• cynikern

Naken i bastun?

Hur gör ni när ni bastar i ett blandat gäng, både tjejer och killar?
    Själv vägrar jag basta med underkläder eller badbyxor (bakteriehärd!) och inlindad i handduk går man ju miste om den sköna värmen, det blir inte samma sak med fuktig frotté runt sig.
    Sitta på en handduk tycker jag är självklart däremot.
    Jag tycker det brukar vara svårt att komma fram till vad som gäller vid gemensamma bastustunder. Ska man bara klä av sig och se hur de andra reagerar eller ska man våga fråga? Uppfattas det som att man fiskar efter lite nakenhet?
    Jag tycker för övrigt inte att nakenhet per automatik har med sex att göra.

Så: Hur gör ni och varför?

• Svar på tråden Naken i bastun?
  • CUFC
    idiblon skrev 2007-09-14 14:51:07 följande:
    Ja! Jag fascineras av hur man kan vara så obrydd över att folk äcklas av en. Coolt!
    Jag blir äcklad av folk som röker eller folk som grovhånglar på stan, men jag säger inte åt dom att gå därifrån, eftersom jag vet att världen inte kretsar runt mig.
  • idiblon
    Tsarbabe skrev 2007-09-14 14:53:37 följande:
    Lär dig livets stora gåta: Älska, glömma och förlåta!Jag tänker aldrig i hela mitt liv må dåligt över att andra människor äcklas över min kropp. Det är inte mig det är fel på utan deras sätt att se på folk. Det är dem det är synd över.Så du har rätt. Jag bryr mig inte ett skvatt över att någon tycker jag är äcklig. Finns andra saker i världen man kan bekymra sig över
    Ja sa ju det, coolt! Jag har svårt att älska folk med så stor egoism bristande självinsikt. Jag äcklas av dem. Jag vet, det är mitt problem!
  • idiblon
    CUFC skrev 2007-09-14 14:54:50 följande:
    Jag blir äcklad av folk som röker eller folk som grovhånglar på stan, men jag säger inte åt dom att gå därifrån, eftersom jag vet att världen inte kretsar runt mig.
    Haha, nej för Guds skull, jag hade inte sagt åt någon att gå ut ur bastun heller, jag hade naturligtvis avlägsnat mig själv! Men på samma sätt som att folk kan tillmötesgå genom att inte röka eller hångla mitt bland folk så kan folk skyla sig i bastun.
  • CUFC
    idiblon skrev 2007-09-14 14:52:19 följande:
    Nej nej, det skulle vara att enbart dölja det privata! Det lilla borde inte vara något problem.
    Oh en fri tolkning av sista meningen, intressant...

Okej så det är alltså kön som du äcklas av?

Så om alla sitter med sina jäsiga svällande nakna kroppar och svettas och väller ut över bänken så är det okej, så länge dom har en liten handuk för lilla könis?
  • idiblon
    CUFC skrev 2007-09-14 14:59:38 följande:
    Oh en fri tolkning av sista meningen, intressant...Okej så det är alltså kön som du äcklas av?Så om alla sitter med sina jäsiga svällande nakna kroppar och svettas och väller ut över bänken så är det okej, så länge dom har en liten handuk för lilla könis?
    Jag äcklas av att folk klär av sig på de ställen där de i övriga fall alltid är klädda! Hud får man räkna med.
  • NadiaMi

Folk har inte "alltid" underkläder på sig.

Många sover nakna t.ex. och bara det är upp emot en tredjedel av dygnet utan några täckande plagg över "dedär osebara delarna".

• cynikern

Jag undrar om det är så svårt att undvika att titta i skrevet på folk om man störs av det?
    Håller du ögonkontakt som vanligt (?) slipper du se det tydligen så äckliga könet.
    Tycker det är tragiskt att folk kan vara så ytliga att de blir äcklade av andras kroppar.

• Anonym

Har alltid handduk eller bikini på mig i bastun, naken är jag bara om jag är själv eller med sambon..

• idiblon
    NadiaMi skrev 2007-09-14 15:25:59 följande:
    Folk har inte "alltid" underkläder på sig.Många sover nakna t.ex. och bara det är upp emot en tredjedel av dygnet utan några täckande plagg över "dedär osebara delarna".
    Du vet precis vad jag menar.
  • Themis

Alla får göra som dom vill för min del, varken män eller kvinnor har vanligen nåt som jag inte har sett förut och utan glasögon ser man hursomhelst inte tillräckligt bra för att reagera på vanligtvis gömda delar.

Dvs dom som vill ha handduk om sig har handduk, dom som bara har handduken att sitta på får väl ha det så.

• Livet hittar alltid en väg

Bastu ska badas naken ... eftersom jag inte är bekväm med att göra det ihop med andra än mina familjemedlemmar och väldig nära tjejkompisar så får det vara för min del. Avstår gärna om bastubad ingår på en konferens t.ex.

• NadiaMi

idiblon skrev 2007-09-14 15:34:43 följande:

Du vet precis vad jag menar.
    Gör jag?
    Och jag som försökte vara lite ironisk och påpeka att det för många är ganska naturligt att inte täcka över väl valda delar av kroppen så snart det är andra i närheten.

I synnerhet på badhus och i bastun...

Även om jag själv gärna behåller handduken på i sällskap jag inte är helt bekväm med.
  • idiblon
    NadiaMi skrev 2007-09-14 15:39:07 följande:
    idiblon skrev 2007-09-14 15:34:43 följande:
    Gör jag?Och jag som försökte vara lite ironisk och påpeka att det för många är ganska naturligt att inte täcka över väl valda delar av kroppen så snart det är andra i närheten.I synnerhet på badhus och i bastun...Även om jag själv gärna behåller handduken på i sällskap jag inte är helt bekväm med.
    Jag hajjar din poäng nu! Jag vidhåller då istället att man täcker vissa delar när man är bland folk, hur enkelt som helst!
  • Anonym (ann)

Jag blir också äcklad om andra personer är nakna med mig, alltså personer som jag inte har räknat med att se nakna.
    Man blir lite äcklad, just för att det finns en sexuell koppling till nakenhet för de allra flesta.
    Jag skulle spy om jag satt naken i bastun tex med min pappa eller min chef.
    Och är man ett gäng som ska basta där de flesta täcker sina kroppar så kan jag tycka att det inte borde vara så svårt att även täcka sig själv.
    Och nakna kroppar är faktiskt lite äckligt i vardagssammanhang.

• NadiaMi

idiblon skrev 2007-09-14 15:48:32 följande:

Jag hajjar din poäng nu! Jag vidhåller då istället att man täcker vissa delar när man är bland folk, hur enkelt som helst!
    Tja, beroende på sällskap. Ja. Och beroende på plats. Absolut.

Fast i en bastu, förutsatt att det är avslappnad samvaro utan "spretande ben" och medveten överdriven exponering så känns det för mig fullt naturligt att inte sitta med handduken kring kroppen.

Bastade en gång med en kille som var lite "gränsfall-naturist" och som före bastun sade att han tänkte sitta naken, vilket alla andra tyckte var helt okej.
    Väl inne i bastun satte han sig överst i bastun längs ena väggen, på "tvärs" med ett ben på den lav han satt på och det andra på laven under och till det en väldigt tydlig spridning på benen. Och där gick gränsen för mig. Okej att sitta naken i bastun, det har jag inget emot. Men att medvetet sätta sig så att "paketet" kom i blickfånget för alla som satte sig på de lägre nivåerna än översta laven var lite väl magstarkt.

Sitter man "som folk" så är ju "paketet" ändå till största delen dolt mellan benen och knappast direkt störande.
  • Anonym

Anonym (ann) skrev 2007-09-14 15:57:59 följande:

Jag blir också äcklad om andra personer är nakna med mig, alltså personer som jag inte har räknat med att se nakna.Man blir lite äcklad, just för att det finns en sexuell koppling till nakenhet för de allra flesta.Jag skulle spy om jag satt naken i bastun tex med min pappa eller min chef.Och är man ett gäng som ska basta där de flesta täcker sina kroppar så kan jag tycka att det inte borde vara så svårt att även täcka sig själv.Och nakna kroppar är faktiskt lite äckligt i vardagssammanhang.
    Precis. Jag tänker inget sexuellt om någon, utan jag äcklas för att folk tror att de är sexuella. Att de tror att de är vackra, när de är avtändande fula. Varför skyler man sig inte hellre då? Blä.
  • FGSO

Det är lite olika.
    Vi har 2 olika kompispar som vi har varit och bastat med och varit på spa med. Då har vi varit nakna i bastu och bubbel. Helt perfekt tycker jag.
    Vid ngr tillfällen så har vi varit fler i bastu och då inlindade i handduk.
    Näck är helt klart att föredra enligt min mening.
    Tittar gör man väl men man sitter inte och vrålglor. Det har inte varit ngt sexuellt med våra bastutillfällen utan bara avslappnat och skönt.

• Anonym (Original Gangster OG)

Man ska bada bastu naken alltså HELT NAKEN jag är finländare så jag vet hur man ska bada bastu helt naken helt enkelt, just typiskt svenskar underbyxor/eller badbyxor på i bastu inget illa menar jag ett roligt skämt ta inte illa upp jag gillar svenskar ;) ;D helt naken ska man vara i bastu det är rätt

• Mullbär

Jag bastar ej, kan inte andas i värmen.

Min finska man säger handduk för privatdelarna (!) pga de ej är så bekväma att de vill vara nakna med varandra.. Även om det är bara killar. Och även om det bara är familjen. Bara som barn var dom nakna för då brydde ingen sig.. Finns säkert andra som gör annorlunda, men så gör dom i hans familj/krets.. Och dom bastar MINST en gång i veckan, oftast mer, även sommartid.. 

Han säger även att i simhallens bastu måste man vara naken (där han växte upp iaf), man tar ett engångsunderlägg att sitta på inne i bastun!

Svar på tråden Naken i bastun?