• Shinna

Att bli sydd efter förlossningen!!

Hej alla glada

En liten fråga till dom som kanske kan svara på den?
    Undrar hur och om det gör väldigt ont att bli sydd efter förlossningen?
    Detta är nämligen det jag fasar för allra mest...
    Är inte rädd för förlossningen i sig men livrädd för att bli sydd efterår.
    Vill helt enkelt inte!
    Måste man bli sydd i vaket tillstånd?
    Kan man inte få en "lätt" narkos och är det någon som har fått det?
    Har nämligen hört av jättemånga vänninor och bekanta att bli sydd nästan är värre än hela förlossningen??
    Någon som instämmer med detta?

Är som sagt livrädd för detta så alla svar, tips och råd är välkomna!

Med vänlig hälsning

Angelica

• Svar på tråden Att bli sydd efter förlossningen!!
  • Shinna
    abby78 skrev 2007-08-12 16:49:15 följande:
    Shinna: jo det är ju ngr stycken men det jag menade är ju att inte alla (som du redan läst) tycker att det gjorde så hemskans ont som man kan tro innan. Sedan vore det väl kanon om man slapp sy, men jag tror att de flesta förstföderskor syr i alla fall nåt stygn. Men så länge det inte är jätte många går det ganska fort. Jag önskar dig en fantastisk förlossningsupplevelse för det finns faktiskt de av oss som tycker att det är det absolut häftigaste vi varit med om....
    Tack...ja jag hoppas också att den ska gå bra...
  • Shinna
    Bumbi mia skrev 2007-08-12 16:14:19 följande:
    Själva förlossningen var jobbig, men att bli sydd efteråt var det värsta jag har varit med om. Dom sprayade och bedövade men jag kände varje nålstick när jag blev sydd, jag skrek och gormade. Jag fick inte heller veta hur många stygn dom sydde, men dom höll på i 45min Efteråt hade jag inga problem med stygnen, hade inte ont. Men är "skadad" i underlivet. Något som jag får leva med, inte direkt roligt att inte kunna hålla gaser och lös avföring, min ändtarm buktar in i slidväggen. Har en nästan obefintlig mellangård.Vill inte skrämma dig, men jag visste inte att man kunde bli förstörd i underlivet efter en förlossning.
    Har bara en sak att säga...stackars dig har du vågat föda mer än ett barn efter den hemska upplevelsen??
  • Shinna
    Linda 23 skrev 2007-08-12 12:18:32 följande:
    Jag fick peditin och lustgas när de skulle sy mig. Jag hade panik!
    precis så jag känner...panikkänslor bara inför tanken på att bli sydd
  • mejram

Kände ingenting av stygnen - bara tre stycken i och för sig. Fick säkert någon bedövningsspray, men hjärnan är ju i totalt kaos efter att underverket kommit ut, så de hade säkert kunnat hugga av mig benet utan att jag märkt något.

Det som gjorde ont var dagarna efter när man skulle på toa. Kissa i duschen är ett hett tips.

Det löser sig sa hon som sket i vasken
  • emson

Mig klippte de för att jag inte skulle spricka. Jag kännde verkligen ingenting men ett frasande ljud hördes, dock visste jag ju att snart är bebis ute så det var ingenting jag brydde mig om. Efter att sonen kom ut blev jag sydd 3-4 stygn och visst känndes det, fast värst var det med bedövningsprayet hon använde, det sved. Stygnen hon sydde känndes nästan ingenting alls. Tog kanske 10-15 min. Låg och tittade på sonen som mannen klädde på och donade med

• Ningla

Var inte farligt , det gjorde inte ont sådär men man var kanske inte så glad över att det skulle pillas ännu mera där nere efter tösen vart ute ; )

(¯`°?.¸ ღ♥ TiLdE ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Muppsan

Hej!

Jag blev sydd efter att de klippt mig under förlossningen och jag måste säga att bedövningssprutorna jag fick [fick 2] var 100 resor värre än själva förlossningen [som inte alls gjorde speciellt ont enligt mig].

Barnmorskan erbjöd mig lustgas då hon satte sprutorna, men jag tackade nej eftersom jag inte trodde att det skulle kännas, så jag får skylla mig själv.  Nu tog inte den andra bedövningssprutan för mig utan jag fick istället någon slags bedövningsspray med.

Nu går det ju som tur är superfort då de ger en sprutorna och jag kände inte av då de sydde... Och det är ju bra! Glad

Jag hade inga problem med stygnen eller så, kände ingenting då jag kissade efter förlossningen vilket verkar vara vanligt att man gör. Det enda som var lite krångel var då det sista stygnet lossnade. Det rev lite i underlivet innan det ville lossna helt, men det var över på två dagar tack och lov! Glad

Ett stort lycka till med förlossningen och bebisen sedan!

Why should it be so bad to be bad when it's so hard to be anything at all?
  • Shinna
    Ningla skrev 2007-08-12 19:23:00 följande:
    Var inte farligt , det gjorde inte ont sådär men man var kanske inte så glad över att det skulle pillas ännu mera där nere efter tösen vart ute ; )
    Nej det är så jag känner också....kommer ju bara vilja vara ifred med lillkillen och mannen när allt är ´över så att säga...vill inte att någon ska ner och pilla då...usch...och jag med mitt humör...kommer nog fota bort BM när hon ska sy har jag en känsla av.....så har jag tur kanske dom tvingas söva mig iallafall'*skrattar*
  • Shinna
    Muppsan skrev 2007-08-12 19:28:16 följande:
    Hej! Jag blev sydd efter att de klippt mig under förlossningen och jag måste säga att bedövningssprutorna jag fick [fick 2] var 100 resor värre än själva förlossningen [som inte alls gjorde speciellt ont enligt mig]. Barnmorskan erbjöd mig lustgas då hon satte sprutorna, men jag tackade nej eftersom jag inte trodde att det skulle kännas, så jag får skylla mig själv.  Nu tog inte den andra bedövningssprutan för mig utan jag fick istället någon slags bedövningsspray med. Nu går det ju som tur är superfort då de ger en sprutorna och jag kände inte av då de sydde... Och det är ju bra! Jag hade inga problem med stygnen eller så, kände ingenting då jag kissade efter förlossningen vilket verkar vara vanligt att man gör. Det enda som var lite krångel var då det sista stygnet lossnade. Det rev lite i underlivet innan det ville lossna helt, men det var över på två dagar tack och lov! Ett stort lycka till med förlossningen och bebisen sedan!
    usch låter inget vidare...stackare....tack så mkt...ja jag hoppas det ska gå bra trots mina rädslor och nervositet
  • libero

Jag sprack väldigt mycket och även långt bak så de skulle först skicka mig på op men de bestämde sig för att sy istället. Det jobbigast var att det tog så lång tid över en timme.

Visst gjorde det ont men jag trodde nog att det skulle göra ännu ondare.

Var så trött just då så jag orkade faktiskt inte bry mig speciellt mycket om det hela.

Svar på tråden Att bli sydd efter förlossningen!!