• AdoXa

Avliva "frisk" katt?

Vi har en 15 år gammal katt här hemma som är helt "knasig". Hon har alltid varit lite konstig men nu börjar det bli svårt att stå ut mycket längre. Problemet som är mest akut är att hon springer och kissar precis över allt!
    Vi har testat de flesta knep, vi ha sådan där feromon-spray (feliway) men det hjälper inte!

Om det bara var jag och min sambo vore det EN sak, men nu har vi en liten dotter på 6 månader och man känner ju att man inte kan låta henne leva i en lägenhet som stinker kattkiss.

Problemet är bara att varken jag eller min sambo kan förmå oss till att ta steget och avliva katten. Det känns hemskt då hon ju är så gammal men ändå så pass pigg och kry! Samtidigt tyder ju kissandet på att hon kanske inte mår helt bra...

Hur skulle ni ha gjort? Är det fel att avliva en så gammal katt pga kissande överallt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-26 14:26:17:
    Vill bara förtydliga att vi har varit till veterinären med katten ett flertal gånger med detta. Det är INTE urinvägsinfektion eller något annat som de kan hjälpa oss med. Någon veterinär har pratat om njur-fel men det är inget de kan göra då hon är så gammal. Vi ger det foder de rekomenderar.

• Svar på tråden Avliva "frisk" katt?
  • Leoella
    AdoXa skrev 2007-09-17 17:13:51 följande:
    ... Hur skulle ni ha gjort? Är det fel att avliva en så gammal katt pga kissande överallt?
    Jag skulle först ha undersökt katten hos veterinär för att konstatera att det inte är något så enkelt som en urinvägsinfektion som kan medicineras bort. Hittar man inget fel så hade jag övervägt avlivning. Även fast det skulle kännas tungt.

Jag har avlivat en kisse som var helt frisk, men som blev "psyksjuk" av att hans två kompisar försvann (avlivade pga sjukdomar) inom några år. Det var jättetrist och jobbigt, men eftersom jag inte hittade något nytt bra hem åt honom så ansåg jag att det var bättre för KATTEN att slippa lida. Han mådde märkbart dåligt och skrek hela tiden när han var ensam.
  • antitanten

Du skriver att katten är frisk och kry..... hm undrar det verkligen.
    I mina öron låter det som om kattens njurar är i gungning.

Vad äter din 15-åriga katt ?
    Seniorfoder ?

Gamla katter, över 10 år får också äldreproblem som just slapp blåsa,
    urinträngningar, ögonsjukdomar som starr , demens och så vidare.
    Självklart skall katten undersökas ordentligt. Kanske bara behöver en annan
    kost för att avlasta njurar o lever.Kanske behöver den medicineras.

Min egen katt, Simba, är 15 år en riktig goding. Han är lite lattjo så här på ålderns höst...
    Fumlig, prickar inte alltid rätt i lådan osv osv osv. Allt beroende på att han just fått
    ålderstecken såsom, sämre syn, hörsel och balans.
    Han står givetvis på seniorfoder som dessutom är för kontroll av hårbollar, känslig mage och för urinsten.

Avliva inte er fina 15-åriga katt om den inte är dokumenterat så pass sjuk att inget går att göra åt det.

Hälsningar
    Lena

• Iorlover

Men ts har ju varit hos vetrerinären massa gånger o tydligen finns inget att göra...så jag tycker ju att även om det är tragiskt med avlivning så kanske det är det enda rätta då om det inte går att lösa. För att leva med kattkiss är absolut inget vidare!!

Lycka till ts o hoppas det löser sig till det bästa!!!

• Bondbruden

Vi avlivade vår "friska" gamla katt då hon blev döv och troligen också lite senil. Vi hade två problem med henne, dels så gick hon och jamade vid alla möjliga tider på dygnet, väldigt högt! Som trött småbarnsförälder funkade inte det... Dessutom blev hon allt mer lättirriterad, om man inte gjorde exakt rätt med henne så högg hon. Jag kunde se när andra närmade sig henne att de kanske inte gjorde rätt och visste vad som skulle hända...

Vi bestämde oss för att avliva henne för att vi skulle kunna minnas henne med kärlek, och det gör vi. Det var jättesvårt, hela sista natten sov hon på min kudde, när jag vaknade till så klappade jag henne och hon spann.

Det var jättesvårt, men jag ångrar det inte. Saknar henne fortfarande, det var tre år sedan.

• Gabbi

Vi hade en katt som inte var så gammal, hon kissa hela tiden å jag hade ständig kontakt me veterinären å vi kom fram till att hon faktist inte mådde nå bra... nu va ju hon konstig i övrigt oxå.. eller konstig hon var jätte skygg man fick knappt ta i henne, trots att hon var född hos oss å inget hade hänt (vad vi viste).

Men iaf sa han de att en katt som kissar inne oftast inte mår så bra, av olika anledningar..
    Å om din katt är så pass gammal å ni inte kan hitta nått fel så vet ni nog va som är bäst för henne, för hon mår inte bra av att kissa inne hela tiden...

• PurePink

Har ju samma problem med min katthane,han är 7 år och har kissat inne nu i ett par månaders tid..har nu börjat lukta kattkiss ut i uppgången och han har kissat sönder parketten i hallen då han skissar på samma ställe hela tiden..jag har nånstanns gett upp..har klätt halva hallgolvet i sopppåsar och tidningar..:( Han är oxå skygg å gömmer sig under soffan när det kommer folk eller att man fläktar med armarna..typ sätter på sig e jacka..:(

• AdoXa

Tack alla för svar, det här är inte ett lätt beslut!

Några har föreslagit veterinärbesök, och jag vill återigen förtydliga att vi varit till veterinären för detta ett flertal gånger. Hon åt penicilin för några veckor sedan så det är INTE det.
    Veterinären har inga fler "tips" att ge, iallafall inte de här i Falun.

Det är (enligt min sambo) konstaterat tidigare att hon har problem med njurarna så det kan ju mycket väl vara därför som detta pågår.

Den här katten har alltid varit "skum", betett sig mysko så att säga. Mycket "aggressiv" av sig ("vass" enligt veterinärjournalen ), hon kissade inne mycket när hon var liten kattunge. De TROR att det kan ha och göra med att det brann i hennes hem när hon var liten kattunge och hon blev räddad av brandmännen. Traumatisk upplevelse och kanske därför hon fick en "knäpp".

Men saken är den att jag inte skrev här för att fråga vad vi kan göra för att få henne att sluta kissa. OM någon skulle ha någon slags mirakelkur så blir vi självklart överlyckliga - men jag har läst i sådana här trådar tidigare på FL och inte sett några förslag som vi inte redan testat.
    Jag har mer eller mindre gett upp om att få ett slut på kissandet på annat vis än avlivning - och det är det som jag funderar på.

Kattkiss stinker något fördjävligt! Jag står snart inte ut med detta, men jag är samtidigt emot att avliva djur pga ens egna bekvämlighet. Detta känns som ett gränsfall då vi har en dotter som inte får växa upp i en sanitär olägenhet. Förstår ni mitt dilemma?

Så - är det helt fel att vara "självisk" i en sådan här situation?

• AdoXa

Pure pink - har du funderat på omplacering eller avlivning eller dylikt för din katt? En djurkommunikatör kan ju kanske vara ett alternativ för dig? Vet många som fått bra hjälp av sådana.

• PurePink
    AdoXa skrev 2007-09-18 22:28:27 följande:
    Pure pink - har du funderat på omplacering eller avlivning eller dylikt för din katt? En djurkommunikatör kan ju kanske vara ett alternativ för dig? Vet många som fått bra hjälp av sådana.
    Just nu så är det nog tyvärr avlivning som gäller..har flyttat kattlådor,bytt kattsand och haft mig,han är kastrerad osv..vet faktiskt inte vad jag ska göra? Sen så finns det säkerligen en hel del annat man kan göra..men varken tid eller pengar finns för det änamålet...känns otroligt jobbigt att behöva ta bort sin kisse som förövrigt är frisk och glad! Dock skygg av sig..

Omplacering finns ju inte..han kanske kissar där och dom ör elaka mot han? Ingen vill ha en katt som kissar..sen så är det ju svårt i och med att han är skygg av sig . Vet dock inte vad jag ska göra..min katt bajsar ju på samma ställe i hallen oxå...vägrar gå på lådan! Så nu har jag som sagt gett upp..han får bajsa å jag torkar..:(
Svar på tråden Avliva "frisk" katt?