• Norix

Överklassnamn

Det är ofta mycket prat om WT-namn här på forumet. Nu undrar jag vad ni skulle tycka var typiska överklassnamn?

Några egna förslag på överklassnamn är:
    Rebecka
    Isabella

Filip
    Nils

• Svar på tråden Överklassnamn
  • Bonanza

Oj, jag som tycker att Alicia är rätt trashigt! Olivia är typiskt medelklass, men Alicia har jag nästan bara sett i underklassfamiljer. Så olika man kan uppfatta ett namn!

Denna evinnerliga väntan...
  • Rosenöga

Men Gabriella S. Var vi inte överens om att det finns inga namn som _bara_ förekommer hos överklassen. Desirée, Beatrice och Carl m fl ges ju till barn i alla samhällsgrupper. Däremot är det väl inte vanligt med Sonny och Ronny och liknande i kungliga el. adliga familjer.

Gabriella S skrev 2007-08-24 21:34:45 följande:

Fast jag skulle i alla fall inte klassa Linnea som överklassnamn - inte ett typiskt sådant i alla fall. Jag skulle säga att det är neutralt - alltså att det förekommer över hela skalan.
  • Rosenöga

Bonanza skrev 2007-08-24 21:37:28 följande:

Oj, jag som tycker att Alicia är rätt trashigt! Olivia är typiskt medelklass, men Alicia har jag nästan bara sett i underklassfamiljer. Så olika man kan uppfatta ett namn!
    Jag känner bara en Alicia och hennes familj är nog medelklass. Pappan ingejör från KTH.

Jo visst, Alicia Lundberg, hon på TV som är mamma till Johanna, fröken Ur. Om man nu kan säga att man känner henne.
  • Gabriella S
    Rosenöga skrev 2007-08-24 21:43:26 följande:
    Men Gabriella S. Var vi inte överens om att det finns inga namn som _bara_ förekommer hos överklassen. Desirée, Beatrice och Carl m fl ges ju till barn i alla samhällsgrupper. Däremot är det väl inte vanligt med Sonny och Ronny och liknande i kungliga el. adliga familjer. Gabriella S skrev 2007-08-24 21:34:45 följande:
    Nja - jag tror inte att raggarbrudarna i Finspång heter Desirée. Men jag kan ju ha fel! :)

Självklart sipprar överklassnamnen neråt i lagren också. Men inte SÅ mycket, och inte hur långt som helst!
  • Gabriella S
    Bonanza skrev 2007-08-24 21:37:28 följande:
    Nja, jag har ett par små Alicior i bekantskapskretsen, och deras föräldrar har i alla fall akademisk utbildning, bildning, ordnad ekonomi och allt det där.

Men visst förekommer det på småflickor med hål i öronen och en top som det står "snygg" på också...
  • Rosenöga

De jag känner som heter Desirée har väl inte direkt föräldrar som är el. har varit raggarbrudar i Finspång men väl ett par stycken som har bara grundskola. Man kan ju tycka att Desirée är vackert oavsett man är lågutbildad eller akademiker.

• Frantic

Olivia känns neutralt medelklass, medan Alicia känns underklass/lågutbildat.

Jess Gbg skrev 2007-08-24 11:17:53 följande:

FranticJasså, jaha...ja klart ärligt. Vill veta hur namnen uppfattas.
  • Themis

Pågåfelöga: Nä men tänk er själva...

Sonny den sjuttonde Kenta

som kung i Sverige?

*ROFLMAO*

• Frantic

Tindra VI Novalie av Sverige

Themis skrev 2007-08-24 22:56:14 följande:
    Pågåfelöga: Nä men tänk er själva...Sonny den sjuttonde Kentasom kung i Sverige?*ROFLMAO*
Svar på tråden Överklassnamn