Chester Copperpot skrev 2007-08-18 23:46:47 följande:
Överklassen och den övre medelklassen har av tradition vissa namnregler. Franska namn går alltid bra, eller namn med fransk stavning. Jämför Madeleine med Magdalena. Josephine med Josefin. Kunganamn går också alltid hem. Carl, Oskar, Philip, Gustav. Osv.Medelklassen följer andra regler. Den främsta är namn från far- och morföräldragenerationen. Just nu är det sekelskiftet fram till 30-talet som gäller. Men redan nu börjar 40-talist generationens namn dyka upp. Den andra regeln är litterära hjältar såsom Alva (Myrdal) och Moa (Martinsson). Den trejde regeln gäller Astrid Lindgren-namn, men inte dom konstruerade som Ronja och Mio. Nej, det ska vara sörgårdsmentalitet som Emil, Ida, Anna, Lisa. osv.Underklassen och White-Trash har också sina regler. Främst gäller det att döpa sina barn efter idoler inom sport- och nöjesvärlden. Liam, Kevin, osv. Eller exotiska namn som Tindra, Humla, Vilda och Vilsen. Gärna med exotisk stavning som W istället för V, Z istället för S, Ph istället för F, osv. Eller gärna ännu mer exotiskt, till och med om det bryter mot gängse normer och uttalsregler. Dom värsta avarterna är exempel som Cevin (Som för alltid kommer att kallas "Kevin med C".)Slutsatsen är: Traditionella och konservativa namn kommer alltid att var gångbara. Dom fungerar lika bra idag som för hundra år sen, och dom kommer att fungera lika bra om hundra år. Överklassen är traditionell av uppenbara skäl, men det gör också att överklassnamnen alltid fungerar i alla sammanhang. Kevin, Liam och Tindra är däremot 2000-talets motsvarighet till 50-talets Ronny, Conny och Sonny, namn som var exotiska och därmed gångbara för den tidens underklass. Namn är klassmarkörer, det är bara att inse.
Håller verkligen inte med!
Så alla stenrika kändisar är WT då? (Just nu önskar jag att jag kunde missas alla skumma namn som kändisars barn har)
Avskyr ordet WT och att påstå att vissa namn lyser av WT-föräldrar är oförskämt och trångsynt!
Men ni kan dansa i ring och hålla med varandra! Jag avstår!