• Anonym (knäckt)

Min 3 åring har totalt knäckt mig......

Jag orkar inte mer. Har en pojk på 3½ som är...ja vad skall man säga, krävande till tusen?
    Själv skall jag ha barn närsomhelst. Står i böckerna att det är bara 4% av alla barn som är extra krävande och att de är jobbiga hemma men snälla borta, men min 3 åring är lika jävlig mot andra som mot oss....

Han har alltid vart väldigt krävande. Har alltid vart nyfiken och vilja vara i centrum...
    Men nu har det gått för långt. Han har ingen som helst respekt för folk. På mig sparkar han, slåss och nyps och skrattar samtidigt. Han lyssnar inte nånting. jag kan nästan kasta in han på rummet, stå utanför och hålla så han inte kommer ut på en 2 minuter, men inte är han lugn när han är där inne eller när han kommer ut.... Han kastar tågbanan på dörren, bilar, allt. Eller så hotar han med att slå oss, att vi är dumma etc.....

Jag kan ALDRIG sitta stilla utan att han hoppar på en på ett eller annat sätt. Han är inte alltid arg utan han vill bara jävlas, för det märker jag.

När mina systrar är här kan han ligga och sparka på dom eller slå på dom.
    Kan inte vara ute på gården med han knappt, då han säger till barnen att de är dumma och han har svårt att leka med dom med spann och spade.

I mitt hjärta så gråter tårarna hejvilt. varför kan han inte bara bygga sandslott med mamma eller barnen utan att slå sönder, stampa på eller kasta sand...?
    Varför kan han inte bara sitta och mysa med mamma i soffan med en trevlig bok?
    Varför kan han inte leka själv på rummet utan att förstöra allt eller slå på allt?
    varför måste vi hota med att han får gå och lägga sig?
    Varför måste vi ta han i armen och nästan slänga in han på rummet när han inte lyssnat för femtielfte gången?
    Både jag och min man är väldigt lugna som personer och vi försår inte nåt utav detta. Vi är ledsna och besvikna och när man har ett sånt krävande barn som vi har så tänder man till så lätt, man blir lätt arg alltså.
    Vi vill INTE ha det såhär!! Snart kommer bebisen och vi fasar över vad han kommer att göra då!
    Detta är ingen vanlig trots, detta är kaos!HJÄLP!!!!!

• Svar på tråden Min 3 åring har totalt knäckt mig......
  • kaksmulan
    Anonym skrev 2007-08-17 11:39:43 följande:
    Kaksmulan: Det kan vara lite häftigt, ja. Det är väl därför de inte brukar sätta diagnoser på barn i den åldern i första taget. Det kan ju vara en kombination av normal livlighet/trots/stress över ny situation.
    Precis! Det är det jag tror att det är också: livlighet/trots/stress över ny situation

Frågan är väl bara vad TS kan göra för att mildra detta lite...
    Felixens♥ och Ellendellens ♥ stolta mamma, alias kaksmulan!
  • Anonym (knäckt)
    kaksmulan skrev 2007-08-17 11:47:45 följande:
    Precis! Det är det jag tror att det är också: livlighet/trots/stress över ny situationFrågan är väl bara vad TS kan göra för att mildra detta lite...
    Ja, för jag orkar inte mer. Jag är väldigt deprimerad och känner knappt glädje över något längre.
  • Anonym

Som en första akut åtgärd - kan ni fixa barnvakt över helgen så att ni får vila ut ett par dagar?!

Turas om att ha hand om honom, så att en av er föräldrar får vila i alla fall?

Och kom ihåg att även om det är skitjobbigt nu, så är det förmodligen bara under en övergångsperiod, inte för evigt!

• IsaW

Jag tycker det låter jättejobbigt hur ni har det, och jag tycker ni ska söka någon stödkontakt att prata med om det här. Jag har också en 3 1/2-åring och jag vet att de kan vara urjobbiga, men det du beskriver låter som att ni faktiskt behöver hjälp att nå en lugnare och bättre situation hemma. Har ni pratat med BUP eller på BVC? Det finns ju föräldralinjer man kan ringa för att få stöd också. Jag håller inte med om att man i första hand ska börja utreda en 3-åring (!) för en diagnos, snarare är det väl viktigast att ni får hjälp/vägledning i hur ni ska hantera hans agerande så ni kan få må bättre, hela familjen. Lycka till!

• elocin
    Anonym (knäckt) skrev 2007-08-17 11:23:15 följande:
    Handikapp?.......hur menar du?
    Jag tänkte på ADHD/DAMP eller någon annan beteendestörning.
    Snart mamma...
  • anq

Nu var min äldste son väldigt snäll tidigare. Men sista månaden av min graviditet då jag inte kunde leka, ville vila mycket och hade ont överallt så var han väldigt aggressiv. Detta förändrades dock efter förlossningen.

• elocin
    kaksmulan skrev 2007-08-17 11:34:44 följande:
    Jag tror att det är vanligt treårstrots! Han reagerar på att du inte orkar med som du brukar (du är ju gravid) och att han vet att det är en major förändring på gång! Tycker nästan att det ärlite väl häftigt att börja skriva om handikapp bara för att han är lite strulig...
    TS skriver i inledningen att hon inte uppfattar detta som "vanlig" trots, i så fall tycker jag att det är rimligt att vänta sig till experter för att få reda på om det kan finnas ett handikapp som ligger bakom beteendet eller inte.

Varför är det så "häftigt" att göra en utredning på ett barn?
    Snart mamma...
  • Anonym

Mitt råd är att ansöka om kontaktfamilj där ni kan få avlastning och stöttning i familjen. Det kan vara en riktigt bra lösning när bebisen kommer för att ni ska få det lugnt kring den också.

• Anonym (a)

Ett tips är att kolla in kommunens hemsida för att se vad de har för resurser. Ofta finns det hjälp att får vid de flesta familjeproblem, även när man känner att föräldraskapet blir en övermäktigt. Det är värt ett försök!

Hoppas att ni kommer ur det här snart!
    *kram*

• silverflame

Hej kära ts.

Du skriver att han är lugn när han lägger pussel och dylikt. Jag har av egen erfarenhet och av specialutbildad personal på dagis fått höra att barn med stor kreativ förmåga kan bete sig väldigt våldsamt om de är understimulerade. Nu menar jag INTE att ni inte stimulerar eran son. Utan att han kanske är väldigt kreativ med mycket inombords som behöver komma ut. Jag säger inte att detta är hela orsaken till beteendet. Mycket låter som treårstrots.
    Men det kan vara en av orsakerna och det kanske hjälper om ni utmanar honom mentalt. Lite svårare pussel där han verkligen måste tänka, rita, måla, bygga med leksaker som är lite mer avancerade än vanligt lego. Jag har en väninna som har en son som var rätt våldsam, men han är också en väldigt kreativ person och har blivit mycket MYCKET lugnare när de satte hans hjärna i arbete.,
    Ett litet tips bara. Denna period kommer att gå över, Och ni verklar ju göra rätt. Att hålla fast vid det man sagt och utföra straffet som det är sagt.
    Det blir bättre, även om det inte känns så.
    Kramar i tusenfalt.

Svar på tråden Min 3 åring har totalt knäckt mig......