• soetis

ni med lätta förlossningar

med första barnet, har ni berättelser? är RÄDD för födseln, vill redan nu bromsa tiden så att den lilla stannar där inne. rädd för det alla säger, man spricker och det gör så helvettiskt ont och man får vara på sjukhuset i 36 timmar för att det tar så lång tid.

hur var eran LÄTTA förlossning med första barnet ?

• Svar på tråden ni med lätta förlossningar
  • Duckan74

Lägger till:
    Mode´rkakan kom ut som ingenting, hel. Sprack lite och blev sydd. Öm om baken i några dagar.

• Husmusan

Vaknar runt 6.30 på morgonen av vadkramp och känner att det blir blöt i sängen när jag sträcker mig efter tårna, förstår att det är FV. Tar en lång promenad m hundarna och läcker vatten hela tiden, har en molande värk typ mensvärk. Sedan åker jag och maken till Skansen m några vänner. Den molande värken kommer och går men vattnet rinner hela tiden. Runt 19 åker vi in för att kolla om det är FV. Får starka utslag på CTG:n men läkaren säger att det inte är FV utan kraftiga flytningar och att det antagligen är många dgr kvar.
    Jag är helt hundra på att det är förlossningen som är på G och att det är FV. Runt 21 går vattnet ordentligt (som att hälla ut en hink vatten på golvet) och i samband med det ökar styrkan på värkarna ordentligt. Får kraftig diarré och när maken kommer hem från hundpromenaden så kryper jag runt på alla fyra helt naken. Vid tolv vill maken inte vara kvar hemma längre så vi åker in till förlossningen. De vill inte undersöka mig och se hur öppen jag är eftersom vattnet har gått men BM är helt säker på att det är långt kvar och att det antagligen bara är pinvärkar. Vid 3.30 så gör det så pass ont att jag vill ha ngn form av smärtlindring men BM tycker att det är för tidigt och kan endast erbjuda två alvedon. Tio minuter senare kommer krystvärkarna och en timma senare är dottern född. En drömförlossning tycker jag...

• Eldflamman

Här är en till med en "lätt" första förlossningen
    15.00 - Vi anländer till förlossningen. Har svaga, lätthanterliga men regelbundna värkar var 5:e minut ungefär.
    15.20 - Vattnet går.
    15.40 - Första ONDA värken. Sedan kommer värkarna regelbundet varannan minut ungefär. Får lustgas som funkar bra!
    16.00 - BM kollar hur mycket jag är öppen: 6cm.
    ca 17.00 - Första krystkänslan, är bara öppen 8cm = får inte krysta.
    17.40 - Helt öppen, får äntligen krysta.
    18.00 - Får värkstimulerande dropp då det snabba förloppet gjort min livmoder "trött".
    18.22 - Hannes föds med hjälp av ett litet klipp och yttre press från BM. (Anledningen till detta var att han föddes i vidöppen hjässbjudning, som kan göra att det går lite trögare att få ut bebisen. Detta gjorde att hans hjärtljud påverkades och det blev lite bråttom på slutet).

Moderkakan kom ut, hel och fin, hur lätt som helst och jag sprack ingenting. Sydde endast två stygn pga klippet.

Jag ser framemot nästa förlossning!

♥Stolt mamma till Hannes 040706 och Lillebror v32♥
  • Felixxmor

Lätt första OCH andra förlossning

Nr 1.
    Åkte in till sjukhuset för överburnhet i v 42
    Kom in kl 11.00
    Var öppen 5cm, utan att känna något!!!!
    Dem tog hål på fosterhinnan kl 11.30
    Kl 13.40 var Felix född!!!

• Turran

Jag blev visserligen igångsatt med Prostin (vilket tog flera dagar), men från att de riktiga värkarna började tog förlossningen ca 3.5 timmar. Jag var inställd på att allting skulle vara mycket värre. Jag tyckte att jag hanterade smärtan ganska bra genom att fokusera på utandningen och jag sprack ingenting

• olzzon

Jag hade lätta förlossningar... båda gångerna...
    Vattnet gick först och inga värkar.. lika på båda gångerna..

Med max: Vaknar runt kl 1 på natten, undrar hur de känns när vattnet går säger ja till gubben som halv sover.. går ut i köket, lite fundersam.. gubben går på dass.. å då kommer allt... *blött*
    Åker in och blir kollad... får åka hem igen för å ta det lugnt...
    "hotar" med en igång sätting om inget händer på 3:de dygnet..
    i och med första barnet... allt sätter igång par timmar innan jag skulle blivit igång satt...
    satt i riktigt varm dusch på förlossningen i 3 timmar...*gör susen*
    lägger mig på sängen, krystvärkar i 30 min... födds kl 9.22 utan problem.. endast lustgas.
    Inget spricker... lite öm.. tar åter igen en dusch :)

Med Lucas:
    Känner att jag är jätte kissig, och går på toa.. där kom det.. ringer gubben som precis anlänt till jobbet och tagit kaffe kl 7...
    du kan åka hem igen...
    åker in för att bli kollad... inget händer.. lite värkar då å då.. vi stannar över natten, hört att de ska gå fort för andra barnet.
    Kl 8 dagen efter börjar dom med igång sättning, dropp.. ökar då och då..
    går på toa runt 12... fortfaran vanliga värkar...
    lägger mig på sängen för att kollas.. hinner inte,
    får knappt 1 kryst värk, sen ville han ut..
    barnmoskan sa:
    -krysta inte, får göra det med nästa värk...
    min komentar:
    -det går för f*n inte, han vill ut...
    och då kom han...
    knappt nån lust gas... sprack inget.. kände mig nästan normal efter, som ett pass på gymet!!

gubben är fortfaran förvånad... inte ett skrick ja gav ifrån mig...

JA det finns lätta förlossningar.... och jag har inte trättat nått innan, som ex gym...

• iAnnaMaria

Min förlossning var super lätt...

Jag vaknadee klockan 7 på morgonen av att det gjorde lite ont men ingen fara. Gick på toaletten och tänkte att det säkert skulle gå över.. Men när jag la mig i sängen igen kändes dom mer. Det kom tätare och höll i sig ca 1 min.
    Ja väckte min kille som tog tiden, 3 min mellan. Jag sa att man inte ska åka in för tidigt då alla hade sagt till mig att vänta tills det gjorde jätte ont.. Jag tyckte inte att det gjorde så ont.. Men David ringde förlossningen och de tyckte vi skulle komma in.

Var inne på sjukhuset klockan 8.20 och hann komma in på undersökningsrummet. Där fick jag krystvärkar och flyttades till förlossningsrmmet. Krystvärkarna upplevde jag som lättare än förvärkarna då man faktiskt kunde hjälpa till!! Klockan 9.15 var han ute.
    Jag sprack lite men det kändes inte. Min pojkvän frågade 5 minuter efter om jag kunde tänka mig att göra om det och visst kan jag det!!!

Var inte orolig det kommer gå bra!

• pruppa

i stora drag va mina förlossningar som följande:

nr 1
    kände mig annorlunda hela dagen bara en känsla,
    kl 18,00 kom första värken
    o sen kom det tätare o tätare under kvällen,
    o dom gjorde inte ont alls men kändes.
    vid 21 gick slemproppen.
    kl 11 ringde jag till förlossningen  med 3 min mellan värkarn
    men dom tyckte att jag kunde avvakta då inte värkarna va så farliga men dom började kännas mera nu, fortfarande inte så det gjorde ont.
    11,30 började dom bli kraftiga o efter 5 min gick vattnet o då blev värkarna på en gång kraftiga o gjorde ont.
    vi packa in oss o hunden o åkte till svärmor som skulle va hundvakt, fick stå på alla fyra i bilen då det gjorde sååå ont, väl framme hos svärmor tröck det på så vi stanna där o ringde ambulansen när dom kom o flytta över mig på båren hade jag värkar med sekunders mellan rum, börja krysta i ambulansen o efter 10 min föddes vår första son
    (en timme efter att vattnet gått)

nr 2
    hade några milda samandragningar på förmiddagen,
    slemproppen gick vid 13,45
    värkarna börja  denna gång 17,30
    ringde in 18,00 då jag förstod att det va på g på riktigt.
    är på förlossningen 19,00
    är bara öppen 2 cm, får ut o gå i en timme
    o sen är jag öppen 5 cm o har 3 min mellan värkarna.
    värkarna är också denna gång inte särskilt kraftiga el smärtsamma.
    21,10 börjar dom kraftiga värkarn,
    21,15 går vattnet
    21,17 kommer natt personalen in (personal byte precis i min förlossnign)
    21,21 börjar jag krysta
    21,23 är vår andra son född.

• pruppa

oj ser att jag skrev fel tider på nr 1
    23,00 ringde jag förlossningen
    23,30 började dom kraftiga värkarna
    ja ja petiteser

• en glad

Jag var övertygad om att jag skulle dö första ggn jag fick barn och blev närmast förvånad när han var ute efter 7,5 timme och allt hade gått bra. Därefter har jag fött två barn till "lätt som en plätt" på 2 timmar resp 30 minuter.

Svar på tråden ni med lätta förlossningar