• 060314

Hur får man kattlådan att inte lukta?

Jag får spel- Jag hatar när det luktar! Det gör det inte hemma hos min mamma som har samma katt sand (tidy cats). Hur gör alla för att det inte ska lukta?

Här luktar det rätt mycke inne på toan. som tur är inte i hela lägenheten!

• Svar på tråden Hur får man kattlådan att inte lukta?
  • kakin 82

kan det ha att göra med vad katterna äter för mat? Hade samma problem förut men sen bytte jag katt mat till sådan från djur affären, och nu luktar det inget alls....

• Vidatu

Om det luktar så beror det på att du inte byter sanden tillräckligt ofta. Du bör byta sanden var tredje dag och skura låda med vanlig såpa.

• Wickii

Att tömma lådan är inte alltid bara problemet jag vet nämligen att mina katters låda luktar väldigt sällan illa så man kan till och med glömma bort att den inte blivit tömd på ett tag. Där emot min systers kattlåda kan jättefort börja lukta. Så jag föreslår att kolla om lådan är gammal och väldigt ful i botten. Är den det köp en ny.. sen kan det vara så att det börjar lukta konstigt när man har fler en en katt som går på lådan skaffa då en extra låda.. då bajsar dom oftast i en och kissar i den andra så hade vi det när vi hade tre katter. Och då blev det mycket bättre..

• Bekali

när vi hade katt anv vi en sand... som hette nåt i stil med cristal.... små vita kristaller... 1 katt 1 månad... luktar absolut inte nåt....

• 060314

Kattlådan är inte gammal. Köpte den ny till den första katten för ca: 3-4 veckor sen. Så det är inte problemet.

Jag bytade all kattsand i lördes. Idag började det lukta ordentligt igen. Och då har jag ändå tömt den 2ggr/dag.

Jag tror jag ska ta och köpa ett hus istället. Och pröva med en annan sand när denna är slut. Katterna är väldigt duktiga på att tömma halva lådan själv! sprätter även när de inte gör sina behov.

• logg81
    Bekali skrev 2007-07-23 00:49:11 följande:
    när vi hade katt anv vi en sand... som hette nåt i stil med cristal.... små vita kristaller... 1 katt 1 månad... luktar absolut inte nåt....
    jag använde samma... man tog bara bort bajset och lät kisset vara kvar... en liten påse räckte till en kisse i knappt en månad... Jag hade 2 kissar så jag körde dubbla påsar i... Luktade inget alls...
  • Wickii

Okej då tror jag faktiskt att vissa katter som kissar i samma låda gör att det luktar mycket.. vissa köper hus med lucka som dom får gå in men det luktar lika mycket för det. om jag var du skulle jag prova med en extra låda istället. Men det kanske blir bättre med en med tak på.

• sydneygirl

Jag kör med EverClean Ever Fresh och måste säga att det luktar ingenting (om inte missepisse alldeles nyss varit framme och gjort nr 2 ). Inte ens om vi slarvar och inte städar lådan på ett par dagar.

Värt varenda krona!!!

Vi har sedan en låda med tak och svängdörr. Men filtret har vi inte på plats - lille missen gillar att dra upp det med klorna...

• Zoolie

Håller med föregående talare! Använder everclean och de luktar inget! har ändå 5 katter

• kattengustav

Vi har provat den en gång. Den blev så äcklig och funkade inte alls. Och sen provade vi en annan sand när vi hade lånat ut katterna och då vägrade dom gå på lådan.

Bekali skrev 2007-07-23 00:49:11 följande:
Svar på tråden Hur får man kattlådan att inte lukta?