Move and walk-tråden!
Efter som det finns en hel del här inne som har varit/ska på Move and walk så öppnar jag en diskussionstråd att snacka om ämnet i. Och så vi kan byta lite erfarenheter.
Efter som det finns en hel del här inne som har varit/ska på Move and walk så öppnar jag en diskussionstråd att snacka om ämnet i. Och så vi kan byta lite erfarenheter.
Okej Jozze, uppdatering efter dagens besök tack
Dagarna går så fort. Hinner nästan inte hem efter M&W innan det är dax för sängen. Skönt att vi har delat upp veckan mellan oss, jag och killen. För det är jobbigt att åka med två ungar i bilen.
I veckan så har vi mer och mer tränat på stående övningar. T.ex sitta på en pall och ställa sig upp mot en pilatesboll. Sedan avancera med att slå på bollen stående och att till slut klappa händerna utan att hålla i bollen. Julia har gjort så fina framsteg där. Hon är superduktig på att ställa sig upp från pallen.
Hon är envis som en åsna på vissa grejer, t.ex när vi ska träna på att gå, och hon inte vill göra på "rätt" sätt.
Hon öppnar munnen och lutar sig för mycket bakåt. Och då får man ingen balans. Bara en sån sak som att säga till henne att stänga munnen, så slappnar hon av bättre. Hon vågar verkligen att ställa sig själv mot saker nu. T.ex stolar (som jag tycker ser livsfarligt ut).
Och toa-träningen går väldigt bra. Hon får sätta upp klistermärke på en tavla om hon har kissat eller bajsat. Och oftast kissar hon om man själv också passar på att kissa samtidigt. Bajsa har hon inte gjort än på pottan.
Var och kollade lite på det nya Move and Walk som dom ska flytta in i när vår kurs är klar. Det kommer att bli superfint!!! Och jättestort! Och bakom huset bygger dom en handikappsanpassad lekplats. Perfekt!!!
Måste även säga att personalen är fantastisk. Alltid vänligt bemötande och glada. Man känner sig verkligen välkommen.
Förresten så skriver dom intyg på bilresor som man kan skicka till bilreseersättnings grejen. ![]()
PS... Ni som ska till M&W, se till att ungarna är fulla med energi, alltså har ätit ordentligt. För ojoj vad fort den energin går ur kroppen. Träningen tar mycket på dom.
Tur att vi har energidrinkarna då Jozze hehe
Ska bli kul att få koma till de nya lokalerna när vi ska börja träna
Jozze hur har ni gjort med TFP? Söker ni under tiden dagarna går eller tar ni allt på en gång?
/Suzanna
Det är enbart Tomas som tar ut TFP 2 dagar i veckan. Och han tar det i omgångar. Tror dom har en brytpunkt på FK den 20:e varje månad, så det kan ju vara bra att dela upp det och skicka in innan om man tänkte ta det i en klump och skicka in.
Idag hade dom gjort chokladbollar helt själva... Julia var sååå stolt över sig själv.
Hej, jag har följt denna tråd samt 'CP-prinsessor....skryttråden' ett tag men inte skrivit ngt inlägg förrän nu. Vår son, Elliot, var på bedömning på M&W i Göteborg i september och fick först en inbjudan till den kurs som Julia nu går. Tyvärr passade det inte utan vi har nu fått en ny inbjudan till i mars då på 2 timmar/dag istället för 4. Hur som helst, det är mkt intressant att få följa Julia nu under hennes kurs och vi ser fram emot när det är dax för Elliot att börja.
Idag gick Julia SJÄLV 15 steg.
Det var på M&W och hennes assistent fick se det. Hemma gick hon 4 steg till pappa.
Så häftigt att jag knappt kan tro det. Jag är nästan rädd för att vara lycklig över det. Rädd för bakslag. Men jag hoppas att detta bara är början och att hon ska lära sig gå nu.
Gu va kul Jozze. Nästan så man får en tår i ögat
Man blir sååå himla stolt och gla när de gör såna framgångar!!
Jättekul Julia
Hej Jozze!
Det är så underbart att läsa om Julias enorma framsteg under träningen på Move & Walk. Vår lillprins Alex har varit på bedömning hos konduktorer från Ungern som kommer hit till Västerås 3 ggr/år för intensivträning ett par veckor varje gång. Detta är ett helt privat alternativ som har dragit igång av en föräldraförening då vårt landsting inte remitterar till M&W.
Jag hoppas och tror självklart att Julias framsteg kommer att hålla i sig. Två steg framåt, ett tillbaka och så kommer det gå jättebra! =)
Åh, Jozze, va lycklig jag är för Julias skull! Kan tänka mig att hon är stolt!!!
Stor kram till henne o er andra!
Ohh Jozze så kul ..Duktig tjej..
Tack!
Dagen efter den stora dagen trampade hon snett med foten...
Så hon har knappt velat gå alls. Gick lite bättre i kväll, men det är mycket vila som gäller i helgen för att den ska må bra till på måndag.
Hon var ganska varm om ankeln i morse när vi gjorde massage jämfört med den andra ankeln. Tur att dom bara skulle hålla på med balans idag. Jättekul med studsmatta och övningar på jätte-bollar.
Jag var där med bara Julia. Väldigt skönt. Men hon fick sitta i skamvrån en stund då hon är envis och ska jämföra sin vilja mot min... Trotts!!!
Hon var jätteförbannad, men sen blev hon fogligare.
Det enda som biter på en envis tjej.
Som dom säger " Snabb, envis och busig tjej"
Den där envisheten hindrar henne också från att utvecklas... hmm... ibland är det inte bra.
Kram