• 060314

Hur får man kattlådan att inte lukta?

Jag får spel- Jag hatar när det luktar! Det gör det inte hemma hos min mamma som har samma katt sand (tidy cats). Hur gör alla för att det inte ska lukta?

Här luktar det rätt mycke inne på toan. som tur är inte i hela lägenheten!

• Svar på tråden Hur får man kattlådan att inte lukta?
  • em84

Bara en fråga till er alla: Hur ofta byter man all kattsand? Jag har bytt allt varje dag, kanske onödigt eller?

• snuttP

Min man har ett nytt medel i sin zoobutik som tar bort dålig lukt. Det är till för stallar egentligen, men det står att det funherar i kattlådan med. Kommer dock inte på vad det heter..

• Mia83

När jag hade katt använde jag billig kattsand, bytte ofta och sprayade med odörätare ovanför lådan. Hade aldrig några problem med dålig lukt. Inte ens när vi hade en 5 katter (4 ungar).

• SweetStarAngel

Byt sand. Euroshoppersand, den kan hålla upp till en vecka utan att lukta Vi har dessutom kattoahus....

060314 skrev 2007-07-23 20:26:10 följande:
    Kattlådan är inte gammal. Köpte den ny till den första katten för ca: 3-4 veckor sen. Så det är inte problemet. Jag bytade all kattsand i lördes. Idag började det lukta ordentligt igen. Och då har jag ändå tömt den 2ggr/dag. Jag tror jag ska ta och köpa ett hus istället. Och pröva med en annan sand när denna är slut. Katterna är väldigt duktiga på att tömma halva lådan själv! sprätter även när de inte gör sina behov.
    Lycklig fru, mamma och hundägare
  • Soof

Det finns kattlåde "parfym" i pulverdorm som vi lägger i kattlådan när man fyller på nny sand de håller sig i ca 1 vecka. Funkar superbra. De rekomenderar att man byter kattsanden 1gång i veckan så det funkar jättebra luktar inte alls.

• SystraMi
    em84 skrev 2007-07-24 16:01:09 följande:
    Bara en fråga till er alla: Hur ofta byter man all kattsand? Jag har bytt allt varje dag, kanske onödigt eller?
    Det beror på hur många katter du har. En del behöver byta allt var tredje dag, en del en gång i veckan, en del varannan vecka. En gång om dagen är väl iofs fräscht men jobbigt och dyrt i längden.
  • Soof

men nu vet jag inte va jag gör hahahaha

• Aistiharha

Vi har everclean activblock och det funkar kalasbra. Vi har två innekatter så lådan är välbesökt och den töms ca varannan dag. Luktar inte nåt förutom när den precis blivit besökt.. katterna är söta men dom bajsar som monster Alla katter har ju egna dofter på urinet.. en del starkare en del mildare men det finns ju många olika sander för sånt i djuraffären. Om det är så att det är jätteilla så kanske du ska besöka vetrinär.. kan inget om sånt men tänkte om det kanske är nåt med njurarna eller nåt.

• Liten kikka

vad har du för katt sand vita kristallerna är visserligen dyr eller kostar 68 kronor säcken men holler för två katter i en månad och luktar inte överhuvudtaget där kristallerna är gula där är de kiss typ så fungerar de och de är doft kulor i skulle aldrig köra med någon annan sand..
    Hoppas de blir lyckat kram

• RamboPajas

Jag har 2 katter, En katt på 6 år (kastrerad hane) och sen en katt unge (hane). Vi använder fresh and easy. En kattsand med kristaller. Och så har vi perfym i pullerform till kattlådan (lavender). Och rensar lådan varje dag. Men luktar lika mycket för det!..

• Piia

Man använder bra kattsand och rensar några gånger om dagen. Då behöver man inte ha parfymerade produkter.

• RamboPajas

fresh and easy kostar ungefär 80:- .. Och det hjälper inte! står på påsen att man ska rensa en gång i veckan. Jo eller hur!.. Vi rensar varje dag. Och luktar lika mycket för det!

• roffe

Just nu har jag Klumpe, innan körde jag med Ica's egna. Jag rensar hela lådan dvs tömmer all sand och tvättar rent en gång i veckan, och mellan det så plockar jag bajskorv och kisskorv :P 

Jag brukar efter rengöring och påfyllning av ny sand blanda i lite sånt där lukta-gott pulver med lavendeldoft, men jag vet att en del katter inte gillar sånt. Funkar dock fint här hemma :)

Jag har testat den där vita och blå kristall-sanden och den funkade jättebra, men det var rätt svårt att få tag på där jag bor, man måste åka långt och jag har ingen bil =)
    Enda dåliga var att om det sprätts ut lite från lådan så gjorde det jävligt ont att trampa på det haha :P 

Svar på tråden Hur får man kattlådan att inte lukta?