• soetis

ni med lätta förlossningar

med första barnet, har ni berättelser? är RÄDD för födseln, vill redan nu bromsa tiden så att den lilla stannar där inne. rädd för det alla säger, man spricker och det gör så helvettiskt ont och man får vara på sjukhuset i 36 timmar för att det tar så lång tid.

hur var eran LÄTTA förlossning med första barnet ?

• Svar på tråden ni med lätta förlossningar
  • signaturbyte

Fick värkar runt tolv på natten, gick runt i lägenheten, lutade mig mot fotöljen o vaggade fram och tillbaka, sambon ringde bb runt 3 och dom säger att eftersom det är första gången jag ska föda barn så kommer det säääkert ta lång tid, så stanna hemma, ta en panodil och bada. Sagt och gjort.

Somnar till i badkaret, vill inte gå upp, värmen var skön. Ber sambon ringa igen, har ont, är lite panikig. (jag vet ju inte hur man gör när man föder barn )
    Sambon ringer igen runt 5, halv 6, jag sitter på toa och märker att det kommer lite blod, skriker åt honom att säga det till tanten i telefonen, nu säger dom att det är lugnt, men ni kan ju komma in på en undersökning.

Jag vägrade, jag tänkte minsann inte åka dit bara för att bli hemskickad igen! så jag gick runt och vaggade ett tag till.
    Runt halv 7 känner jag att nu börjar det kännas annorlunda, sambon ringer taxi.
    vi kommer fram runt 7, klarar nästan inte av att gå från taxin till dörren (ca 3 meter) men lyckades ändå.

kommer in, får lägga mig ner, skriker åt sköterskan att jag inte tänker ta av mig byxorna (haha, fan, jag var helt väck, utan nån egentlig anledning ) men hon lyckas övertala mig.
    Sen säger hon 'Oj, du är öppen 10 cm, det är bara att krysta'.
    Lustgasen smakade äckligt så den sket jag i.

Klockan 08.29 kom våran lilla Saga så det tog allt som allt tog det 8 timmar och 29 minuter sprack inget, Mådde jättebra förutom att man var satans trött..

Ska inte gå in på hur barnmorskorna på BB va, jag ville därifrån direkt, men dom tyckte jag skulle stanna. Dom sa emot varandra, såg inte samma tjej två gånger, allt jag gjorde var fel, fast det var tjejen innan som sagt att det var rätt... nej usch, tänker inte stanna längre än absolut nödvändigt nästa gång.

• Sterna

Min förlossningsberättelse från första barnet finns i min blogg.
    9,5 timme från första värk, 3,5 timme var vi på sjukhuset.
    Vattnet gick 28 minuter innan liten låg på mitt bröst och krystvärkarna startade ungefär när vattnet gick.
    Allt enligt skolboken och ingen medicinsk smärtlindring behövdes.

Det går att ha lätta och snabba förlossningar även som förstföderska!

• Mattemamman

Jag blev igångsatt pga av långvarig vattenavgång klockan 01.10. Sedan var det bara att vänta på att något skulle hända. Vid 02.40 börjar jag känna av lite sammandragningar men sover mellan varven och väntar på att det ska börja. Straxt efter klockan 06.00 ber jag om en alvedon för då tycker jag att mina "förvärkar" börjar bli lite jobbiga - BM upplyser mig om att det här riktiga värkar och inget annat och en alvedon gör varken från eller till...Så då får jag några akutunktur nålar i örat för avslappningen. Vid 06.30 är jag öppen 9 cm och ber om lustgas och det funkar toppen! Den sista cm tar tid men sedan är det lång vila innan krystvärkarna kommer igång på riktigt. Krystar i ca en timme utan lustgas för det behövs inte och vid klockan 10 kommer han - vår underbara baby!
    Jag är fortfarande förvånad över att allt gick så mycket lättare än vad jag någonsin trott (alla runtomkring är ju ganska snabba med att berätta hur vidrigt det är att föda) & det är verkligen en fantasktisk upplevelse.
    Lycka till!

• FruSascha

Jag hade en lätt första förlossning. Den finns i min blogg. Lycka till det kommer gå jättebra är jag säker på.

• LindaLii

jag hade en superförlossning, finns i min blogg jag ville åka hem en timme efter jag fött men de släppte inte iväg mig. Måste ju läkarundersöka skrutten först och jag födde på kvällen. Åkte dock hem dagen efter på förmiddagen

♥♥♥♥ Mamma till världens ljuvligaste ettåring♥♥♥♥
  • HotMamaAndersson

Jag födde mitt andra barn för tio dagar sen.
    Så här gick det till:
    Klockan halv 11 på morgonen så gick slemproppen. Sen hade jag bara lite vanlig mensvärk under dagen inget som gjorde för mkt ont eller så. Sen hade jag lite värkar på natten mellan klockan 23.30-01.45 och de gjorde inte heller så mega ont men dem kändes iaf. 01.45 Gick jag på toa och då kom det massa blod och då började de lite ordentliga värkar. Klockan 02.05 blev jag inskriven på förlossningen, hade ontav värkar och tog lustgas funkade kanon jag andades med långa djupa andetag hjälper mkt vid förlossning tycker jag. Sen krystvärkar kom klockan 04.50 och ute var min pojke 04.56 =o)

• Millo

Har fött två barn. Bägge förlossningarna var så snabba att jag aldrig han få någon smärtlindring. Krystvärkarna varade i ca 20 minuter. 1:an vägde 3075g var 33cm runt huvudet och 2:an vägde 3960g var 38cm runt huvudet. Jag sprack ingenting! Som gjord för barnafödande. Men jag har väl haft tur kanske. 2:an kom på min födelsedag! Lycka till!

• Millo

Glömde nämna att det är 5år mellan 1:an och 2:an.

• soetis

åååh ! alla vekar ha haft lätta och snabba förlossningar.. vill också ha det så.. men vi får väll se vad ödet har för planer åt mej..

• Heidi1

ts d kommer säkert gå jätte bra för dig.lycka till.när har du bf?

Svar på tråden ni med lätta förlossningar