• Kat the bat

ni som köpt ikeakök

Ni som har köpt ett helkök med kyl/frys/spis osv på IKEA. Är det bra prima grejer som håller?
    Är det en god affär att handla kök där, eller bör man köpa på andra ställen där de "kan" kök?

• Svar på tråden ni som köpt ikeakök
  • Linny

Delarna från ikea gick på ca. 40 000. Då köpte vi kran, bänkskiva, fläkt från annat ställe. Inbyggd espressomaskin köpte vi från Siemens. Vi hade redan kylskåp och diskmaskin som var helt nya, så de bytte vi inte ut.

Men alla skåp (hade två gamla stommar vi kunde återanvända) samt inbyggn.ugn/inbyggn.micro och spisplatta, inredning till skåp, luckor/täcksidor/lådor, handtag osv fick vi alltså för 40 000.

I övrigt räknar jag med att det gått åt ca 40 000 till men då har vi köpt en espressomaskin för 14 000..

Vi hade aldrig en tanke på att INTE ta hemkörning. Aldrig i livet att jag sprungit runt på ikea och letat lådor, hyllplan, skruvar och gångjärn. Till ett helt kök! Nä, 595 spänn är ju gratis i det stora hela...

• Linny

ett tillägg... Det är mycket riktigt att måtten på ikea är lite speciella. Inte på bredden kanske, men på höjden åtminstone. Vi kollade nämligen på massa andra inbyggnadsprodukter, men då skulle de inte funka i ikeas skåp. Då tog vi ikeas grejer istället, förutom espressomaskinen. Där har ikea inte nåt alternativ som ens är OK...

Jag har några kort på ett halvfärdigt kök i mitt galleri. Lägger in helt färdiga på måndag

Bänkskiva köpte vi på Bauhaus. 4 cm tjock, massiv valnöt. Blir riktigt härligt mörk när man oljar.. Bara fem tusen också. Men då är det fyra meter i ett stycke och du får såga alla hål osv själv..

• Dundermamman

Vi köpte alla våra vitvaror från El-Kedjan. Vi ville ha Cylinda´s vitvaror!
    Inga problem att få till några passbitar om man är lite händig!
    Även luckan till den helintegrerade diskmaskinen passade perfekt, så man måste inte alls köpa vitvarorna på Ikea!

• musli

Marbodal tillverkar INTE IKEA's köks-stommar!!! Jag förstår inte vart folk får den informationen från!!!? Jag jobbar med att tillverka och packa Faktum köks-stommar hela dagarna så jag vet! Det är inte ens samma stomme eftersom vi inte säljer våra stommar till Marbodal utan ENBART IKEA och eventuellt Jämt-kök eller vad de heter...

Så stommarna är inte Marbodals.... Men de är jättebra!!

• Lunagirl74

Okej.  Det var jag som sa att det var samma som Marbodals stommar vilket en IKEA kök anställd sa till mig.

Men eftersom du är med och tillverkar dem så tror jag hellre på dig.

musli skrev 2007-07-21 11:33:27 följande:
    Marbodal tillverkar INTE IKEA's köks-stommar!!! Jag förstår inte vart folk får den informationen från!!!? Jag jobbar med att tillverka och packa Faktum köks-stommar hela dagarna så jag vet! Det är inte ens samma stomme eftersom vi inte säljer våra stommar till Marbodal utan ENBART IKEA och eventuellt Jämt-kök eller vad de heter...Så stommarna är inte Marbodals.... Men de är jättebra!!
  • musli

lunagirl, det är lugnt! Det är ju i princip likadana stommar men olika tillverkare bara. Om nu inte IKEA Sverige har samma fabrik som Marbodal, jag har för mig att svensk-sålda Faktum är tillverkad utomlands? Våran fabrik skickar bara till brittiska IKEA... Men det är i vilket fall inte Marbodal som tillverkar dem, de använder möjligen bara samma företag för att tillverka dem...

Är det någon som vet vilket tillverkningsland som står på svenska Faktum och deras kartonger? Jag har ju bara Faktum-skåp från våran fabrik så jag kan ju inte kolla på dem!

• CMN

Går det att sätta IKEA´s front till diskmaskin på annan integrerad diskmaskin?

• Dundermamman
    CMN skrev 2007-07-21 20:34:02 följande:
    Går det att sätta IKEA´s front till diskmaskin på annan integrerad diskmaskin?
    JA! Vi har satt Nexus ek på en helintegrerad diskmaskin från Cylinda (modell DM42)!
    Inga problem alls!
  • Trollis74

musli
    Vi har ett nytt marbodalkök. Jag är övertygad om att det tillverkas i samma fabrik någonstans.. Ryktet nådde mig iallafall.. Vem det nu var som sa detta .. En snickare som jobbar åt marbodal tror jag..
    Iallafall Stommen..
    Vi är jättenöjda med vårat marbodalkök.. Men det är klart att det blir mycket pengar i slutändan..
    Snyggt som Tusan
    kan lägga in en bild i mitt galleri om någon vill se ..

• Sagalin

Fint.

Kajsans skrev 2007-07-20 23:29:44 följande:
    Nu finns en galleriikon... och en bild på köket som det såg ut när det var nästan klart. Det saknas en fläktkåpa på bilden.
  • Indah
    Linny skrev 2007-07-21 00:36:23 följande:
    Vi hade aldrig en tanke på att INTE ta hemkörning. Aldrig i livet att jag sprungit runt på ikea och letat lådor, hyllplan, skruvar och gångjärn. Till ett helt kök! Nä, 595 spänn är ju gratis i det stora hela...

ett tillägg... Det är mycket riktigt att måtten på ikea är lite speciella. Inte på bredden kanske, men på höjden åtminstone. Vi kollade nämligen på massa andra inbyggnadsprodukter, men då skulle de inte funka i ikeas skåp.
    De har höjt så det kostar 1495:- och vi skulle ändå på Ikea för att handla massa andra grejer. Därför tänkte vi vara smarta och passa på. Så "smarta" är vi nog inte igen

Vi har inte en enda vitvarumaskin från Ikea och vi har inte haft några problem, du kan ju anpassa höjden på hyllor och sådant själv så det passar efter ens egna vitvaror.
  • musli
    Trollis74 skrev 2007-07-21 20:41:07 följande:
    musliVi har ett nytt marbodalkök. Jag är övertygad om att det tillverkas i samma fabrik någonstans.. Ryktet nådde mig iallafall.. Vem det nu var som sa detta .. En snickare som jobbar åt marbodal tror jag..Iallafall Stommen..Vi är jättenöjda med vårat marbodalkök.. Men det är klart att det blir mycket pengar i slutändan.. Snyggt som Tusan kan lägga in en bild i mitt galleri om någon vill se ..
    I så fall tillverkar Marbodal sina stommar i Polen... Har kollat lite mera och de svensk-sålda faktum-stommarna tillverkas i Polen i de fall som jag har fått berättat för mig av vänner bl.a. Trodde Marbodal var hel-svenskt... nå, alla företag verkar vilja spara och flyttar ut tillverkningen till billigare länder...
  • Linny

musli: Jo visst kan man anpassa hyllorna. Men i ett högskåp som vi köpte så innebar det också att luckorna inte stämde. Vi har fått göra passbitar och sätta dit. Inga problem, min man är duktig på sånt. Men man ska veta att det inte alltid bara är att proppa in maskinerna Vår espressomaskin behöver både ventilationsgaller och extra passbit för att skåpet ska se snyggt ut, utan glipa upp till luckan

• Indah

Linny skrev 2007-07-22 19:40:09 följande:

musli: Jo visst kan man anpassa hyllorna. Men i ett högskåp som vi köpte så innebar det också att luckorna inte stämde. Vi har fått göra passbitar och sätta dit. Inga problem, min man är duktig på sånt. Men man ska veta att det inte alltid bara är att proppa in maskinerna Vår espressomaskin behöver både ventilationsgaller och extra passbit för att skåpet ska se snyggt ut, utan glipa upp till luckan
    Det var nog menat till mig och inte musli, eller?

Frågan är nog om det hade varit lättare om man köpt ett annat kök? Om vi säger att du köpt ett kök från Tibro, Marbodal eller tex Ballingslöv. Det hade säkert inte bara varit att tjoffa in en espressomaskin och tro att luckor och hela faderuttan skulle vara perfekt. Tror nog att man får pussla lite oavsett tillverkare.
    Däremot kan man ju säkert måttbeställa och få exakta luckor osv från en annan köksleverantör än Ikea, de har ju ett färdigt koncept som.
Svar på tråden ni som köpt ikeakök