• Shinna

Att bli sydd efter förlossningen!!

Hej alla glada

En liten fråga till dom som kanske kan svara på den?
    Undrar hur och om det gör väldigt ont att bli sydd efter förlossningen?
    Detta är nämligen det jag fasar för allra mest...
    Är inte rädd för förlossningen i sig men livrädd för att bli sydd efterår.
    Vill helt enkelt inte!
    Måste man bli sydd i vaket tillstånd?
    Kan man inte få en "lätt" narkos och är det någon som har fått det?
    Har nämligen hört av jättemånga vänninor och bekanta att bli sydd nästan är värre än hela förlossningen??
    Någon som instämmer med detta?

Är som sagt livrädd för detta så alla svar, tips och råd är välkomna!

Med vänlig hälsning

Angelica

• Svar på tråden Att bli sydd efter förlossningen!!
  • Frosk

Bara två stygn så det var inte så hemskt, fick ta lustgasen med om jag ville.

• lostsoul

quensi:
    Jag kände att dem klippte mig men det gjorde inte ont alls!

• Linda 23

Jag fick peditin och lustgas när de skulle sy mig. Jag hade panik!

♥Tindra -03 Elias -06 Kotten BF okt -07♥
  • buffen

blev sydd 3 stygn, och ärligt talat efter att ha fött ut en hel soffgrupp har jag ingen aning om att jag fick bedövning eller inte! jag tror man e så öm att man inte känner något alls...

• Lanlar
    Shinna skrev 2007-08-11 16:32:48 följande:
    Okej ...låter ju bra Vilken typ av bedövning är det man får då? Ni säger någon form av bedövningsspray....trodde bara det fanns bedövning i sprutform ...typ lokalbedövning och det vill jag inte heller ha....*skrattar* usch...ni måste tro jag är spritt språngandes galen som oroar mig över detta och inte över förlossningen. Kan inte hjälpa det men är otroligt rädd för att bli sydd.
    Jag känner likadant...så då är vi minst två i allfall:) Och bra att du ställde frågan så kan jag läsa alla svar:):)
  • 3småttingar

Kände inte ett dugg när jag blev sydd!

Jag hade istället panik för på nått sätt så var jag jättekittlig mellan benen Så när dom skulle sy så låg jag o skrattade och försökte vara still med benen.

ღ mamma till söta Edwin 061109 ღ
  • Bumbi mia

Själva förlossningen var jobbig, men att bli sydd efteråt var det värsta jag har varit med om. Dom sprayade och bedövade men jag kände varje nålstick när jag blev sydd, jag skrek och gormade.
    Jag fick inte heller veta hur många stygn dom sydde, men dom höll på i 45min

Efteråt hade jag inga problem med stygnen, hade inte ont. Men är "skadad" i underlivet. Något som jag får leva med, inte direkt roligt att inte kunna hålla gaser och lös avföring, min ändtarm buktar in i slidväggen. Har en nästan obefintlig mellangård.

Vill inte skrämma dig, men jag visste inte att man kunde bli förstörd i underlivet efter en förlossning.

• abby78

Shinna: jo det är ju ngr stycken men det jag menade är ju att inte alla (som du redan läst) tycker att det gjorde så hemskans ont som man kan tro innan. Sedan vore det väl kanon om man slapp sy, men jag tror att de flesta förstföderskor syr i alla fall nåt stygn. Men så länge det inte är jätte många går det ganska fort. Jag önskar dig en fantastisk förlossningsupplevelse för det finns faktiskt de av oss som tycker att det är det absolut häftigaste vi varit med om....

• Sopheia

Hej TS!

Jag har inte läst hela tråden, så kanske har nån svarat dig innan, men tänkte att du ville ha ett lite rakare svar än bara "såhär var det för mig"

Nej, man måste inte bli sydd i vaket tillstånd, riktigt stora bristningar ( i regel de som behövs göras på en operationssal och inte i förlossningssalen) syr man alltid i ryggbedövning eller narkos.

Nej, du kan inte heller få en "lätt narkos" Detta beror på att man under en förlossning inte är fastande och har i princip alltid innehåll i magsäcken, även om man inte ätit nåt på flera timmar. Vid en lättnarkos slappnar övre magmunnen av och maginnehållen kan komma upp i svalget och förirra sig ner i luftsstrupen, Detta är jättefarligt, och kan ge allvarliga lunginflammationer. Därför måste alla nyförlösta och gravida sövas "på riktigt" och intuberas(i sövt tillstånd), dvs sätta ner en slang i halsen som skyddar mot maginnehållet. När man varit sövd måste man ligga ett tag på uppvakningsavdelningen, vilket innebär att du inte kan ha din bebis hos dig under den tiden heller.

Är du jätterädd för eventuella stygn, så skriv det i ditt förlossningsbrev, och prata med din barnmorska om det. Ibland händer det, även om det är ovanligt, att kvinnor sövs även för midre bristningar. Bedövning skall man dock alltid få, och lustgas kan man ta även då

Lycka till!

• Shinna
    Sopheia skrev 2007-08-12 18:47:21 följande:
    Hej TS!Jag har inte läst hela tråden, så kanske har nån svarat dig innan, men tänkte att du ville ha ett lite rakare svar än bara "såhär var det för mig"Nej, man måste inte bli sydd i vaket tillstånd, riktigt stora bristningar ( i regel de som behövs göras på en operationssal och inte i förlossningssalen) syr man alltid i ryggbedövning eller narkos.Nej, du kan inte heller få en "lätt narkos" Detta beror på att man under en förlossning inte är fastande och har i princip alltid innehåll i magsäcken, även om man inte ätit nåt på flera timmar. Vid en lättnarkos slappnar övre magmunnen av och maginnehållen kan komma upp i svalget och förirra sig ner i luftsstrupen, Detta är jättefarligt, och kan ge allvarliga lunginflammationer. Därför måste alla nyförlösta och gravida sövas "på riktigt" och intuberas(i sövt tillstånd), dvs sätta ner en slang i halsen som skyddar mot maginnehållet. När man varit sövd måste man ligga ett tag på uppvakningsavdelningen, vilket innebär att du inte kan ha din bebis hos dig under den tiden heller.Är du jätterädd för eventuella stygn, så skriv det i ditt förlossningsbrev, och prata med din barnmorska om det. Ibland händer det, även om det är ovanligt, att kvinnor sövs även för midre bristningar. Bedövning skall man dock alltid få, och lustgas kan man ta även dåLycka till!
    Tack för ditt utförliga svar...har undrat med detta angående narkos jättelänge nu. Vill verkligen inte vara vaken när jag blir sydd. Är jätterädd och nervös inför bara tanken. Undrar också om man verkligen måste bli sydd. Kan man inte läka av sig själv eller det skulle kanske vara jätteriskabelt? Givetvis är det säkert det. Men kan man inte neka vård om man vill? Borde man kunna tycker jag
Svar på tråden Att bli sydd efter förlossningen!!