• 060314

Hur får man kattlådan att inte lukta?

Jag får spel- Jag hatar när det luktar! Det gör det inte hemma hos min mamma som har samma katt sand (tidy cats). Hur gör alla för att det inte ska lukta?

Här luktar det rätt mycke inne på toan. som tur är inte i hela lägenheten!

• Svar på tråden Hur får man kattlådan att inte lukta?
  • jamma

det finns en burk man kan köpa på djuraffären som man strör ut i kattlådan som tar bort lukten

• dekad

Är katten kastrerad? Kiss från fertila katter luktar med.
    Sen är det jätteolika vad som funkar med olika katter. Jag har t.ex. en låda med träpellets (förbränningspellets) som faktiskt inte alls luktar kiss. Bajs kan man ju ta bort när det blir så slipper man den lukten. Nackdelen är att lådan med vanlig kattsand som jag har är populärare, och min ena katt har kissat i sängen vid några tillfällen så jag vill helst uppmuntra till lådanvändning...så jag får stå ut med lite lukt och sand som kommer ut i lägenheten.
    Men testa en annan sandsort! Dom dyra som man köper i djuraffär ska vara bra har jag hört, men jag har själv inte provat. Jag vet att det finns parfyrmerad kattsand också, och har man öppen låda eller låda utan dörr är väl det ok, men har man stängd låda kanske det inte är så kul för katten att gå in i en låda där det stinker parfym...

• dekad

Oj, "luktar mer" ska det ju stå i min första mening...

• 060314

dekad:
    Det är 2 kattungar. Och denna sanden är från djuraffären! Jag tycker den luktar perfym med så den är nog perfymerad!

• FrökenR

Jag har en täckt låda med lucka o kolfilter. Använder billig (10kg 37 kattsand från Lidl som klumpar sig fint. Tar man bara bort klumparna regelbundet luktar det inte alls.

• 060314

fröken E:
    Jag har en öppenkattlåda. Kanske bör köpa ett hus!
    Men min mamma har en öppen med.

• babysoon

Man ska tömma lådan helt på sand nån gång i månaden, jag är lat och gör det bara 1 gång då jag skrubbar hela lådan med diskmedel, då håller den sig fri från all äklig lukt

• 060314

babyson:
    Jag har bara haft den ena katten i ca:3 veckor och den andra i 2 dagar

• Himla valv

Här luktar det ingenting från kattlådan. Vi använder pellets som vi köper på storpack & billigare än så kan man nog inte hitta. Funkar hur bra som helst. Kattlådan har kolfilter och är med dörr men jag byter inte kolfiltret särskilt ofta utan kanske varje halvår.
    Jag rengör kattlådan varje dag för det tycker jag katten är värd Vem vill gå på en skitig toa!

Svar på tråden Hur får man kattlådan att inte lukta?