• Jess83

Midjemått under 80

Enligt läkare ska kvinnor ligga under 80 i mindjemått... är det inte lite litet??

Jag känner mig jätte stor.. Jag hade 93 innan grav och 103 nu...

Vill gå ner 13 kg men tänker inte försöka nu under ammningen...

Men hur ska man lyckas gå ner över 20cm i midjan?

Jag har M i kläder vilket är "normalt"

Jobbigt läge...

(¯`°?.¸ ღ Julius kom till världen 24/5/2007ღ ¸.?°´¯)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-25 14:06:07:

Ni som tycker att man ska ligga under 80 och att det är bra , lätt mm skriv inget elakt eller så att andra känner sig tjocka.

Herregud vi har ju fött barn

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-25 14:35:39:

Mätt fel..
    Midjan = där man är som smalast "precis över naveln" 92cm
  • Svar på tråden Midjemått under 80
  • Jess83

Ett jäkla krongel med det där med mätning

• Fluffguf
    Jess83 skrev 2007-07-25 14:42:49 följande:
    Tycker det är svårt att mäta.. asså precis där jag är som smalast det är inte speciellt långt under bysten o där ligger jag på 87 cm
    Det är nog där du ska mäta ändå, midjan sitter väl typ halvvägs upp till bysten.
    FUM är det nya BIM! Kolla in www.familjeliv.se/Forum-1-5/m22043160.html!
  • Jess83
    Fluffguf skrev 2007-07-25 14:46:33 följande:
    Det är nog där du ska mäta ändå, midjan sitter väl typ halvvägs upp till bysten.
    okej ja då så.. fasst det känns ju konstigt att säga att mitt midje mått är 87cm

precis över öftbenen anser jag vara midjan där har jag 92cm fasst jag har inte byxorna så högt upp ( ganska långa ben )
  • Jess83
    Var sitter midjan?
    Fråga:
    Var på magen ska jag mäta midjemåttet?
    GI-expert Ewa Söderström svarar: Det är mellan höftbenet och första revbenet som du ska ta måttet, alltså precis ovanför naveln.
  • Drickaback
    Fluffguf skrev 2007-07-25 14:29:33 följande:
    Nej man kan inte titta enbart på BMI osv, men det ökar ju risken för sjukdomar, det kan man inte komma ifrån.Men bara måtten säger inte så jättemycket, vi vet ju inte hur mycket ts väger osv. Dessutom är det rätt oviktigt precis efter förlossningen, då ska man ju inte banta.
    BMI är egentlien ett väldigt dåligt redskap för att mäta ohälsa. Det säger ingenting om den faktiska hälsan hos patienten.
  • MissLilo

men nu har väkl inte alla timglassformn som den grjen tycks gå ut på....att midjan ska var ett max måt, precis som höfterna.

Är isf s¨jag har upplevt den teorin.

JAg har en smal midja och brreda höfter. Enligt den teorin så har jag för bred höfter och nmåste banta ner dem. MEn det finns ett problem....det är bara ben...inget fet i de där måtten. SÅ viadre inte nån har nån superfil att fila ner höfterna med.
    För enligt den teorin så får man inte ha ett höftmåt över 93 cm...och jag har helt klart 98.

• Jess83

Jag har 106cm runt rumpan/höfter... men herregud jag har precsis fått barn och han var inte speciellt liten *hihi*

har redan minskat 4cm runt bäkenbenet så jag e nöjd...

• Drickaback
    MissLilo skrev 2007-07-25 14:59:12 följande:
    men nu har väkl inte alla timglassformn som den grjen tycks gå ut på....att midjan ska var ett max måt, precis som höfterna.Är isf s¨jag har upplevt den teorin.JAg har en smal midja och brreda höfter. Enligt den teorin så har jag för bred höfter och nmåste banta ner dem. MEn det finns ett problem....det är bara ben...inget fet i de där måtten. SÅ viadre inte nån har nån superfil att fila ner höfterna med. För enligt den teorin så får man inte ha ett höftmåt över 93 cm...och jag har helt klart 98.
    Höftmåttet på kvinnor är fullständigt irrelevant. Det är bukfetma (hos både män och kvinnor) som kan signalera om ohälsa.
  • Jess83
    Drickaback skrev 2007-07-25 15:02:40 följande:
    Höftmåttet på kvinnor är fullständigt irrelevant. Det är bukfetma (hos både män och kvinnor) som kan signalera om ohälsa.
    ja... men bukfett mäts altså  i midjan?
  • MissLilo

Men de säger ju att bukfettet och fettetr på höfterna är som farligast för kvinnan.

Drickaback skrev 2007-07-25 15:02:40 följande:
Svar på tråden Midjemått under 80