• Shinna

Att bli sydd efter förlossningen!!

Hej alla glada

En liten fråga till dom som kanske kan svara på den?
    Undrar hur och om det gör väldigt ont att bli sydd efter förlossningen?
    Detta är nämligen det jag fasar för allra mest...
    Är inte rädd för förlossningen i sig men livrädd för att bli sydd efterår.
    Vill helt enkelt inte!
    Måste man bli sydd i vaket tillstånd?
    Kan man inte få en "lätt" narkos och är det någon som har fått det?
    Har nämligen hört av jättemånga vänninor och bekanta att bli sydd nästan är värre än hela förlossningen??
    Någon som instämmer med detta?

Är som sagt livrädd för detta så alla svar, tips och råd är välkomna!

Med vänlig hälsning

Angelica

• Svar på tråden Att bli sydd efter förlossningen!!
  • Sopheia

Hej igen!

Självklart kan man vägra vård, det är varje patients rättighet! Och nej, man behöver inte nödvändigtvis bli sydd, små bristningar läker i princip alltid bra utan, och sys heller inte. Medelstora bristningar däremot kan läka ihop felaktigt och ge problem med inkontinens, framfall osv, varför det ju är bra att man syr.
    Så mitt råd är att lyssna på barnmorskans råd huruvida du behöver sys eller inte. Och prata med din barnmorska nu innan om du är så orolig, hon kan skriva om det i din journal.

sen en sak till; även om du inte blir sydd, så vill barnmorskan alltid undersöka en efter det att barnet kommit ut, för att se hur stora eventuella bristningar är, och om det blöder ur dem, det är jätteviktigt, så att du inte förlorar onödigt mycket blod. Sen måste man ju krysta ut moderkakan också efter barnet, och barnmorksan klämmer en hel del på magen för att se så att livmodern drar ihop sig, också det viktigt för att man ite skall blöda en massa.

Försök också att inte bara läsa allas skräckexempel på hur ont det gjort och hur hemskt det varit, oftast är det de som haft det jobbigt som skriver om det-att det gått bra känns liksom inte som nån intressant historia att berätta, om du förstår vad jag menar. Ett råd som kan funka är kanske att göra sig en mental bild om att det stora förlossningsarbetet inte är över förrän du är sydd, att du skall fortsätta profylaxandas/yoga/andas lustgas/vad det är du tänkt använda dig av även över det skedet.

Återigen, lycka till, och skriv gärna en rad i min gb om det är mer du undrar över

• Maria C S 75

Jag är inte den som skall klaga egentligen Flört. Fick pudensblockad men som inte tog. Som tur var behövde de bara sy 1 stygn. Men f*n va ont det gjorde.

• ullis83

Jag var också mest rädd för att sy och sprack så dom fick sy 2 stygn..dom gav mig en bedövningsspruta som knappt kändes och sen sydde dom

• Ruggugglan

Jag tycker inte det gjorde så ont. Det sved lite.

• mallte

MIn son rev sönder min ena inre blygdläpp efter som han kom som stålmannen med handen först, de la lokalbedövning som inte kändes ett dugg, sedan sydde de tre stygn tror jag och de kändes inte heller.

• krååkan

Jag blev sydd en del efter min första förlossning, och jag bad om mer bedövningsspray, när jag tyckte att det kändes för mycket. Tempot blir ett helt annat när barnet väl är ute. Min upplevelse var att ingenting egentligen är särskilt bråttom då. Tycker du att det är väldigt obehagligt så be om mer bedövning.

Jag tror att barnet kan behöva dig de där första timmarna efter förlossningen, så det kanske inte är den bästa tidpunkten att be om narkos. Nyfödda brukar ha en vakenperiod precis efter det att de kommit ut och det kan vara bra för er båda att försöka fokusera på amningen, att passa på när barnet är vaket och med all sannorlikhet inte vill vara någon annanstans än på ditt bröst.

Jag minns att jag pratade med barnmorskan om detta när jag blev sydd. Min man höll i vårt barn, som var vaket och hon rekommenderade då försiktigt att jag försökte med amningen på en gång. Jag tror hon nämnde att det kunde bli lite svårare om man liksom inte tog tillfället i akt. Dessutom tror jag det hjälper dig i att inte fokusera på det som sys där nere, det är en stor och överväldigande stund att hålla i barnet för första gången, trots att man blir sydd samtidigt.

Om jag var du så skulle jag prata med den barnmorska som förlöser dig och säga att det är väldigt viktigt för dig att inte spricka. De kan hålla emot i mellangården, med handen, när huvudet kommer, vilket ska motverka att man brister.

Lycka till!

• Labolin

Jag sprack rätt mycket, så jag blev sövd när de skulle sy. De funderade på om jag skulle få lokalbed eller sövas, men jag är glad att jag blev sövd. När jag vaknade var allt klart, var jättefint sytt, har inte haft ngt ont i stygnen efteråt. Ett stort + var att far och son fick några timmar ihop ensamma när jag blev sydd, det uppskattade han jättemycket! Detblir väl naturligt så annars att barnet ligger på mamman hela tiden?
    Lycka till!

• mippy

mig sydde de iofs inte så mycket, men jag kände ingenting..

• Shinna
    Labolin skrev 2007-08-13 12:07:25 följande:
    Jag sprack rätt mycket, så jag blev sövd när de skulle sy. De funderade på om jag skulle få lokalbed eller sövas, men jag är glad att jag blev sövd. När jag vaknade var allt klart, var jättefint sytt, har inte haft ngt ont i stygnen efteråt. Ett stort + var att far och son fick några timmar ihop ensamma när jag blev sydd, det uppskattade han jättemycket! Detblir väl naturligt så annars att barnet ligger på mamman hela tiden?Lycka till!
    ja det lät skönt..så vill jag också ha det om man skulle spricka mkt...hade varit skönt att slippa bli sydd i vaket tillstånd...ska berätta för min BM hur orolig jag är över detta...så kanske hon kan ge mig råd också....tack för att du skrev...
  • Amliw

Sydde väldigt mycket, fick lokalbedövning så jag kände ingenting. Sen är det ju redan bedövat där nere.
    Skulle få mer panik av att bli sövd och nästan vägra det, när dom sydde mig fick jag ju ha min dotter på bröstet hela tiden så jag tänkte knappt på vad dom höll på med, trots att det nästan tog 1timme. Skulle dom sövt mig att jag ju fått åka iväg och sen ligga på uppvaket, hade tagit flera timmar innan jag fick va med min dotter. Hade varit skitjobbigt.

• Ellpi

Bedövningen kändes lite lite men absolut ingen fara! När de sydde kände jag absolut ingenting utan låg bara och myste med min bebis och var i sjunde himlen!

• Moj Katile

Jag tyckte inte det gjorde ont alls!
    Jag kände att de rörde men inte mer än det!

• miss princess
    Trollmoren skrev 2007-08-13 21:10:11 följande:
    Jag tyckte inte det gjorde ont alls!Jag kände att de rörde men inte mer än det!
    samma här... jag var jätterädd för att sys, men det var ju inget med det!!!
  • Shinna
    miss princess skrev 2007-08-13 22:40:44 följande:
    samma här... jag var jätterädd för att sys, men det var ju inget med det!!!
    skönt att höra...har berättat för min BM hur rädd jag är för detta nu...så hon har sagt att jag ska skriva det tydligt i min förlossningsplan som jag ska ta med till förlossningen....
  • AnniPanni

Jag är sydd utan bedövning båda gångerna.
    Med ettan så vart jag lite tråcklasd då hon föddes med hjälp av en hög sugklocka så jag sprack en del. Kände knappt något av det dock.
    Tvåan var det bara 3-4 stygno kändes inte heller. Bm frågade om jag ville ha bedövning o jag sa nej.

• Shinna
    AnniPanni skrev 2007-08-17 14:21:35 följande:
    Jag är sydd utan bedövning båda gångerna.Med ettan så vart jag lite tråcklasd då hon föddes med hjälp av en hög sugklocka så jag sprack en del. Kände knappt något av det dock.Tvåan var det bara 3-4 stygno kändes inte heller. Bm frågade om jag ville ha bedövning o jag sa nej.
    okej...det verkar som att det är väldigt olika hur folk upplever det där med att bli sydda....får väl se hur jag klarar av det...en sak är säker iallafall....jag ska ha all tänkbar bedövning som finns att tillgå'*ler*
  • lenlag

Jag blev sydd med 7 stygn efter förlossningen, och jag märke inte någonting. Vet inte om det beror på att jag fick bedövning (tror i allafall att jag fick det ) eller om det beror på att jag var fullt upptagen med det lilla knytet jag hade på mitt bröst.

• PostisPer

Hej! När jag fick mitt första barn blev jag klippt och fick sy 8 inre och 4 yttre stygn tyckte inte att det kändes men var vell kanske så himla bedövad + att jag hade en liten tjeja att lukta på.

Svar på tråden Att bli sydd efter förlossningen!!