• Jozze

Move and walk-tråden!

Efter som det finns en hel del här inne som har varit/ska på Move and walk så öppnar jag en diskussionstråd att snacka om ämnet i. Och så vi kan byta lite erfarenheter.

• Svar på tråden Move and walk-tråden!
  • Frida08

Hej igen!!
    Har redan fixat det!!

• millie06

Har varit på m&w 2 gånger o älskar det

• MEJ

Hej!
    Någon i Västerås som har blivit beviljad att gå Move & Walk?
    Läste att de inte betalar utan man måste betala 20 000:- själv per år.
    Sedan så kommer de hit så man tränar på hemma plan.
    Låter ju väldigt bra! Men dyrt!
    Någon som vet?

Mvh Camilla

• suz75

Idag har vi varit på M&W och tränat..Trodde aldrig mina ögon när jag såg Jolina gå på hårt golv, idag går hon bara på mjuka golv el föremål..Så roligt!

Konduktörerna är ju så duktiga..Ska bli kul att få hem ett träningsprogram

• Mamma till tre kottar
    MEJ skrev 2007-09-20 16:48:45 följande:
    Hej!Någon i Västerås som har blivit beviljad att gå Move & Walk?Läste att de inte betalar utan man måste betala 20 000:- själv per år.Sedan så kommer de hit så man tränar på hemma plan.Låter ju väldigt bra! Men dyrt!Någon som vet?Mvh Camilla
    Vad jag har förstått av bekanta med barn som skulle vara aktuella för Move&walk så betalat Västmanland inte. Däremot hänvisar det till sin egen "intensivträning" som de kallar för HET (Habiliteringens enhet för träning - vilket får mig att undra vad resten av hab tror att de har för uppdrag..).
    HET pågår i 3 veckor 4 dagar/vecka.

Vi har varit på den första HET som ordnades för barn med downs syndrom (och som säkert hade ett något annorlunda upplägg) och det var URUSELT - jag har skrivit om det i min blogg.

Men vad jag förstått av bekanta inom RBU (deras barn har både utvecklingsstörning och rörelsehinder) så var HET ingen höjdare för dem heller...
    Men det var några år sedan och det kan ju ha blivit bättre - kontakta RBU och fråga!
  • Jozze

Skulle vara intressant att veta om man får rese-ersättnings lappar när man är på M&W. Någon som vet hur det är i Västra götaland?
    Vi kommer inte att bo på M&W pga att vi har med assistent och har en 6 månaders bebis med oss... det kan bli väldigt jobbigt isf har jag en känsla av.
    Vi kommer alltså att åka ca 14 mil per dag.

• suz75

Jozze du får ringa och fråga Ingrid på M&W..

• meteon

Är move and walk samma som den ungerska Petö- metoden, konduktiv pedagogik?

• Jozze

www.movewalk.se

Nu är det inte lång tid kvar tills Julia börjar M&W. 22 Oktober. Hon kommer inte gå på dagis under den här tiden, så hon kommer väl vara supertrött på oss under 4 intensiva veckor.

• kanelros

Hej!

Vår dotter har varit och tränat på M&W 8 eller 9 gånger. (har tappat räkningen) Det var roligare när hon var yngre, det känns mest som upprepningar nu. Men det är bra träning, vi märker alltid en viss förbättring när hon varit där en träningsperiod. Sen har det givit oss föräldrar mycket att få träffa andra i samma situation, plus att man får nya vänner! Även för våra assistenter har det varit mycket bra då de har lärt sig mycket om hur de skall jobba med henne. Så jag rekommenderar det varmt!

Dock skall man inte tro att det är någon mirakelmetod. Det går att träna upp förmågor till viss del men man kan aldrig träna bort hjärnskadan, tyvärr!

Vårt landsting har betalat träningsperioderna alla gånger utom en. Får se hur det blir nästa gång, då det är indragningar på gång. Får vi det inte betalt åker vi inte. Annars skall vi dit nästa gång i juni. (Vi har varit där en gång per år och var där sist i juni.)

Svar på tråden Move and walk-tråden!