• Snufserufs

Varför vill man inte ha pudel?

Hej!
    Oj, vad fördomar det finns om rasen!
    Läser man inlägg där folk frågar om raser så står det ofta att vad som helst men inte pudel.
    Vi har två brukshundar och en liten pudel.
    På brukshundsklubben skrattade våra kompisar först när vi kom med lilleman men han har omvänt många "tuffa brukskillar"!
    Alla pudlar har ju inte en äldre dam i andra änden och alla är ju inte utställningsklippta!
    En pudel i sportfrisyr är jättetuff och rasen är otroligt mysig!
    Den fäller inte och den luktar inte hund!
    Vi har även haft två storpudlar som vi kom riktigt långt med i brukset!
    Vad är det hos pudeln man inte gillar?

• Svar på tråden Varför vill man inte ha pudel?
  • LillaLulla

Jag skulle inte ha något emot pudel, om det inte vore för pälsvården. Men det är kanske inte så svårt som det verkar?

Instämmer med gosmys, det bodde en pudel på samma ställe som Rally kom från och hans päls var bara sååå mjuk och gullig! Tänk att krypa ner i soffan med den en mörk och kall vinterdag. Jag som har så kalla fötter!

• Yrslan

VILL HA PUDEL!!!
    Har också blivit omvänd och tycker att det är en toppenras, den finns i olika storlekar och olika färger. Fäller inte, allergi vänlig, pigg och alert. Så en pudel blir det nästa gång......

• MansonDust

Min mormor har en mellanstor pudel. Herregud vilken tråkig hund ! IQ fispinne & blänger på en med frågande tomma ögon när man t.ex kastar en boll.

Nej fy.

• MansonDust

Sen måste pälsen hållas efter & trimmas & klippas. *Jobbigt*

• LillaLulla

Masondust - ja, vad hade du tänkt då? Att hunden skulle köra till agilitybanan själv, eller? Klart att hundar blir slöa och förslappade om man låter dem bli så.

• Bling

Tycker man det är skitjobbigt att hålla efter hundens päls kanske man inte har tillräckligt med tid och intresser för att ha en hund. Alla hundraser kräver trots allt en hel del tid och engagemang, oavsett ras. Det är "jobbigt" att ha djur, men är man "biten" så är det alltid värt det!

• elektra1
    MansonDust skrev 2007-08-26 08:00:54 följande:
    Min mormor har en mellanstor pudel. Herregud vilken tråkig hund ! IQ fispinne & blänger på en med frågande tomma ögon när man t.ex kastar en boll.Nej fy.
    antingen är den väl gammal, eller så nåt fel på den.

ska vara full fart på pudlar!
    våran senaste var som en valp fast den var 13 år gammal.

snabb som attan, och levnadsglad.
  • Lurvenpajsaren

Eller att det är en mormor som har den..?
    Det beror ju också på hur gammal mormor är: orkar mormor leka och hitta på saker?

elektra1 skrev 2007-08-26 12:41:02 följande:
    antingen är den väl gammal, eller så nåt fel på den.ska vara full fart på pudlar!våran senaste var som en valp fast den var 13 år gammal.snabb som attan, och levnadsglad.
  • loopyMamma

Pudlar är underbara hundar. Vi är inne på vår andra storpudel. Hade en vit tik i 9 år som tyvärr blev sjuk och dog. Nu har vi en 5 månaders kille från samma uppfödare. Han är ett busfrö och låter inte katterna vara ifred, vill leka med dem men nu är han helt rumsren.
    Om man inte tycker om "hår" ska man ha en annan ras, men det är inte så svårt bara man har riktiga grejor, typ trimbord, rakapparat, hårfön och bra saxar. Då kan man klippa ner pälsen när man känner för det eller spara ut om man vill göra tofsar mm.

Pudlar är inga knähundar som ligger i soffan tillsammans med gamla tanter. Pudlar är tuffa och sportiga jyckar.

• Wilmas Design

Anledningen till att vi inte valt pudel som hund är för att vi inte har fastnat för dens utseende. Annars så tror jag att pudlar är precis lika goa som andar hundraser. Min svärmor har en liten toypudel som är skitgo och glad. Han är lite skällig o lite väl hoppig, men sån är ju rasen! :)
    tror att det är en smaksak.

Svar på tråden Varför vill man inte ha pudel?