• S a n n a

Sömnproblem

Hej

Är det någon som vet något hur man blir av med sömnproblem..??

Problemet är att jag har jätte svårt att somna...det spelar ingen roll hur trött jag än är..Det är så jobbigt..

Vet ni vart man kan vända sig? Finns det någon annan hjälp än sömnpiller?? För några piller vill jag inte stoppa i mig..

• Svar på tråden Sömnproblem
  • Fröken Vennberg

har du någon aning om vad det är som gör att duhar svårt att somna? hur länge har du haft det?

• S a n n a

Från och till sen jag va 15år...är 24 nu...men innan har jag inte störts lika mycket av det..men nu har jag en son på 4månader och när han börjar skrika när jag inte kunnat sova känner jag mig så kraftlös och är ingen bra mamma...änsålänge funkar det...men jag vill göra nånting åt det innan det går för långt...

Ingen aning om varför jag inte somnar...

• Fröken Vennberg

har man små barn så brukar man även ha sömn problem. mer eller mindre. :)

• S a n n a

ja men alla som jga känner slockar på en gång när de lägger sig...Och kan somna redan vid 10...Jag är överlycklig om jag somnat kl 1...men oftast blir det närmare fyra och sen ska man upp 4 timmar senare..

• Fröken Vennberg

okej. men vad har du för kvälls rutiner då? mycke frisk luft ska vara bra o at ta ett varmt o avkopplande bad.

• Fröken Vennberg

jag vet att det är svårt att vara en bra mamma om man inte får sova. men jag tror att du är det i alla fall. brukar du ha barn vakt någon gång så att du får vila up dig?

• S a n n a

nää..jag helammar. Men på mornarna kan min man ta honom så jag får sova lite längre när han är ledig från jobbet....Men det leder till at jag får ännu svårare att somna...så det blir som en ond cirkel...

önskar bara det skulle finnas något sätt att man somnar...för när jag väl har somnat sover ja bra..Jag har svårt att komma till ro och slappna av...kanske jag är stressad utan att veta om det...

• ToZa

ts , Jag har samma problem ...Ja kan vara hur trött som helst men kan inte somna...Har haft så i några år nu .. Har försökt med alla möjliga sömntabletter men det funkar ej ..
    Fast när jag väl somnar så kan jag sova hur länge sen helst... men det är just att somna in som är mitt problem =/ Visst är det jobbigt ?

On va au Kenya cet été :)
  • S a n n a

Toza!!

Jo det är hemskt!!!!Men jag har inte provat några tabeltter....men tänker inte göra det...Jag undrar vad det kan bero på..jag tycker det är så konstigt!!

När jag legat i sängfen två timmar utan att somna börjar ångest känslor komma krypande...då brukar jag gå upp och göra något..men det leder ju till att man somnar ännu senare...suck....

• Fröken Vennberg

så kan det mycket väl vara. hoppas det löser sig för dig. tänk lite extra på hur din vardag ser ut o försök hitta något som får dig att slappna av o släppa allt. jag är en sån som ligger o tänker på allt mellan himmel o jord när jag ska somna. slapnar av genom att ta ett varmt bad med ljus. ex.

• Fröken Vennberg

ångest o tanken måste sova gör att man inte kan somna. då blir man stressad. låter som om du inte kan slappna av. har du provat någon avslappnings musik? har själv aldrig provad något sådant men det finns. du ska inte ta något för det så länge du ammar. det förs ju över i mjölken.

• pajas01

har samma problem.. kan nu inte sova.. har ändå itne sovigt många timmar igår.. om jag somanr tidigt (vid 10) så vaknar jag vid 022.00 och är utvilad sen måste jag somna igen vid 7 för då e jag stenad igen å då så vaknar jag sent så var tredje dag så ställer jag om dygnet de är skit jobbigt...

• S a n n a

mmm..är dock för rastlös för att bada...men det är säkert det jag behöver...

Kanske jag ska skriva upp allt på en lapp som jag behöver göra så slipper jag ha allt samlat i huvudet...Jag tar nog på mig mer saker än jag orkar i tron att jag orkar...Tänker jag efter är det inte så konstigt om jag är stressad..jag har inte ändrat någonting i mitt liv sen jag fått barn...eller visst småsaker men pluggar fortfarande heltid och är gymnstikträna...träffar vänner...borde nog börja vara hemma och inte boka in mig på så mycket...bara vara hemma och njuta av att vara mamma...kanske jag kan känna ro och lugn sen...

Jag borde ju verkligen passa på nu när jag inte har skola...

• ToZa
    S a n n a skrev 2007-07-02 03:23:02 följande:
    Toza!!Jo det är hemskt!!!!Men jag har inte provat några tabeltter....men tänker inte göra det...Jag undrar vad det kan bero på..jag tycker det är så konstigt!!När jag legat i sängfen två timmar utan att somna börjar ångest känslor komma krypande...då brukar jag gå upp och göra något..men det leder ju till att man somnar ännu senare...suck....
    Aaah usssch...förstå mig rätt men "skönt " att man inte är ensam ....
    Ja vet ingen som har det likadant , alla somnar ju utan problem !
    pajas01 skrev 2007-07-02 03:28:47 följande:
    har samma problem.. kan nu inte sova.. har ändå itne sovigt många timmar igår.. om jag somanr tidigt (vid 10) så vaknar jag vid 022.00 och är utvilad sen måste jag somna igen vid 7 för då e jag stenad igen å då så vaknar jag sent så var tredje dag så ställer jag om dygnet de är skit jobbigt...
    Sådär är jag också , OM jag somnar tidigt på kvällen så vaknar ja på natten....=(
    Jag måste nästan somna på natten för att få sova... Vaknar runt 15:00 varje dag nu =/ riktigt jobbigt då det känns som hela dagen försvinner...
    On va au Kenya cet été :)
  • Fröken Vennberg

tycker att det lät väldigt klokt. :) man måste lägga om vissa saker i bland. försök att ägna dig åt dig själv i på kvällarna o bara vara.

• ninni73a

Jag har åxå svårt att just somna, men kan sen sova hur länge som helst. Har alltid tagit ett par timmar på mig att somna ända sen jag var liten.

Nu är det dock värre sen jag slutat med vissa mediciner, som gjorde mig trött. Inte sömnmedel då, utan mot depression.

Det finns annan medicin som har biverkningen att man blir trött men som inte är sömnmedel och därför inte beroendeframkallande som du skulle kunna testa bara några veckor för att få in en annan rytm! Typ åksjukepiller (minns inte nu va de heter, en del får dem mot grav.illamående åxå).

I mitt fall så har jag så mkt värk att det är mer eller mindre omöjligt att somna just för att det gör ont hur jag än ligger. Jag måste vara jättetrött för att kunna somna. Nu i sommar har det eskalerat helt otroligt. Börjar undrar om kroppen hittat ett eget uppåttjack, eller om nån smygit ner kortizon i käket... nä... skoja bara.

Kanske kan du prova kognitiv terapi. De har en underbar förmåga att få en att tänka i nya banor! Lycka till!

• crescendo

Det där med att skriva ner alla tankar låter bra. Skriva listor eller dagböcker. Få ut allt så det slutar snurra i huvudet. Kanske kan du lägga dig tidigare än du brukar och efter nerskrivandet läsa en bok tills du får nog. Ta hand om dig och få ur känslor och tankar som ligger inne.

För mig är det ofta datorn som håller mig uppe för att jag är lite dum och bara sitter och inte tänker på mig själv och vad jag vill.

Om du dricker kaffe så kan du testa att sluta med det några veckor. I början blir man trött och får ont i huvudet, men så småningom ställer kroppen in sig på att starta och bromsa själv och det är skönt tycker jag. Att inte behöva något för att vakna, och att inte störas av något sådant när det gäller sömn.

Annars så är det bra att motionera och vara utomhus på dagen, fast det kanske är självklart?

Avslappningsband kan fungera bra, just när man känner att man är så där irriterande vaken och klar i huvudet fast man gjort allt rätt och skrivit ner alla tankar och sånt. Med avslappning blir man medveten om kroppens tillstånd och skillnaden mellan att vara igång och vara avslappnad.

Svar på tråden Sömnproblem