-
Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
-
Svar på tråden "Söva" barn?
-
Söva är i och för sig något narkosläkaren sysslar med, men så här till vardags så söver vi barn när vi ligger/sitter hos det i avsikt att få barnet att somna ...
-
Hade du sagt så till mig, hade jag direkt antagit att ni använde nåt medel för att få barnet att somna, t.ex. whiskey i nappflaskan eller liknande. Det låter verkligen inte så värst trevligt.lövet2 skrev 2007-07-24 07:46:08 följande:Söva är i och för sig något narkosläkaren sysslar med, men så här till vardags så söver vi barn när vi ligger/sitter hos det i avsikt att få barnet att somna ...
-
Söva är något en narkosläkare gör.... Här somnar vi barn
-
Jag säger natta eller lägga.
-
Ordet söva betyder narkosläkare, narkosmedel och ingrepp
. Har aldrig ens tänkt tanken att säga det när ett barn ska somna frivilligt. Ännu värre är det när man hör -Så skönt, nu har barnet somnat in. (För mig betyder det att det har dött).
-
Exakt! Det låter fruktansvärt!Sunflower skrev 2007-07-24 08:04:18 följande:Ordet söva betyder narkosläkare, narkosmedel och ingrepp. Har aldrig ens tänkt tanken att säga det när ett barn ska somna frivilligt. Ännu värre är det när man hör -Så skönt, nu har barnet somnat in. (För mig betyder det att det har dött).
-
Trin, gör en omröstning om det också
-
vi brukar sägga natta, lägga eller sova (sOva) barn.
För övrigt har jag insomningstabletter. Hur kul låter inte deT?
-
Alla här säger söva (bor i Norrbotten). Mina föräldrar har också alltid sagt söva (kommer från Jämtland). För mig låter "att somna barn" bara som väldigt dålig svenska ...Trinity78 skrev 2007-07-24 07:57:19 följande:Hade du sagt så till mig, hade jag direkt antagit att ni använde nåt medel för att få barnet att somna, t.ex. whiskey i nappflaskan eller liknande. Det låter verkligen inte så värst trevligt.
-
Sunflower skrev 2007-07-24 08:05:32 följande:Trin, gör en omröstning om det ocksåUsch!Pejgan skrev 2007-07-24 08:05:51 följande:vi brukar sägga natta, lägga eller sova (sOva) barn.För övrigt har jag insomningstabletter. Hur kul låter inte deT?