Överklassnamn
Det är ofta mycket prat om WT-namn här på forumet. Nu undrar jag vad ni skulle tycka var typiska överklassnamn?
Några egna förslag på överklassnamn är:
Rebecka
Isabella
Filip
Nils
Det är ofta mycket prat om WT-namn här på forumet. Nu undrar jag vad ni skulle tycka var typiska överklassnamn?
Några egna förslag på överklassnamn är:
Rebecka
Isabella
Filip
Nils
Jag har en kompis, som inte är överklass, vars efternamn nog ser väldigt överklassigt ut! Hon heter Förnamn von Munthe af Morgenstierne :o)
Överklassen och den övre medelklassen har av tradition vissa namnregler. Franska namn går alltid bra, eller namn med fransk stavning. Jämför Madeleine med Magdalena. Josephine med Josefin. Kunganamn går också alltid hem. Carl, Oskar, Philip, Gustav. Osv.
Medelklassen följer andra regler. Den främsta är namn från far- och morföräldragenerationen. Just nu är det sekelskiftet fram till 30-talet som gäller. Men redan nu börjar 40-talist generationens namn dyka upp. Den andra regeln är litterära hjältar såsom Alva (Myrdal) och Moa (Martinsson). Den trejde regeln gäller Astrid Lindgren-namn, men inte dom konstruerade som Ronja och Mio. Nej, det ska vara sörgårdsmentalitet som Emil, Ida, Anna, Lisa. osv.
Underklassen och White-Trash har också sina regler. Främst gäller det att döpa sina barn efter idoler inom sport- och nöjesvärlden. Liam, Kevin, osv. Eller exotiska namn som Tindra, Humla, Vilda och Vilsen. Gärna med exotisk stavning som W istället för V, Z istället för S, Ph istället för F, osv. Eller gärna ännu mer exotiskt, till och med om det bryter mot gängse normer och uttalsregler. Dom värsta avarterna är exempel som Cevin (Som för alltid kommer att kallas "Kevin med C".)
Slutsatsen är: Traditionella och konservativa namn kommer alltid att var gångbara. Dom fungerar lika bra idag som för hundra år sen, och dom kommer att fungera lika bra om hundra år. Överklassen är traditionell av uppenbara skäl, men det gör också att överklassnamnen alltid fungerar i alla sammanhang. Kevin, Liam och Tindra är däremot 2000-talets motsvarighet till 50-talets Ronny, Conny och Sonny, namn som var exotiska och därmed gångbara för den tidens underklass. Namn är klassmarkörer, det är bara att inse.
Chester Copperpot skrev 2007-08-18 23:46:47 följande:
Ursäkta lite ot inlägg ovan.
Jag har ett överklassnamn (men förmodligen inte mina barn! ) och håller med om de namnförslag ni redan skrivit.
Isabella
Ellinor
Beatrice
Clara
Elin
Julia
Lovisa
Linnéa
Philip/Filip
Gustav
Henrik
Oscar
m.fl
Thisla..jag fattar inte heller..
Jag jobbar på "dagis" o tycker precis som du.. Man anar direkt vilka som har WT-föräldrar!
Min son heter Eric Ludvig och vi tycker att det är riktiga kunganamn.
Ingrid
Cecilia
Elisabeth
Alice
Therese
Märta
Fredrika
Henrietta
Birger
Wilhelm
August
Olof