• Snufserufs

Varför vill man inte ha pudel?

Hej!
    Oj, vad fördomar det finns om rasen!
    Läser man inlägg där folk frågar om raser så står det ofta att vad som helst men inte pudel.
    Vi har två brukshundar och en liten pudel.
    På brukshundsklubben skrattade våra kompisar först när vi kom med lilleman men han har omvänt många "tuffa brukskillar"!
    Alla pudlar har ju inte en äldre dam i andra änden och alla är ju inte utställningsklippta!
    En pudel i sportfrisyr är jättetuff och rasen är otroligt mysig!
    Den fäller inte och den luktar inte hund!
    Vi har även haft två storpudlar som vi kom riktigt långt med i brukset!
    Vad är det hos pudeln man inte gillar?

• Svar på tråden Varför vill man inte ha pudel?
  • Floraa

vi har en pudel, världens uppkäftigaste och tror han är kung.. han är gammal nu, pudlar är jakthundar ursprungligen.. kanon hund förstår inte alla människor som måste ha en "STOR" hund för att de ska utmärka sig. stora hundar är inte mer hund än en liten.. jag försår att inte alla vill ha en pudel eller liten hund men jag förstår inte människor som måste berätta hur mycket dom hatar den och den sorten och storleken.

• Natalie82
    Floraa skrev 2007-08-21 12:16:29 följande:
    vi har en pudel, världens uppkäftigaste och tror han är kung.. han är gammal nu, pudlar är jakthundar ursprungligen.. kanon hund förstår inte alla människor som måste ha en "STOR" hund för att de ska utmärka sig. stora hundar är inte mer hund än en liten.. jag försår att inte alla vill ha en pudel eller liten hund men jag förstår inte människor som måste berätta hur mycket dom hatar den och den sorten och storleken.
    Är de det du tror? att man vill ha en stor hund för att utmärka sig? snacka om fördomar!!
    Folk väljer den ras som passar bäst, inte för att utmärka sig på något vis.
  • kobra

En pudel är ju så smart att en del människor känner sig underlägsna i dess sällskap
    tycker de är coola ja

• Fairy77

för du om är fula Hemlis

hette saga o kevin innan
  • sistersledge

Jag tycker ärligt talat att pudlar ser tillgjorda ut, speciellt när det klipps (friseras) med "bollar" både fram och bak. Har vuxit upp med hundar och om jag skaffar hund en dag vill jag ha en hund som ser ut som en riktig hund! De pudlar jag har träffat har varit osäkra och VÄLDIGT skälliga, men det beror väl säkert på husse och matte antar jag.

• Ellah

De är fula! Av den "enkla" anledningen... Sorry om jag trampar någon på tårna...

• min dotter Julia

Min svärföräldrar har en sån fin och mkt duktig pudel! Hade gärna velat ha en, bara man slapp jobbet att trimma dem ..
    Innan ja tröffade minm an var ja emot Pudlar då en gammal granne till mig hade 2 kungspudlar som markerade i trappupp gången och det stankt,, Men det ä barndoms minnen,,

• Bling

Vi har haft världens underbaraste pudlar och nu känner jag verkligen att jag måste ta dem i försvar!!!

De är precis lika mycket "hundar" som alla andra! De går utmärkt att använda till all hundsport; såväl bruks som spår eller agility!

De är inte rastypiskt för en pudel att vara aggressiv. Det är ett allvarligt fel! Pudlar är ofta trygga hundar, perfekta familjehundar.

Och luktar en hund illa i munnen beror det inte på att det är en pudel! Kanske på att den har tandsten eller får dåligt käk???

Och den måste inte ha nån larvig frisyr, tror dom trivs bäst i sportfrisyr.

Har aldrig varit på nån kennel där inte hundarna skällt, många hundar tillsammans i flock...

Så det så!!

• leam

Jag har en blandras mellan yorkshireterrier och toypudel.
    Mina föräldrar har även haft pudlar.
    Jag älskar pudlar. De är intelligenta och tillgivna.

• Gos Mys

Jag älskar pudlar och kommer aldrig att ha någon annan hund än Pudel.

*Det är en mentalt stabil och skärpt hund, dom är foglig smart och tillgiven och lär sig det mesta snabbt. En pudel som är något annat är inte rastypisk, eller har inte haft någon som kunnat forma den på rätt sätt.
    Jag kan ha mina fyra pudlar lös överallt (även om jag inte har det för att ta hänsyn till andra), och jag litar på dom i alla lägen, dom är toleranta och tålmodiga mot alla, kända som främlingar, stora som små.

*Dom fäller ingenting(!), en rätt skött pudel luktar aldrig "hund". Ang frisyrerna så är vell smaken som baken, utställningsfrisyrerna brukar mest bara uppsakttas av riktigt pudelfrälsta människor, jag är riktigt pudelfrälst och för mig finns inget vackrare än en pudel i utställningskick. Utställningsfrisyrerna är minget estetiskt påhitt utan har en praktisk funktion i grund och botten, jag citerar ett stycke ur rasstandarden:
    "Pudeln är från början en jakthund och dess ullhårspäls gjorde den särskilt lämpad att arbeta i vatten och under svåra förhållanden. Jägarna började klippa hundarna för att göra dem mera rörliga, men sparade päls på känsliga ställen, som t ex kring leder, på bröstkorgen etc. Pomponen på svansen liksom tofsen på huvudet fick sitta kvar för att göra hunden bättre synlig under vattenarbetet."

* Det är en sportig smidig hund som man kan göra det mesta med, dom finns i alla storlekar och en lagom bred färgskala för alla smaker.

Enda jag tycker är synd, som främst rör de mindre pudlarna är att dom ofta lätt får mycket tandsten, men som sagt, en välskött pudel märks det inte på.

Jag kan babbla i tusen år om pudel, och som tur för er så har jag inte tid med det, så jag länkar till www.pudelklubben.se för den som vill veta mer om världens i min åsikt bästa ras.

ha det bäst allt pudelfolk där ute

Svar på tråden Varför vill man inte ha pudel?