• Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden "Söva" barn?
  • sakoline

På jobbet, jobbar i Dalarna, säger de ofta "söva" om att sova. Jag tycker att det låtser som alt. 2 men de tror jag skulle svara alt. 1 Natta och söva är inte samma sak i mina öron, hehe

• Momsie

Till er som påstår att ordet enbart används i samband med narkos, vad säger ni då när era barn är lätta att få att somna??
    Alltså inte lättsövd??
    Det ordet har synonymen "kvällstrött" f.ö.

• Isolde

Trinity, FL är naturligtvis inte representativt för Sveriges hela befolkning och urvalet är litet. Visst är det så. Men någon slags tendens visar det allt.

Och så slog jag precis i NE:s ordbok, och hittade detta:

sö`va verb sövde sövt, pres. söver
    ORDLED: söv-er
    SUBST.: sövande, sövning
    • (ofta pres. part. (betr. naturligt insomnande)) få att somna vanl. om ljud e.d.: det ~nde dunket från rälsen; en ~nde melodi; en ~nde rytm
    BET.NYANSER: a) särsk. på konstgjord väg bedöva med narkos e.d.: patienten sövdes ned före operationen; sövd av tabletter b) överfört: ~ sitt samvete
    KONSTR.: ~ ngn el. ngt
    HIST.: sedan yngre fornsvensk tid; fornsv. söva; nord. ord, urspr. 'komma ngn att sova'; jfr sova

Nationalencyklopedins ordboksredaktörer är av den åsikten att söva i betydelsen "ge narkos" är en delbetydelse av en allmän betydelse "få att somna". Det tycker jag är en ganska tydlig hint.
    Dina feministmuffins på nätet: www.familjeliv.se/Forum-11-256/m21780218.html
  • Majestic
    Söva innebär användning av narkosmedel eller liknande.
    Pink makes me puke!!
  • Åsa

"Söva" betyder ju just få att sova så egentligen borde det funka på att natta barn, vagga dem etc, men då mina associationer går direkt till narkos känns det ändå väldigt fel i den betydelsen.
    Känns snäppet bättre än "somna barn", som jag faktiskt sett, dock.

• Sapho

tycker inte om ordet söva : ) Håller med andra alternativet där! Gammaldags även..

• tatu girl

HAHAHA! Riktigt kul ju... Kanske ska söva min son nu. Hohoho...

• MansonDust

Söva innebär användning av narkosmedel eller liknande och kan inte användas som synonym till natta, lägga, få att somna

• giftgrodan

för mig betyder det det andra alternativet, men jag förstår om folk vill ha ett verb för "få att somna", så jag tycker inte det är konstigt om ordet ändrar betydelse.

• prickig

Söva betyder just bara att "få att sova", så visst narkospersonalen gör det men även föräldrar.

Tror ju inte det är något nytt att säga att man söver barn - mina föräldrar sövde min bror redan på 60-talet (det använde inte någon form av narkosmedel! )

• prickig

ugh, DE använde - inte det använde

• Isolde

Giftgrodan m.fl., enligt NE:s ordbok handlar det ju tydligt inte om någon "ändrad betydelse" - på fornsvenska betydde det "få någon att sova" och jag är ganska säker på att det inte fanns narkos på den tiden.

(Läser ingen inläggen före innan de skriver? )

Dina feministmuffins på nätet: www.familjeliv.se/Forum-11-256/m21780218.html
Svar på tråden "Söva" barn?