• Snufserufs

Varför vill man inte ha pudel?

Hej!
    Oj, vad fördomar det finns om rasen!
    Läser man inlägg där folk frågar om raser så står det ofta att vad som helst men inte pudel.
    Vi har två brukshundar och en liten pudel.
    På brukshundsklubben skrattade våra kompisar först när vi kom med lilleman men han har omvänt många "tuffa brukskillar"!
    Alla pudlar har ju inte en äldre dam i andra änden och alla är ju inte utställningsklippta!
    En pudel i sportfrisyr är jättetuff och rasen är otroligt mysig!
    Den fäller inte och den luktar inte hund!
    Vi har även haft två storpudlar som vi kom riktigt långt med i brukset!
    Vad är det hos pudeln man inte gillar?

• Svar på tråden Varför vill man inte ha pudel?
  • Marlene B

Jag har inget emot pudlar men många som jag träffat har varit skälliga och aggressiva. Gillar däemot inte klippningen, skulle jag ha en pudel så skulle den får vara oklippt.

Skulle kunna tänka mig en blandras med pudel i.

• Amicus verus est rara avis

Min kompis har en kungspudel (tror jag det är) hon är enorm! (hunden, inte kompisen! ) Jag tycker om den hunden väldigt mycket, otroligt livlig och lättlärd, smart som jag vet inte vad. Däremot hade min farmor en vanlig pudel och den var skrikig och gillade inte oss barn alls, bet och kissade överallt. Men överlag gillar jag pudlar. Dessutom tycker jag att dom går så häftigt, som en ballerina!
    Hoppas ni fick ut något av det här inlägget, jag är trött!

• MajaLinnéa

Min ena syster har 2 pudlar, en dvärgpudel och en storpudel och dom är hur mysiga och trevliga som helst.

Men JAG skulle aldrig vilja ha en pudel själv, av den enkla anledningen att deras utseende inte tilltalra mig. Jag tycker dom ser fåniga ut. Jag vill ha en hund som ser ut som en HUND.

• stggy

Jag har en blandning mellam Jack Russel o Pudel Det är helt klart en super bra blandning. Han ser ut som en svart Jack Russel (tack o lov) men har inte det där dryga terrier beteendet.
    Vi har hononom kort klippt nästan som en snauzer.

• imp
    elektra1 skrev 2007-08-20 13:51:38 följande:
    har haft flera storpudlar.(andra hundar också, rottweiler, faraohund,st bernhard,blandraser.)Har en engelsk springer spaniel nu,.Men storpudel är den absoluta faroriten.Den luktar absolut ingenting, mot de flesta andra raser, som stinker när de är blöta och har mycket vaktinstinkt.Är lika skarpa i mentalitet som en doberman, rottweiler.(hanarna) tikara är mjukare.otroligt vackra, lägger upp några bilder i min mapp så får ni se! mvh
    de pudlar jag har stött på har luktat  illa både från dem och deras andedräkt trots fina tänder. sen bor man sidan om en pudelkennel med massor av bjäbbiga mellanpudlar så får man nog
  • Powerwoman

Deras utseende tilltalar inte mig alls, precis som många andra raser:)

Jag gillar släthåriga, "doggiga" hundar som tex Fransk Bulldogg, Dogo Argentino, Staffe, Amstaff mfl:)

• elektra1
    imp skrev 2007-08-20 17:37:18 följande:
    de pudlar jag har stött på har luktat  illa både från dem och deras andedräkt trots fina tänder. sen bor man sidan om en pudelkennel med massor av bjäbbiga mellanpudlar så får man nog
    Då måste de ha vart ovårdade.
    Mina hundar har aldrig luktat ur munnen.
    jo, om de ätit nåt äckligt just då förstås.

Ena pudeln var skällig, den ena inte alls.
    så det är så olika.

Men det med att de är skälliga, är ju att de vaktar väldigt mycket. De används ganska mycket till vakthundar.
    mvh
  • Icca

Inget fel på Pudlar! Fast jag kan själv inte tänka mig att ha en efter som att den inte är en stående fågelhund.

• elektra1

Hej. nej det är en apporterande fågelhund.
    det är en av de raser som har utvecklats snabbast.
    från att vara en ganska robust jakthund, till mest sällskaps hund.
    används idag mycket till ledarhund och narkotika hund.
    kolla in den här sidan.
    vilka fula frisyrer ;.)
    www.fyrtass.se/fakta.htm

• zegra

Jag har inget emot pudlar men skulle aldrig skaffa en själv. Rasen tilltalar mig inte och matchar inte mina krav på en hund helt enkelt.

Svar på tråden Varför vill man inte ha pudel?