• Jess83

Midjemått under 80

Enligt läkare ska kvinnor ligga under 80 i mindjemått... är det inte lite litet??

Jag känner mig jätte stor.. Jag hade 93 innan grav och 103 nu...

Vill gå ner 13 kg men tänker inte försöka nu under ammningen...

Men hur ska man lyckas gå ner över 20cm i midjan?

Jag har M i kläder vilket är "normalt"

Jobbigt läge...

(¯`°?.¸ ღ Julius kom till världen 24/5/2007ღ ¸.?°´¯)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-25 14:06:07:

Ni som tycker att man ska ligga under 80 och att det är bra , lätt mm skriv inget elakt eller så att andra känner sig tjocka.

Herregud vi har ju fött barn

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-07-25 14:35:39:

Mätt fel..
    Midjan = där man är som smalast "precis över naveln" 92cm
  • Svar på tråden Midjemått under 80
  • Drickaback
    MissLilo skrev 2007-07-25 15:06:50 följande:
    Men de säger ju att bukfettet och fettetr på höfterna är som farligast för kvinnan.
    Nej, endast bukfetma anses vara en riskfaktor. (Om du inte är mycket fet).
  • Jess83
    Drickaback skrev 2007-07-25 15:08:49 följande:
    Nej, endast bukfetma anses vara en riskfaktor. (Om du inte är mycket fet).
    Okej...
  • lövet2
    Fluffguf skrev 2007-07-25 14:44:27 följande:
    Oj, det låter ju verkligen inte rätt! 62 kg är ju helt normalt, inte ett dugg överviktigt (om du inte är typ 140 lång då )! Men det är väl så att tabellerna inte gäller för alla!Själv har jag mindre än 88 i midjemått, jag vet inte riktigt hur mycket men drygt 80 tror jag, och jag är överviktig...
    Nej, jag är ca 160 cm, så lite mullig är jag nog, men sjukligt fet går jag fortfarande inte med på! Undrar om tabellerna bara gäller kvinnor som inte fått barn? För inte är det fett, allt som sitter runt min midja inte ...
  • SysterHedvig

Hej

mina ören till konversationen.

Midjemåttet är inte helt hjälpsamt om man inte har höftmåttet. Man vill ju veta om man har äppel- eller päronformad kropp. Äppelformad innebär att man har farlig bukfetma, päronform att man har fettet fördelat över rumpa och lår, vilket inte är lika farligt.

Man kan dela midjemått med höftmåttet och då får man fram ett tal, se denna sidan;

hem.ektv.nu/~ekt000851/kvot.html

En generell viktminskning ger också ett minskat midjemått jag har gått ner i vikt nu sen graviditeten och även midjemåttet har minskat. Om jag minns rätt ligger det väl på 76 nu tror jag.

• Im Fabulous

Notera, det är en stor skillnad på att banta och att äta rätt. Man är/blir inte överviktig om man äter rätt.

• Jess83
    Im Fabulous skrev 2007-07-25 16:26:35 följande:
    Notera, det är en stor skillnad på att banta och att äta rätt. Man är/blir inte överviktig om man äter rätt.
    Abslout! Men man måste motionera också om man vill bli av med kilon och det är tvärr lite svårt nu för mig... När jag inte ammar längre ska jag försöka gå ner, nu ska jag mest njuta av att umgås med min son.. vilket i och för sig är ganska energi krävande
  • Drickaback
    SysterHedvig skrev 2007-07-25 16:14:13 följande:
    Hej mina ören till konversationen.Midjemåttet är inte helt hjälpsamt om man inte har höftmåttet. Man vill ju veta om man har äppel- eller päronformad kropp. Äppelformad innebär att man har farlig bukfetma, päronform att man har fettet fördelat över rumpa och lår, vilket inte är lika farligt. Man kan dela midjemått med höftmåttet och då får man fram ett tal, se denna sidan;hem.ektv.nu/~ekt000851/kvot.htmlEn generell viktminskning ger också ett minskat midjemått jag har gått ner i vikt nu sen graviditeten och även midjemåttet har minskat. Om jag minns rätt ligger det väl på 76 nu tror jag.
    Det ser man ju när man träffar patienten.
    Men du har rätt.

(De flesta kvinnor vet väl vilken kroppsform de har?)
  • mirre2

under 88cm har jag hört (när jag tittat på anna skipper (stavas?) i du e va du äter

• Maria Seg
    Drickaback skrev 2007-07-25 14:20:50 följande:
    Det spelar ingen roll hur högt eller lågt du brukar ha byxorna. Midjan sitter på samma ställe på alla.
    Gör den verkligen det...? Min mamma är helt pojkrak medans min midja där jag är som smalast vill säga, är högre upp än "mellan nedersta revbenet och höftkammen". Mäte rjag där min midja sitter så är jag 82 cm tjock, annars över 90.
  • Veladis
    Im Fabulous skrev 2007-07-25 16:26:35 följande:
    Jo, det kan man, om man inte rör sig alls...  Då kan man bli överviktig om man bara lever på funktional food eller motsvarande. Så man ska inte bara äta rätt livsmedel, utan i förhållande till sin kaloriförbrukning...
    lövet2 skrev 2007-07-25 15:56:34 följande:
    Nej, jag är ca 160 cm, så lite mullig är jag nog, men sjukligt fet går jag fortfarande inte med på! Undrar om tabellerna bara gäller kvinnor som inte fått barn? För inte är det fett, allt som sitter runt min midja inte ...
    Nä, inte min heller. Massa slapp hud och annat grölj. Sen är det väl så att det kanske är fett, men inte fett-depåer utan det underhudsfett som liksom ble större till ytan när magens area blev större... Eller vad man ska säga...
Svar på tråden Midjemått under 80