• yossis

Fy va avundsjuk jag blir, vill oxå ha kanin stall nu allra helst igår.

Jätte mysigt, hur många fack är det totalt ?

• yossis

Mina burar står utomhus under tak vid våran groventre, det blir väl som ett stall igentligen men jag vill ha värme & drömmen vore ju rinnande vatten med.

• yossis

Bakom molnen skrev 2007-08-11 18:17:16 följande:

Yossis, hur går det med den lilla flickan? Har ögonen blivit bättre och paniken försvunnit? Låter hemskt att hon var så rädd.
    Ögonen har blivit lite bättre inte lika svullen & rinnig längre men inte helt ok, jag behandlar 2 gånger om dagen just nu, hon har blivit lite tamare igen hon är ju trotts allt en enmans kanin precis som mamma sin, hon gillade nog inte att matte var borta ett par dagar.
  • yossis

Bakom molnen: Dom har ju en viss tendens att vara lite aviga när man varit borta ett par dagar. Inte Kiwi då för hon älskar matte & huss över allt annat *s* men just nu är hon lite sur över att hon inte får bo inne då vi håller på att renovera köket & vill inte ha henne springades runt fötterna.

• yossis

Momsie: Han är nog i trotts åldern, han testar er för att se hur långt han kan få sin vilja igenom. Han vill verka större & mer skrämmande än vad han igentligen är, dom är lite söta när dom håller på då. Kiwi gjorde precis likadant när hon nyss hade flyttat in hos oss, slängde leksaker, gjorde "tjur rusningar" mot handen när man skulle ge henne mat & satte sig på/i toalådan när man skulle städa.

Det viktigaste är att fortsätta vara konsikvent, att visa att man inte tolererar en massa hyss. Sen att när han gör en "tjur rusning" mot handen så dra inte undan handen för då visar du att du är rädd för honom (även om du inte är det, ren reflex) & då växer hans självförtroende & han "tar" över ledar rollen. Om det känns obehagligt att han rusar mot handen på det sättet, sätt på dig en handske för att skydda handen, efter ett tag kommer han att inse att han inte kan hota dig i din ledar roll & förhoppningsvis kommer han att sluta.

• yossis

MayaS: *s* ja ibland uppskattar dom inte alls att man tar med dom på utställning. Kiwi hoppade upp på en domares axel en gång när jag ställde ut henne (hon sitter nämligen på min axel när vi ser på tv i soffan ibland) vill inte alls vara med & en annan domaren fick lov att plocka ner henne & sätta henne på bordet igen.

Grattis till den fina 4e placeringen, förstår att din dotter måste vara stolt över sin pälskling.

• yossis

Momsie: Det bästa sättet att lyfta en kanin är att sätta en hand under rumpan & en hand under bröstet, lyfta & vrida så kaninens mage vilar mott ditt bröst, håll en hand ff under rumpan & en hand över skulderbladen.
    Dino tycker med allsanolikhet att det är lite otäckt att bli lyft, så träna på det, sitt på golvet & lyft honom sen fortsätter ni gradvis tex. sitta i soffan & lyfta upp honom.

• yossis
    magganhm skrev 2007-08-13 10:23:09 följande:
    Hej! Åh, vad glad jag är att jag hittade den här tråden! Vi har en liten hermelinhane här hemma som är lite mer än året och är hela familjens lilla älskling. Tänkte sticka in här med en fråga som jag hoppas och tror att ni kan hjälpa mig med. Vad kan man ge för grönsaker till kaninen?  På vissa sidor jag har hittat på nätet står det tex att man inte ska ge gurka, men när jag har skummat lite här så ser jag att många ger sina kaniner gurka. Hjälp en förvirrad själ
    Hej & Välkommen ! =)
    Visst kan du ge gurka, men inga stora mängder.
    Jag ger mina äpplen, gurka, hallon, rödavinbär, morötter mm, det kan ska tänka på att ge kaninen små smakprov så dom inte blir dålig i magen då kaniner har ganska känsliga magar.
    En jätte bra sida är www.kanin-net.nu finns massa information & ett jätte bra forum.
Svar på tråden Kanintråd #3