• soetis

ni med lätta förlossningar

med första barnet, har ni berättelser? är RÄDD för födseln, vill redan nu bromsa tiden så att den lilla stannar där inne. rädd för det alla säger, man spricker och det gör så helvettiskt ont och man får vara på sjukhuset i 36 timmar för att det tar så lång tid.

hur var eran LÄTTA förlossning med första barnet ?

• Svar på tråden ni med lätta förlossningar
  • astalacasta

Jag tycker att min första förlossning var fin.

Jag kände av en liten värk när jag låg i sängen på morgonen. Jag och min man diskuterade om han skulle åka på jobbet eller inte, och kom fram till att det nog bara var förvärkar, och att han skulle åka och jobba.

Sedan gick slemproppen när jag satt på toa efter frukost, och efter en stund märkte jag att det sipprade lite vatten i trosorna, inte mer än att det hjälpte att ha binda.

Framemot lunch kom det svaga värkar lite då och då, kanske 20 minuter emellan. Min man ringde lite då och då och vi var rätt pirriga tillsammans.

Sedan kom och gick värkarna under eftermiddagen, men när min man kom hem vid femtiden var de ganska regelbundna med drygt 15 minuter emellan, fortfarande inte så starka.

Jag ringde in till förlossningen vid sextiden och sa att mitt vatten sipprade ut, och de bad oss komma in för att kolla att allt såg bra ut, men förvarnade om att vi nog skulle få åka hem igen sedan. Vi åkte in, var där vid halv åtta, de kollade bebisens hjärtljud med CTG-apparaten ett par ggr och såg att allt såg fint ut. De ville inte göra en gynundersökning pga infektionsrisken då vattnet hade gått. Vi tog T-banan hem, var hemma vid elvatiden på kvällen.

Jag käkade en tallrik pasta för att ladda med energi. Vid midnatt gick vi och la oss, men jag fick kliva upp en kvart senare, för då tog värkarna i på allvar och det kändes inget bra att ligga ner. Min man kände sig taskig som skulle försöka sova, men jag tyckte att det var bättre att han sov så att han orkade vara ett stöd för mig när vi åkte in sedan. Han var rätt spänd av förväntan, så det blev nog inte så himla mycket sömn.

Jag vankade runt, runt i lägenheten halvnäck och invirad i en yllefilt runt rygg och mage (rekommenderas, värme kändes jättebra). Med jämna mellanrum tog jag en dusch med varmvatten. Jag hade värkar med kanske 7-8 minuters mellanrum som tätnade och vid femtiden på morgonen kom de med ca 5 minuters mellanrum.

Då började det göra så pass ont att jag insåg att om vi inte åkte snart så skulle det bli jobbigt att förflytta . Jag väckte min man, vi försökte få i oss varsin macka. Vi ringde taxi och sedan förlossningen och sa att vi var på väg in.

Vi skrevs in på förlossningen halv sju på morgonen. När de gjorde gynundersökningen blev barnmorskan lite förvånad (jag med) och sa att jag redan var öppen 10 cm och att det nog snart skulle vara dags att börja krysta.

Hon sa att värkarna nog skulle ta en paus, de brukar göra det innan krystvärkarna sätter in. Och som på beställning så slutade värkarna fem minuter senare och jag fick ca 20 minuters paus.

Sedan krystade jag visserligen i tre timmar och det var lite drygt, men med min mans och lustgasens hjälp så gick det bra att fokusera och att vila emellan värkarna. Mina krystvärkar var lite för svaga och framförallt för glesa, så efter ca en timmes krystande fick de sätta in värkstimulerande dropp. Jag var så less på att krysta så att jag höll på att krevera. Jag kommer ihåg att barnmorskan frågade mig "Vill du känna på huvudet?" och jag stack dit handen, och jag blev så fruktansvärt besviken när jag bara kände lite fjunigt hår precis innanför öppningen. Jag var så himla säker på att jag hade krystat ut hela huvudet, så som jag hade kämpat

Och sedan kom hon. Sista krystningen och huvudet gled ut och hon började skrika på en gång där hon satt, och sedan hann jag med och krysta en gång till på samma värk och hela ungen gled ut.

Jag kommer ihåg att jag tittade ner på sängen och såg henne och tänkte "Vem har lagt en bebis där?" Öh...

Och sedan fick vi ha henne hos oss och hon var så himla fin och öppnade ögonen och såg så ruskigt klok och vaken ut. Mmm...

• Mariarv78

Min förlossning:

06.30 Vattnet går (känner inga värkar, ringer BB, de vill att vi kommer in på morgonen).
    06.50 kommer ÄNNU mera vatten (satt & åt frukost, värkarna kommer igång).
    07.00 Åker till BB, för värkarna kommer väldigt tätt & gör ont.
    07.10 framme på BB, får vänta... har värkar var 3:e minut, de gör ont.
    07.30 Kopplas till CTG, Öppen 3 cm, värkarna är regelbundna med 3 minuter emellan.
    08.00 Fortfarande samma... går omkring på BB, fikar lite.
    08.10 Går i korridoren, värkarna börjar bli tätare & kraftigare. Jag lutar mig mot min sambo & andas & slappnar av.
    08.45 BM vill att jag sätter mig ner för vi ska kolla CTG, kan inte sitta, ligga eller vara stilla- har ONT!
    09.00 Har kämpat igenom värkarna! De gör ondare & ondare. BM kollar- jag är öppen 6 cm. (Hon börjar prata bedövning & bad/dusch & sånt)
    09.15 Jag säger: "Nu kommer han UUUUT!!!" Hon känner & jag är öppen 10 cm, det är bara att börja krysta!!
    09.30 Jag tuggar på lustgasmasken, det gör ONT nu!
    09.45 KRYSTVÄRKAR! Jag tar i allt vad jag har!
    10.01 ALFRED kom till världen! 3900 gr, 50 cm lång!

• Strawbaby

Jag tycker att min förlossning kändes ganska lätt, jag skulle gärna ha det på samma sätt med nästa. Berättelse finns att läsa i min blogg under rubriken "älskade knytte".

• Jica

Jag har haft tre lätta förlossnigar måste jag nog säga....
    Alla har pörjat på samma sätt med värkar.
    1 förlossningen började kl 0600 med en värk och de är relativt regelbundna med en gång, sätter på mig TENS apparaten och kör med den ända till förlossningen är över. Vi äter frukost och pratar med förlossningen och åker in vid 8 tiden. Halv nio är vi framme och får komma på ett rum, är öppen 5 cm och värkarna fortsätter som innan. Får extra dropp och kör på med lite lustgas, vid 14.42 föd första sonen. De får ta hinnorna och det gör de ca 1 timme innan han kommer ut.

de andra två förlossningarna har gått till ungefär lika fast vi har då kommit in 1 timme innan de har kikat ut. Andra tog ca 6 timmar oh tredje tog 2.45 minuter. Visst gör det ont men man har gömt det efteråt. Nu 4:e gången är jag dock ganska rädd....vill ha smärtlindring denna gången men hinner nog inte...

• lizagirl

Läs min förlossningsberättelse...
    Den är bra enligt mig

Mamma till Julia född 060606 och bebis i magen BF 080402
  • lizagirl
    Husmusan skrev 2007-11-05 21:08:03 följande:
    Vaknar runt 6.30 på morgonen av vadkramp och känner att det blir blöt i sängen när jag sträcker mig efter tårna, förstår att det är FV. Tar en lång promenad m hundarna och läcker vatten hela tiden, har en molande värk typ mensvärk. Sedan åker jag och maken till Skansen m några vänner. Den molande värken kommer och går men vattnet rinner hela tiden. Runt 19 åker vi in för att kolla om det är FV. Får starka utslag på CTG:n men läkaren säger att det inte är FV utan kraftiga flytningar och att det antagligen är många dgr kvar. Jag är helt hundra på att det är förlossningen som är på G och att det är FV. Runt 21 går vattnet ordentligt (som att hälla ut en hink vatten på golvet) och i samband med det ökar styrkan på värkarna ordentligt. Får kraftig diarré och när maken kommer hem från hundpromenaden så kryper jag runt på alla fyra helt naken. Vid tolv vill maken inte vara kvar hemma längre så vi åker in till förlossningen. De vill inte undersöka mig och se hur öppen jag är eftersom vattnet har gått men BM är helt säker på att det är långt kvar och att det antagligen bara är pinvärkar. Vid 3.30 så gör det så pass ont att jag vill ha ngn form av smärtlindring men BM tycker att det är för tidigt och kan endast erbjuda två alvedon. Tio minuter senare kommer krystvärkarna och en timma senare är dottern född. En drömförlossning tycker jag...
    Vad orutinerat av barnmorskorna....
    Mamma till Julia född 060606 och bebis i magen BF 080402
  • galnevale

hade en ganska lätt förlossning

kl 00.50 vattnet går när jag varit på toa.
    01.20 värkarna börjar
    kl 06.10 åkte vi in till förlossningen.
    ctg till kl 7.20 därefter "vila" till kl 08.30, var då ca 5cm öppen.

Duschade någon timme och sedan in i förlossningsrummet. kl 11.45 är dottern född!
    Förlossningsberättelsen finns i min blogg om någon vill läsa!

• G l o r y

Kom in kl. 16 var då öppen 2-3 cm.
    Avvaktar eftersom värkarna inte kommer regelbundet.
    Blir tilsagd att gå ner på stan o försöka äta nåt. Hade j*vligt ont och va absolut inte sugen på mat. Kunde knappt sitta.
    Kom in igen vid 18.30 va då öppen ca. 4-5 cm
    Ville bada. Badade och det va skönt en stund tills jag spydde upp allt jag ätit under dagen. Ville inte bada mer för nu gjorde det riktigt ONT. Fick akupunktur, var till en början skönt tills det onda förflyttade sig fram istället. Va nu öppen nästan fullt, då va klockan 21. Fick sen prova lustagsen o det var det bästa, helt underbart. Använde den resten av förlossningen. 21.30, öppen 10 cm, började då få krystvärkar. Höll på o krysta till 22.20 fick då värkstimulernade dropp eftersom värkarna inte va tillräckligt starka. Till slut hjälpte de Noah ut med sugklocka. Jag va helt slut! Och det va helt underbart när han va ute. Allt det onda va plötsligt över och smärtan va så klart värd allt när de la upp honom på bröstet.

• Emerald88

Tycker min förlossning var lätt och skulle jättegärna göra om det! Men den tog allt som allt 26 timmar från första värken men så himla farligt var det faktiskt inte. Har varit med om mycket värre saker. Har haft huvudvärk som har gjort ondare än förlossningsvärkar.

Förlossningen började tidigt på morgonen den 21 oktober och jag märkte att jag hade värkar som gjorde lite småont. La mig i ett bad ett litet tag och ringde till förlossningen och dom ber mig komma in. Är öppen nästan 3 cm och cervix (livmoderhalsen) är nästan helt utplånad. Får åka hem igen (bor inte så jättelångt från sjukhuset så vi går hem snarare med värkar och allt men så jobbigt var det inte) eftersom jag inte är tillräckligt öppen.
    Är hemma i fyra-fem timmar med värkar som gör inte så jätteont men dom är riktigt irreterande och jobbiga så vi bestämmer oss för att åka in igen vid fyra-fem tiden på eftermiddagen. Är öppen fortfarande 3 cm och blir utskickad på en promenad i en timme. Efter det blir vi inskrivna och var då öppen vid det tillfället nästan 4 cm. Vid halv tio på kvällen får jag en spruta morfin för att jag ska kunna sova lite och jag börjar småhalliculera lite. Pratar om katter med randiga tröjor och om Musse piggs runda öron. *skratt* Vid fyra tiden på morgonen börjar det bli rätt så jobbigt. Är öppen 6 cm och dom tar hål på hinnorna och ger mig värkstimulerande dropp och jag börjar andas lustgas för fullt och kommer verkligen till himmelriket. Blev inte så snurrig men tack vare lustgasen så klarade jag av att hantera värkarna på ett mycket bättre sätt. Vid kvart i sex så börjar det trycka på och då är jag öppen 10 cm. Tio minuter senare börjar jag krysta och efter att ha krystat i 35 minuter så kom lilla Nova äntligen ut. Blev sydd med sex stygn men det var små bristningar bara. Det tog sin lilla tid men så jäkla jobbigt var det faktiskt inte.

Svar på tråden ni med lätta förlossningar