• cynikern

Naken i bastun?

Hur gör ni när ni bastar i ett blandat gäng, både tjejer och killar?
    Själv vägrar jag basta med underkläder eller badbyxor (bakteriehärd!) och inlindad i handduk går man ju miste om den sköna värmen, det blir inte samma sak med fuktig frotté runt sig.
    Sitta på en handduk tycker jag är självklart däremot.
    Jag tycker det brukar vara svårt att komma fram till vad som gäller vid gemensamma bastustunder. Ska man bara klä av sig och se hur de andra reagerar eller ska man våga fråga? Uppfattas det som att man fiskar efter lite nakenhet?
    Jag tycker för övrigt inte att nakenhet per automatik har med sex att göra.

Så: Hur gör ni och varför?

• Svar på tråden Naken i bastun?
  • Tsarbabe
    idiblon skrev 2007-09-14 08:33:09 följande:
    Ja, det hade uppfattats som att du fiskade efter att få visa hud. Så överdjävligt kan det väl inte va med lite frotté över sig, att du inte kan skyla dig i sällskap med andra?
    Jag bastar inte med frotte eller någon annan handduk för den delen och kommer aldrig i hela mitt liv göra det...att bada bastu är en rening för kroppen och genom att "skyla" dig med handdukar och annat så renar du inte kroppen...
  • idiblon
    Tsarbabe skrev 2007-09-14 08:49:33 följande:
    Jag bastar inte med frotte eller någon annan handduk för den delen och kommer aldrig i hela mitt liv göra det...att bada bastu är en rening för kroppen och genom att "skyla" dig med handdukar och annat så renar du inte kroppen...
    Okej, synd att du ska behöva köra ut mig för att kunna njuta! Jag menar att man kan väl basta helnaken när där inte är andra som tycker det är obehagligt inte är i närheten i sådana fall. Vore det jättesvårt?
  • Tsarbabe
    idiblon skrev 2007-09-14 08:50:55 följande:
    Okej, synd att du ska behöva köra ut mig för att kunna njuta! Jag menar att man kan väl basta helnaken när där inte är andra som tycker det är obehagligt inte är i närheten i sådana fall. Vore det jättesvårt?
    Nej absolut inte. Men när kommer jag i en sådan situation då? Där jag bastar med folk som tycker det är obehagligt? När jag bastar i badhus så är ju alla där nakna (oftast) å då antar jag att ingen stör sig på att jag också är det. Sedan bastar jag främst med vänner eller med de som är finnar och för oss är bastu = nakenhet. Så när ska jag undvika att bada bastu menar du? Vi lär ju ändå aldrig bada bastu tillsammans.
  • idiblon

Tsarbabe: Det jag menar är att man inte ska utgå från att alla tycker det är så "naturligt" med nakenhet, utan att man måste känna av stämningen. Hellre skyla sig lite än ta för givet att alla är bekväma med situationen.

• Tsarbabe
    idiblon skrev 2007-09-14 09:04:23 följande:
    Tsarbabe: Det jag menar är att man inte ska utgå från att alla tycker det är så "naturligt" med nakenhet, utan att man måste känna av stämningen. Hellre skyla sig lite än ta för givet att alla är bekväma med situationen.
    Andra behöver inte ha samma åsikt som jag har om nakenhet. Man jag skyler mig inte för att andra är obekväma av att se mig naken. Då kan de gå ut och vänta tills jag bastat klart.
  • idiblon
    Tsarbabe skrev 2007-09-14 09:07:53 följande:
    Andra behöver inte ha samma åsikt som jag har om nakenhet. Man jag skyler mig inte för att andra är obekväma av att se mig naken. Då kan de gå ut och vänta tills jag bastat klart.
    Ja, precis, det var den egoismen jag syftade på. Schysst att inte kunna anpassa sig lite efter andra.
  • Tsarbabe
    idiblon skrev 2007-09-14 09:08:53 följande:
    Ja, precis, det var den egoismen jag syftade på. Schysst att inte kunna anpassa sig lite efter andra.
    Varför ska jag anpassa mig till den mån att min kropp kommer må sämre av det? Som sagt. Bastun renar kroppen (därav använder vi även ris i Finland som ett hjälpmedel till renandet). Varför ska jag då sätta mig i en bastu och förstöra det för att någon stör sig på min nakenhet? Egoist? Javisst!
  • idiblon
    Tsarbabe skrev 2007-09-14 09:10:35 följande:
    Varför ska jag anpassa mig till den mån att min kropp kommer må sämre av det? Som sagt. Bastun renar kroppen (därav använder vi även ris i Finland som ett hjälpmedel till renandet). Varför ska jag då sätta mig i en bastu och förstöra det för att någon stör sig på min nakenhet? Egoist? Javisst!
    Ja, varför ska man vara tillmötesgående och nå en kompromiss!? Varför? Beats me.
  • Linda1976

Jag bastar inte, och går inte på offentliga badhus. ÖRK för alla bakterier, hudavlagringar och svett....

Linda, faktafanatiker, språkpolis och vardagsglamourberoende.
  • Tsarbabe
    idiblon skrev 2007-09-14 09:12:25 följande:
    Ja, varför ska man vara tillmötesgående och nå en kompromiss!? Varför? Beats me.
    Fast då är det ingen kompromiss. Jag vill bada bastu naken. Du vill att jag skyler mig. Antingen är det du som får din vilja igenom eller jag, och jag kompromissar inte med människor jag inte känner....
Svar på tråden Naken i bastun?