• Natalie O Maxim

Smörgåsrån??

När att ge de??/ Ålder

Hur många per dag?

Skall man dela?

vatten till?

• Svar på tråden Smörgåsrån??
  • Iroyg
    Kajsan skrev 2007-07-17 14:46:16 följande:
    Ok, men det är onödigt att proppa i barnen smörgåsrån dagligen för att intruducera gluten.Det behövs inte och det finns bättre sätt.Och majskrokar innehåller inget gluten alls.Så därför undrar jag fortfarande.
    Att ge ett smörgåsrån per dag är väl knappast att "proppa" i barnen... Gurkbitar exempelvis ger ju ingen näring heller egentligen.

Gluten introducerade jag genom gröt.
    Majskrokar är bra att ha hemma och i skötväskan, möglar inte och behöver ingen kyl. Inga tillsatser, hjälpämnen eller annat, bara ren majs.
    Jag ger dem ibland som distraktion (sysselsättning som är långt roligare än leksaker) när jag måste duscha, något att knapra på när vi äter middag (då har hon redan ätit sin middag, vi äter för sent) eller till fikat till exempel. Som jag skrev förut så gör de henne inte mätt mellan måltiderna eftersom de mestadels bara är luft. Visst, jag kan ge smörgåsbitar, fruktbitar eller annat istället, men jag föredrar majskrokar eftersom de bara är att ta ur påsen och ge, samt att de är väldigt lätt-ätna (heter det verkligen så?) och smälter i munnen. Hon får väl max 4 krokar per dag.

Vill du ha fler exempel så säg till...
  • Mone

Riktigt spännande!
    Jag tittade i deras lista för återförsäljare och hittade en butik i Linde som säljer dem. Måste dit efter jobbet för att köpa en påse. Jag är jättenyfiken! Vad kostar en påse? =)

• linda b a

Tror dom kostar ca 30 sek eller så.

Vi har gett smörgåsrån och krokar för att lilleman ska lära sig äta själv + att det väckt hans intresse att äta.

Eftersom majoriteten ger sina barn rån och krokar och dom flesta ändå växer upp till normalt fungerande och dom flesta med normalvikt så tror jag nog inte att det kan vara en så dålig idé. En barnläkare jag träffade tyckte allt att man kunde ge dem krokar och rån, men att om man har ett barn med dålig aptit och som är underviktig så skulle man ta det lugnt med krokar mm eftersom det är "tomma" kalorier som alltså egentligen inte ger kroppen något.
    Gissar att dom i t ex USA och england ger barnen betydligt värre saker eftersom dom har sånna problem med fetma.
    Vi 70-talsungar lär ju också fått äta på allt möjligt

• Silverkatten06

Ok, men det är onödigt att proppa i barnen smörgåsrån dagligen för att intruducera gluten.Det behövs inte och det finns bättre sätt.Och majskrokar innehåller inget gluten alls.Så därför undrar jag fortfarande.
    Majskrokar är bra eftersom de smälter snabbt i munnen och därför är svåra att sätta i halsen. Ett jättebra sätt för små bebisar att lära sig äta själv.
  • häggen

När kan man börja ge kan jag börja ge från 5 månader eller tidigare?

5 Mars föddes min prins
  • TeeTee
    Kajsan skrev 2007-07-17 13:25:38 följande:
    Men varför? Majskrokar eller rån.Visst, det kanske är gott ibland.Men det finns ju ingen näring i alls.Varför ger man dem?Inte varför man inte ska ge dem alltså...
    För att det är nyttigt for det lilla barnet att upptäcka att det kan äta själv! Majskrokar eller rån är lätta för små babyhänder att hålla och de upplösas lätt i munnen, så bebisen inte sätter klumpar i halsen. Desutom är det bra för det lilla barnet som precis fått tänder att upptäcka vad tänderna skall användas till -istället för att gnaga på leksaker upptäcker han att man kan tugga mat med tänderna!

därför!
    Önskar att jag kunde komma på något klokt att skriva här
  • Birry

Intressant att vår BVC rekommenderade smörgåsrån för att introducera gluten! När du tydligen vet att det inte behövs!? Hur vet du det?

Ok, men det är onödigt att proppa i barnen smörgåsrån dagligen för att intruducera gluten.Det behövs inte och det finns bättre sätt.

• Birry

häggen skrev 2007-07-17 16:50:39 följande:
    När kan man börja ge kan jag börja ge från 5 månader eller tidigare?
    Vi blev rek från ca fem mån, gärna medan man fortfarande ammar, om man gör det, för att skydda tarmen OM det blir någon reaktion... Vet ej om andra bvc ger andra tider...
  • Tjollabolla
    Vad behövs inte enligt dig? Du förstår nog inte. Jag har aldrig gett min pojk majskrokar. Han har fått smaka rån en gång. Det kallar inte jag proppa i. Varför är det onödigt? Konstigt att bvc säger att man SKA ge dom det, men du vet tydligen bättre. Vad har du för utbildning inom detta?
    .?:*¨¨*:?.Älskade Milo 22/2 2007.?:*¨¨*:?.
  • Majan78

Ni som nu ger rån, äter era barn annan mat också, eller har nån gett rån att suga på innan annan mat introducerats?

Svar på tråden Smörgåsrån??