Överklassnamn
Det är ofta mycket prat om WT-namn här på forumet. Nu undrar jag vad ni skulle tycka var typiska överklassnamn?
Några egna förslag på överklassnamn är:
Rebecka
Isabella
Filip
Nils
Det är ofta mycket prat om WT-namn här på forumet. Nu undrar jag vad ni skulle tycka var typiska överklassnamn?
Några egna förslag på överklassnamn är:
Rebecka
Isabella
Filip
Nils
Många kändisar är ju lite wt också. Att visa upp sig i BigBrother eller på vita duken är inte så jättestor skillnad, handlar om tur och lite talang också. Och kontakter. Så att de väljer extrema namn är väl ingen stor surprice. Skillnaden är att Linda i Fittja inte blev sådär berömd som hon ville, men hennes unge kan ändå få vara unik...
Jag har ett namn jag har ytterst svårt att kategorisera: Julie. Bitte, hilfe!
Jonnaa säger:
"..Avskyr ordet WT och att påstå att vissa namn lyser av WT-föräldrar är oförskämt och trångsynt!.."
Sant! Vi har inga sådana "WT-föräldrar" som i USA t ex.
Förresten, den här tråden skulle handla om namn som överklassen ofta använder. Men de här namnen används ju av alla andra som inte tillhör överklassen också.
Den Julie jag känner tillhör nog övre medelklassen och bor inte i Sverige.
Typiska överklassnamn för mig är förresten rätt få namn. Carl (och alla dubbelnamn därmed), Beatrice, Madeleine och Gustaf kanske. Många andra namn som nämnts (t.ex. Ebba) finns överallt tycker jag.
Julie - ja, det ÄR svårt att kategorisera! Jag skulle gissa på medelklassföräldrar med humanistisk universitetsutbildning. Eller i alla fall med ett intresse för språk, teater och så vidare. Som är ordentliga och skötsamma och så i sin vardag, men som ändå strävar lite mot det konstnärliga och bohemiska på fritiden.
Det är inte ett namn som vem som helst kommer att tänka på, men det är inte något traditionellt överklassnamn heller.
Alla namn som kan bli smeknamn i stil med Lussan, Noppe, Tussan, Madde, Snoppe...(vad fan vet jag? : -))
filippa?