• Jozze

Move and walk-tråden!

Efter som det finns en hel del här inne som har varit/ska på Move and walk så öppnar jag en diskussionstråd att snacka om ämnet i. Och så vi kan byta lite erfarenheter.

• Svar på tråden Move and walk-tråden!
  • neela

Hejsan. Är det någon av er här inne som har någon personlig erfarenhet av M&W?
    Jag håller nämligen på med ett arbete om konduktiv pedagogik så jag var nyfiken på och höra personer som har egna erfarenheter kring detta?

*våran lille max 19/8-06* max.keydesign.se
  • Jozze

Idag var första dagen på M&W i Gbg.
    Vi fick ett skåp att lägga våra saker i och skriva upp våra namn på ett papper som vi ska säga till om närvaro i receptionen, för att få intyg att skicka till FK.
    Sedan fick vi träffa en av "ledarna" som presenterade sig, men som jag tyvärr glömde namnet på lika snabbt.
    Vi fick komma in i ett gymnastiks rum och så skulle dom filma Julia. Vad hon kan just nu och så. För att se vad hon behöver jobba med. Allt var tillåtet idag, sa dom. För att se hur hon gör saker hemma. Men i morgon blir det andra bullar.
    Vi tog med alla Julias hjälpmedel. NF walkern och Miniwalkern och hennes ortoser. Men dom tyckte inte att vi behövde ha dom med i fortsättningen. Vi fick gärna använda ortoserna hemma, men inte under träningen.
    Dom ställde lite frågor om henne under tiden och undrade om hon var rädd för nått t.ex. Deras kommentar överlag var att Julia är så snabb... så jag gissar att dom kommer att dämpa hennes lust till att göra saker snabbt. Annars kommer hon aldrig lära sig gå.

Dom förklarade att varje morgon börjar dom med att värma upp kroppen på barnet med massage (Lät ju underbart) För att öka blodcirkulationen. Dom ville absolut inte att hon skulle komma om hon har feber, eftersom det är träning som görs.
    I början ska dom göra mycket ligg-övningar. Och sedan ha paus med lite mellis. Och sedan träna igen före lunch. Efter lunch slutar vi.
    Från 9-13 i morgon. Ska bli spännande, och vi ska ta med Julias assistent. Det kommer bli tufft att åka ca 16 mil per dag fram och till, men vi har delat upp det lite.

Återkommer mer när vi har gjort lite mer.

• suz75

Intressant för Julia hon är så duktig redan så när ni slutat träna kommer Julia säkert gå tror jag.

Vi har fått vårt schema igår när vi ska börja träna.

• ulricaa

Suz: vilken tid har ni? Liam ska träna mellan kl 14 o 16.

stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • turpeter

Ulrica

Vi har samma tid, eftermiddagspasset. Jolina, Liam, Jack och ett barn till som rest långt för detta. Spännande!

• Fantine

Ulrica och Suzanna, vi har väl samma tid alla vi antar jag..? Ska bli spännande..

Har ni fått okej från fk att det är TFP man har rätt att få under träningsdagarna? Jag har talat med åtskilliga personer på fk och ingen tycks veta. Och vet ni om den ena föräldern kan ha TFP och den andra ta ut kontaktdagar de dagar som man vill vara med båda två? Invecklat med alla regler.

Lycka till med träningen Julia!!

• ulricaa

jag funderade på att ringa Eldorado o be att få komma dit o titta... är ni intresserade... eller har ni redan varit där så det räcker?

stolt mamma till Dancing Soul Liam
  • suz75

Ulrica och Sara Vi har fått tid att träna 14-16. Vi är i samma grupp, vi ska träna tillsammans.

Enligt FK i Borås så måste man ha ett läkarintyg för att ta ut TFP under M&Wtiden. Detta har jag kämpat med att få, vilket vi inte får. Har dock fått enbart ett intyg på Jolinas diagnos och att det är ok att träna. Sedan om FK bedömmer intyget som ok för TFP vet jag inte. Det återstår att se, annars får man söka fonder.

Vår sjukgymnast och Jolinas specialpedagog kommer att komma en dag på studiebesök när vi tränar. Det är underbart att de fått upp ögonen för hur vi vill ha det med Jolinas träning. Har kämpat nog tycker jag med hab för att få dem att inse hur viktigt vi tycker det är att träna Jolina. ÄNTLIGEN! trots att de kanske inte tycker om mig som person, då jag har rört till det i deras papper och synen på vad som är viktigt och hur viktigt det är för oss föräldrar och Jolina.

Skönt att slippa behöva tjata..

Vi ska få besök av av ABT och logopeden nästa vecka, då hjälpmedlen inte funkar för Jolina samt så ska det finnas något nytt hos logopeden som kan göra bedömningar på matsituation och munmotorik sa de. Vi får väl se vad detta kan vara, återkommer om det om någon är intresserad.

Nu ska jag till jobbet

• suz75

Jo glömde en sak: Ang träningen, vi kommer ha en tjej som heter Silvia som konduktör på M&Wträningen, vi har haft henne 2 ggr på konsultationerna och hon är superduktig. Enligt henne kommer träningen vara 45 min per gång beroende på hur våra barn klarar det. Lite pauser med fika och mat. Barnen kommer att träna på hur man äter, sitta, stå gå, social samspel.

Svar på tråden Move and walk-tråden!