga först sina kollegor och sen ringde hon till nån barnklinik och frågade dom.. iaf, hon sa väl det att en gång spelar ingen roll men kommer det tillbaka så får man ringa och boka tid, eller om hon får ont i magen nu ikväll/inatt. känns skönt.. men blev lite orolig när hon fick ringa runt först :p nu sover hon iaf som en stock :]

• astral

Hej!
    Min dotter fick magsjuka när hon var 1.5 år och efter det var bajset mycket ljust i många månader (grå-beige). Jag var rätt orolig och ringde både till sjukvårdsupplyssningen och gick till läkaren. Enligt läkaren kan tydligen bajset se olika ut beroende på olika saker och det var inget ovanligt. Det enda man skulle hålla koll på var att dottern gick upp i vikt som man skulle. Efter MYCKET tjat tog de även avföringsprov men det var helt normalt.
    Nu är bajset normalt igen men det tog säkert ett halvt år innan det blev mörkare.

• Moonsleeper

På natten till lördag kräktes hon, så jag ringde sjukvårdsrådgivningen igen och dom sa typ samma sak. "Troligen är det bara magsjuka, maten hinner inte få någon färg"

Igår var lite jobbig dag. Vi fick inte i henne någon mat alls, fick träffa en läkare som kände på magen och konstaterade att hon inte hade ont.
    Och det här med det vita bajset var ingen fara då hon inte började bli gul i ögonen.

Så väldigt mycket lugnare åkte vi hem och hon har inte kräkts någe mer, bara bajsar för fullt.

Nu på morgonen är bajset gult igen!

• Tainted

Moonsleeper: det är samma här.. nästa bajs blev normal, hade inte ont om man tryckte på magen, ingen feber.. sen var nästa bajs ljus igen, inte vit men mkt ljusare än vanliga färgen. till mig sa dom att se till att hon inte sover för mkt och få i henne så mkt mat och vatten som möjligt. så dagen efter fick hon diarré och bajsade 5 gånger den dagen(vanligtvis 1-2 om dagen), åt dock med god aptit men var gnällig. idag är allt som vanligt igen :]

• Rapunzella

Min lilla har haft mycket ljusare (dock inte vit) avförnig när hon har haft någon form av (virus)infektion. Men det är nog bra att hålla lite koll.

Svar på tråden Vitt bajs?!