Lone Star State skrev 2007-09-12 17:19:50 följande:
jihoo.. Ser jag fram emot
Hmmm vilka borstar är det du funderar över?
Jag tänkte ta upp de vanligaste, vissa vet jag inte det exakta namnet på men du kommer nog att förstå. De flesta går att ha till fler användningsområden och det går att ha andra borstar än de jag tar upp. Jag väljer att göra det ganska basic, så börjar vi därifrån.
Bas
Kabuki - en ganska stor och tät borste (ofta utan skaft). Används för att lägga mineralfoundations med. Är gjord i äkta hår.
Foundationpensel - ganska platt och tät borste som man lägger foundation med. Ger ett ganska täckande resultat.
Concealer - ser ut som en liten foundationborste. Är det för concealer i cremeform så är den oftast gjord i syntet.
Puderborste - en stor och mjuk borste att lägga puder och bronzer med. Används för att ge den sista släta "touchen". Ska vara riktigt mjuk, ska kunna borsta alla små hårstrån rätt.
Rougeborste - lite mindre än puderborsten. Ska vara lite fastare än en puderborste men mjuk. Rouge ska kunna läggas mer preciserad än puder o bronzer.
Ögon
Liten skuggborste - för att lägga skuggan på plats. Ska vara ca 5 mm lång och fast, inte hård.
Stor skuggborste - för att sudda och jobba ihop skuggorna. Ska vara mjuk, men inte för mjuk.
Angelbrush - eller snedställd pensel. Ja, den är alltså snedställd och fast. Den används för att lägga eyeliner som man inte vill ha supertunn. Kan även sotas med. Används för att måla brynen med. Finns även mycket mjuk och då suddar man i globlinjen.
Cylinderformad skuggborste - sudda i globlinjen.
Fan - en mycket mjuk och tunn solfjäderliknande borste som man borstar bort nedfallen ögonskugga med. Används inte under sminkningen direkt.
Det är de vanligaste jag kom på...
Jo, syntetborstar använder man för att lägga våta produkter. De är stabilare och mycket lättare att rengöra.