• Anonym (knäckt)

Min 3 åring har totalt knäckt mig......

Jag orkar inte mer. Har en pojk på 3½ som är...ja vad skall man säga, krävande till tusen?
    Själv skall jag ha barn närsomhelst. Står i böckerna att det är bara 4% av alla barn som är extra krävande och att de är jobbiga hemma men snälla borta, men min 3 åring är lika jävlig mot andra som mot oss....

Han har alltid vart väldigt krävande. Har alltid vart nyfiken och vilja vara i centrum...
    Men nu har det gått för långt. Han har ingen som helst respekt för folk. På mig sparkar han, slåss och nyps och skrattar samtidigt. Han lyssnar inte nånting. jag kan nästan kasta in han på rummet, stå utanför och hålla så han inte kommer ut på en 2 minuter, men inte är han lugn när han är där inne eller när han kommer ut.... Han kastar tågbanan på dörren, bilar, allt. Eller så hotar han med att slå oss, att vi är dumma etc.....

Jag kan ALDRIG sitta stilla utan att han hoppar på en på ett eller annat sätt. Han är inte alltid arg utan han vill bara jävlas, för det märker jag.

När mina systrar är här kan han ligga och sparka på dom eller slå på dom.
    Kan inte vara ute på gården med han knappt, då han säger till barnen att de är dumma och han har svårt att leka med dom med spann och spade.

I mitt hjärta så gråter tårarna hejvilt. varför kan han inte bara bygga sandslott med mamma eller barnen utan att slå sönder, stampa på eller kasta sand...?
    Varför kan han inte bara sitta och mysa med mamma i soffan med en trevlig bok?
    Varför kan han inte leka själv på rummet utan att förstöra allt eller slå på allt?
    varför måste vi hota med att han får gå och lägga sig?
    Varför måste vi ta han i armen och nästan slänga in han på rummet när han inte lyssnat för femtielfte gången?
    Både jag och min man är väldigt lugna som personer och vi försår inte nåt utav detta. Vi är ledsna och besvikna och när man har ett sånt krävande barn som vi har så tänder man till så lätt, man blir lätt arg alltså.
    Vi vill INTE ha det såhär!! Snart kommer bebisen och vi fasar över vad han kommer att göra då!
    Detta är ingen vanlig trots, detta är kaos!HJÄLP!!!!!

• Svar på tråden Min 3 åring har totalt knäckt mig......
  • kaksmulan

Jag förstår att du har det jobbigt! Treåringar är inte att leka med (!) i normala fall och är du dessutom gravid så förstår jag ditt dilemma!

Men hur äter han? Vad äter han?
    Hur sover han? När sover han?

För mycket socker och snabba kolhydrater kan ge överaktiva barn, samma sak med oregelbunda mattider! Sovandet spelar roll också. Regelbunda sovtider är ett måste för att många barn ska kunna få den sömn de behöver. Är barnen trötta kan de bli superaktiva i stället för slöa, allt för att slippa känna att de är trötta.

En annan sak kan också vara just det att han känner att det är förändringar på G! En bebis väntas och han är säkert inte dummare än att han förstår att det är en liten rival som snart kommer. Om du inte orkar med och blir trött och grinig mot honom (vilket inte är konstigt att du blir/är) så kan det även vara det han reagerar på. "Mamma är dum, och därför är jag dum tillbaka"!

Blir det FÖR tufft för dig så prata med BVC! De har säkert råd och tips att komma med som kan underlätta för er alla!

Lycka till och stor kram till dig!

Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Anonym (knäckt)
    kaksmulan skrev 2007-08-17 11:03:15 följande:
    Jag förstår att du har det jobbigt! Treåringar är inte att leka med (!) i normala fall och är du dessutom gravid så förstår jag ditt dilemma!Men hur äter han? Vad äter han?Hur sover han? När sover han?För mycket socker och snabba kolhydrater kan ge överaktiva barn, samma sak med oregelbunda mattider! Sovandet spelar roll också. Regelbunda sovtider är ett måste för att många barn ska kunna få den sömn de behöver. Är barnen trötta kan de bli superaktiva i stället för slöa, allt för att slippa känna att de är trötta.En annan sak kan också vara just det att han känner att det är förändringar på G! En bebis väntas och han är säkert inte dummare än att han förstår att det är en liten rival som snart kommer. Om du inte orkar med och blir trött och grinig mot honom (vilket inte är konstigt att du blir/är) så kan det även vara det han reagerar på. "Mamma är dum, och därför är jag dum tillbaka"!Blir det FÖR tufft för dig så prata med BVC! De har säkert råd och tips att komma med som kan underlätta för er alla!Lycka till och stor kram till dig!

Han sover väldigt bra faktikst! Och äter bra. Mackor till frukost med skinka eller leverpastej. Vi vet att socker gör det värre, just därför får han aldrig socker, knappt på hlgerna, för vi orkar inte med då han blir helt hoppig av sockret...

men vi känner oss helt maktlösa. Inte trodde vi att det skulle vara så här att ha barn... Jag skäms för honom om jag skall vara ärlig. PÅ nätterna när jag går in och bäddar om honom så strömmar det av kärlek i min kropp och kan inte förstå hur han kan vara så hemsk på dagarna...

Igår gav han mig en karatespark i sidan, tur att jag hade armen i vägen för annars hade den kommit rakt i magen. Han sa igår att han skall slå bebisen....

• elocin

Har ni varit i kontakt med någon Barn-neuropsykiatrisk mottagning? Det kan vara så att er son har ett handikapp och i så fall är det bättre att få det utrett så att pojken kan få hjälp.

Snart mamma...
  • kaksmulan

Treåringar kan vara jättehemska men vi älskar ju dem i alla fall och tur är väl det!

Hur gör ni med uppfostringsmetoderna? Blir det mycket tomma hot? Typ "om du gör det där en gång till så åker du in på ditt rum" och så kan han göra samma sak fem gånger till innan han åker in på rummet. Eller har ni olika "straff" hela tiden?

När min Felixen var tre år så var han helt omöjlig. Jag känner igen helt vad du skriver. Men vi började tala om för honom att vi inte ville ha en bråkis nära oss och om han bråkade mer (sparkade en gång till osv) så fick han gå och stå vid dörren och inte vara med oss tills han sa förlåt och inte gjorde så något mer! Jag har aldrig tidigare varit skamvrå-förespråkare men det var tillslut det enda som fungerade! När Felixen började bråka (sparka, slåss eller dyl) så varnade vi honom och sa att han fick sluta annars åkte han till dörren på en gång! Naturligtvis så sparkades han en gång till (eller vägrade säga förlåt eller vad det nu var) och så åkte han bums till dörren. Gång på gång fick vi bära tillbaka honom ända tills han ville säga förlåt. Första gången höll vi på i över 45 min innan han gråtandes och hickandes sa förlåt till mig. Andra gången så gick det fortare och mellan dessa två gånger så var han noga med att säga förlåt och vara snäll (han fick fortfarandr utbrott men gav sig när vi varnade om dörren).

Vi har BARA haft "att stå vid dörren" som negativ konsekvens av ett beteende. Det är det enda vi har hotat med what so ever! Och i sann "Nanny-akuten" anda så har det fungerat jättebra! Nu när han är fem år så behöver vi i princip aldrig sätta honom vid dörren utan är han sur och dum så får han helt enkelt gå där ifrån eller så får han lov att "byta humör". En femåring är ju lite mer resonabel än en treåring.

Hur gör ni när han bråkar som mest?

• Anonym (knäckt)
    elocin skrev 2007-08-17 11:20:46 följande:
    Har ni varit i kontakt med någon Barn-neuropsykiatrisk mottagning? Det kan vara så att er son har ett handikapp och i så fall är det bättre att få det utrett så att pojken kan få hjälp.
    Handikapp?.......hur menar du?
  • Anonym

Anonym (knäckt) skrev 2007-08-17 11:23:15 följande:

Handikapp?.......hur menar du?
    ADHD el dyl? De är hyperaktiva och har svårt att koncentrera sig. Svårt att följa sociala regler i vissa fall. Han är visserligen väldigt liten än, vet inte om de ställer sådana diagnoser så tidigt.
  • Anonym (knäckt)
    Anonym skrev 2007-08-17 11:31:18 följande:
    Anonym (knäckt) skrev 2007-08-17 11:23:15 följande: ADHD el dyl? De är hyperaktiva och har svårt att koncentrera sig. Svårt att följa sociala regler i vissa fall. Han är visserligen väldigt liten än, vet inte om de ställer sådana diagnoser så tidigt.
    Men han kan ju vara lugn om han tittar på teve, lägger pussel och så. Det är mer hans beteende och lekarna skall alltid vara häftiga.
  • kaksmulan
    Anonym (knäckt) skrev 2007-08-17 11:32:51 följande:
    Men han kan ju vara lugn om han tittar på teve, lägger pussel och så. Det är mer hans beteende och lekarna skall alltid vara häftiga.
    Jag tror att det är vanligt treårstrots! Han reagerar på att du inte orkar med som du brukar (du är ju gravid) och att han vet att det är en major förändring på gång!

Tycker nästan att det ärlite väl häftigt att börja skriva om handikapp bara för att han är lite strulig...
  • Anonym (knäckt)

Läste om adhd, och det stod att de oftast har lite svårt motoriskt. Min son har väldigt bra motorik, bättre än sina jämnåriga och det har många sagt med.

• Anonym

Kaksmulan: Det kan vara lite häftigt, ja. Det är väl därför de inte brukar sätta diagnoser på barn i den åldern i första taget. Det kan ju vara en kombination av normal livlighet/trots/stress över ny situation.

Svar på tråden Min 3 åring har totalt knäckt mig......