• Norix

Överklassnamn

Det är ofta mycket prat om WT-namn här på forumet. Nu undrar jag vad ni skulle tycka var typiska överklassnamn?

Några egna förslag på överklassnamn är:
    Rebecka
    Isabella

Filip
    Nils

• Svar på tråden Överklassnamn
  • Yvonne81

Jag har en kompis, som inte är överklass, vars efternamn nog ser väldigt överklassigt ut! Hon heter Förnamn von Munthe af Morgenstierne :o)

• Chester Copperpot

Överklassen och den övre medelklassen har av tradition vissa namnregler. Franska namn går alltid bra, eller namn med fransk stavning. Jämför Madeleine med Magdalena. Josephine med Josefin. Kunganamn går också alltid hem. Carl, Oskar, Philip, Gustav. Osv.

Medelklassen följer andra regler. Den främsta är namn från far- och morföräldragenerationen. Just nu är det sekelskiftet fram till 30-talet som gäller. Men redan nu börjar 40-talist generationens namn dyka upp. Den andra regeln är litterära hjältar såsom Alva (Myrdal) och Moa (Martinsson). Den trejde regeln gäller Astrid Lindgren-namn, men inte dom konstruerade som Ronja och Mio. Nej, det ska vara sörgårdsmentalitet som Emil, Ida, Anna, Lisa. osv.

Underklassen och White-Trash har också sina regler. Främst gäller det att döpa sina barn efter idoler inom sport- och nöjesvärlden. Liam, Kevin, osv. Eller exotiska namn som Tindra, Humla, Vilda och Vilsen. Gärna med exotisk stavning som W istället för V, Z istället för S, Ph istället för F, osv. Eller gärna ännu mer exotiskt, till och med om det bryter mot gängse normer och uttalsregler. Dom värsta avarterna är exempel som Cevin (Som för alltid kommer att kallas "Kevin med C".)

Slutsatsen är: Traditionella och konservativa namn kommer alltid att var gångbara. Dom fungerar lika bra idag som för hundra år sen, och dom kommer att fungera lika bra om hundra år. Överklassen är traditionell av uppenbara skäl, men det gör också att överklassnamnen alltid fungerar i alla sammanhang. Kevin, Liam och Tindra är däremot 2000-talets motsvarighet till 50-talets Ronny, Conny och Sonny, namn som var exotiska och därmed gångbara för den tidens underklass. Namn är klassmarkörer, det är bara att inse.

• lantmamman
    Aaliyah skrev 2007-08-14 21:49:21 följande:
    Nyfiken gul; Noppe säger jag bara. Noppe.
    Ha ha. precis min tanke.
  • Gabriella S

Chester Copperpot skrev 2007-08-18 23:46:47 följande:

Överklassen och den övre medelklassen har av tradition vissa namnregler. Franska namn går alltid bra, eller namn med fransk stavning. Jämför Madeleine med Magdalena. Josephine med Josefin. Kunganamn går också alltid hem. Carl, Oskar, Philip, Gustav. Osv.Medelklassen följer andra regler. Den främsta är namn från far- och morföräldragenerationen. Just nu är det sekelskiftet fram till 30-talet som gäller. Men redan nu börjar 40-talist generationens namn dyka upp. Den andra regeln är litterära hjältar såsom Alva (Myrdal) och Moa (Martinsson). Den trejde regeln gäller Astrid Lindgren-namn, men inte dom konstruerade som Ronja och Mio. Nej, det ska vara sörgårdsmentalitet som Emil, Ida, Anna, Lisa. osv.Underklassen och White-Trash har också sina regler. Främst gäller det att döpa sina barn efter idoler inom sport- och nöjesvärlden. Liam, Kevin, osv. Eller exotiska namn som Tindra, Humla, Vilda och Vilsen. Gärna med exotisk stavning som W istället för V, Z istället för S, Ph istället för F, osv. Eller gärna ännu mer exotiskt, till och med om det bryter mot gängse normer och uttalsregler. Dom värsta avarterna är exempel som Cevin (Som för alltid kommer att kallas "Kevin med C".)Slutsatsen är: Traditionella och konservativa namn kommer alltid att var gångbara. Dom fungerar lika bra idag som för hundra år sen, och dom kommer att fungera lika bra om hundra år. Överklassen är traditionell av uppenbara skäl, men det gör också att överklassnamnen alltid fungerar i alla sammanhang. Kevin, Liam och Tindra är däremot 2000-talets motsvarighet till 50-talets Ronny, Conny och Sonny, namn som var exotiska och därmed gångbara för den tidens underklass. Namn är klassmarkörer, det är bara att inse.
    Ja, allt du skriver stämmer även med min erfarenhet av människor från olika samhällsklasser.
  • Thisla
    Chester Copperpot

Instämmer till 100%

Av dem jag träffat, tex på dagis så är det väldigt vanligt med "vanliga"namn bland lite äldre, ofta högskoleutbildade, föräldrar med bra jobb. Sofia, Anna, Erik..
    Medan WT´s barn heter Thindra eller Liam.

Varför är det egentligen så...  Kanske WT vill verka lite speciella.. Man vill märka ut sig på något sätt eftersom man känner sig obetydlig och kanske inte har något arbete etc.. Sedan kanske man tycker om man är väldigt ung, att det är kul med ett fräckt modernt namn.. 
  • Thisla

Ursäkta lite ot inlägg ovan.

Jag har ett överklassnamn (men förmodligen inte mina barn! ) och håller med om de namnförslag ni redan skrivit.

• Sussie 1973

Isabella
    Ellinor
    Beatrice
    Clara
    Elin
    Julia
    Lovisa
    Linnéa

Philip/Filip
    Gustav
    Henrik
    Oscar
    m.fl

• Needy

Thisla..jag fattar inte heller..
    Jag jobbar på "dagis" o tycker precis som du.. Man anar direkt vilka som har WT-föräldrar!

Why be pretty, when you can be gorgeous?
  • SnyggEric

Min son heter Eric Ludvig och vi tycker att det är riktiga kunganamn.

Life is not how many breaths you take, it's how many moments that takes your breath away
  • Rosenöga

Ingrid
    Cecilia
    Elisabeth
    Alice
    Therese
    Märta
    Fredrika
    Henrietta

Birger
    Wilhelm
    August