Hej igen!
Självklart kan man vägra vård, det är varje patients rättighet! Och nej, man behöver inte nödvändigtvis bli sydd, små bristningar läker i princip alltid bra utan, och sys heller inte. Medelstora bristningar däremot kan läka ihop felaktigt och ge problem med inkontinens, framfall osv, varför det ju är bra att man syr.
Så mitt råd är att lyssna på barnmorskans råd huruvida du behöver sys eller inte. Och prata med din barnmorska nu innan om du är så orolig, hon kan skriva om det i din journal.
sen en sak till; även om du inte blir sydd, så vill barnmorskan alltid undersöka en efter det att barnet kommit ut, för att se hur stora eventuella bristningar är, och om det blöder ur dem, det är jätteviktigt, så att du inte förlorar onödigt mycket blod. Sen måste man ju krysta ut moderkakan också efter barnet, och barnmorksan klämmer en hel del på magen för att se så att livmodern drar ihop sig, också det viktigt för att man ite skall blöda en massa.
Försök också att inte bara läsa allas skräckexempel på hur ont det gjort och hur hemskt det varit, oftast är det de som haft det jobbigt som skriver om det-att det gått bra känns liksom inte som nån intressant historia att berätta, om du förstår vad jag menar. Ett råd som kan funka är kanske att göra sig en mental bild om att det stora förlossningsarbetet inte är över förrän du är sydd, att du skall fortsätta profylaxandas/yoga/andas lustgas/vad det är du tänkt använda dig av även över det skedet.
Återigen, lycka till, och skriv gärna en rad i min gb om det är mer du undrar över