• AdoXa

Avliva "frisk" katt?

Vi har en 15 år gammal katt här hemma som är helt "knasig". Hon har alltid varit lite konstig men nu börjar det bli svårt att stå ut mycket längre. Problemet som är mest akut är att hon springer och kissar precis över allt!
    Vi har testat de flesta knep, vi ha sådan där feromon-spray (feliway) men det hjälper inte!

Om det bara var jag och min sambo vore det EN sak, men nu har vi en liten dotter på 6 månader och man känner ju att man inte kan låta henne leva i en lägenhet som stinker kattkiss.

Problemet är bara att varken jag eller min sambo kan förmå oss till att ta steget och avliva katten. Det känns hemskt då hon ju är så gammal men ändå så pass pigg och kry! Samtidigt tyder ju kissandet på att hon kanske inte mår helt bra...

Hur skulle ni ha gjort? Är det fel att avliva en så gammal katt pga kissande överallt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-26 14:26:17:
    Vill bara förtydliga att vi har varit till veterinären med katten ett flertal gånger med detta. Det är INTE urinvägsinfektion eller något annat som de kan hjälpa oss med. Någon veterinär har pratat om njur-fel men det är inget de kan göra då hon är så gammal. Vi ger det foder de rekomenderar.

• Svar på tråden Avliva "frisk" katt?
  • SnyggEric

Men läs tråden!!

Eric är snygg idag.
  • Sarah84

När började problemet? När ni fick barn? Kanske hon inte trivs ihop med barn? Är de bara de som e problemet, så skulle ja kanske isf pröva att omplacera henne.

• AdoXa
    sedlighetsroteln skrev 2007-09-27 14:43:49 följande:
    Okej Hur gammal är hon? Vad är det för fel på njurarna? Ni har alltså struntat i att kastrera henne p.g.a. njurarna och istället kanske gett henne ännu mer problem genom p-pillren? Dom kan ju ge henne diabetes, livmodersinflammationer och juvertumörer. Hon kan dessutom få viktökning, större behov av att urinera och temperamentsförändringar.Så tänk då om hon skulle fått alltihopa.. njurproblem, tumörer, diabetes bla bla bla.. Ja, du hajar..
    Men vilken trevlig ton du har, det hjälper mig VERKLIGEN i den här jobbiga situationen. TACK!
    P-piller ger vi på VETERINÄRENS inrådan de perioder hon får "löp-fnatt" och går och jamar på nätterna och kissar extra mycket på precis allting.
    Enligt veterinären kan man inte kastrera henne pga njurarna, vet du något annat än vad de vet?
    Om du ska skälla på någon så skäll på vår veterinär i så fall, VI litar självklart på den som har utbildning då vi inte har det själva. Är det konstigt eller?
    Aaaargh, jag blir så sur när du hoppar på mig så där! *grrrr*

Bellagio och DagoNatt - Ni har rätt! Jag ska ringa veterinären i morgon.
    I'm not a vegetarian because I love animals, I'm a vegetarian because I hate plants!
  • SnyggEric

AdoXa:

Ta en riktig mysdag med missen, knäpp många kort osv... Skapa ett fint minne. 
    Lycka till.
    Eric är snygg idag.
  • Dag o natt

Vet att det är tufft! Har själv avlivat två hundar av modell "gammal". Kan väl säga att tiden innan varit värst. Där du är just nu! Att ta beslutet, ringa och boka tiden, åka dit.. Sen är det gjort och man får minnas det goda. Lycka till (om man nu kan säga så)

Kram

• sedlighetsroteln
    AdoXa skrev 2007-09-27 15:33:32 följande:
    Men vilken trevlig ton du har, det hjälper mig VERKLIGEN i den här jobbiga situationen. TACK! P-piller ger vi på VETERINÄRENS inrådan de perioder hon får "löp-fnatt" och går och jamar på nätterna och kissar extra mycket på precis allting. Enligt veterinären kan man inte kastrera henne pga njurarna, vet du något annat än vad de vet?Om du ska skälla på någon så skäll på vår veterinär i så fall, VI litar självklart på den som har utbildning då vi inte har det själva. Är det konstigt eller? Aaaargh, jag blir så sur när du hoppar på mig så där! *grrrr*Bellagio och DagoNatt - Ni har rätt! Jag ska ringa veterinären i morgon.
    Jag har inte hoppat på dig och har inte skällt heller. Jag vet inte på vilket sätt du läste min text, men tydligen läste du den med en riktigt bitter och hemsk ton. Jag har ej läst hela tråden, tyckte bara det var konstigt att veterinären tyckte att p-piller var den bästa utvägen när det typ är den sämsta. Det behöver man väl inte vara veterinär för att förstå? Finns information överallt.
  • Bondbruden

Sedlighetsroteln: Får försvara TS, den här tråden har kryllat av folk som inte läst alla inlägg och kommer och säger sådant som TS redan har svarat på. Jag förstår att du menade väl, men jag förstår TS om bägaren rinner över...

• sedlighetsroteln
    Bondbruden skrev 2007-09-27 18:56:43 följande:
    Sedlighetsroteln: Får försvara TS, den här tråden har kryllat av folk som inte läst alla inlägg och kommer och säger sådant som TS redan har svarat på. Jag förstår att du menade väl, men jag förstår TS om bägaren rinner över...
    Ja, det var ju synd då att den rann över på mig..
  • AdoXa
    sedlighetsroteln skrev 2007-09-27 19:42:52 följande:
    Ja, det var ju synd då att den rann över på mig..
    Fast det var faktiskt inte därför jag skrev som jag gjorde, utan det var för att jag tycker att du skrev väldigt otrevligt i ditt inlägg!
    Du skrev t.ex:
    "Ni har alltså struntat i att kastrera henne p.g.a. njurarna och istället kanske gett henne ännu mer problem genom p-pillren?"

Du påstår alltså att det är vårat fel att hon har problem nu - när vi bara följt veterinärens instruktioner.
    Det är ju mycket möjligt att vi har haft oturen att hamna hos två olika mycket korkade veterinärer, vad vet jag. Men det känns inte som att man kan begära att vi inte ska lita på dem.
    I'm not a vegetarian because I love animals, I'm a vegetarian because I hate plants!
  • Leontine

AdOxA-
    Sitter i samma sits som du men jag kan bara inte slå numret till veterinären. Får ångest.
    Vore lättare om han vore sjuk. Inte bara velig och dement.
    Min kisse har jag haft sen hans mamma "kastade ut" honom 5veckor gammal. Nu e han 13. Han e mitt 4 barn. De är ju uppväxta tesammans. Nu har han fått spader o kissar på karlns mc o en gång klättrat upp i verktygslådan och kissat.
    INTE poppis.
    Men jag klarar bara inte av det.
    Vad ska jag göra.
    O nej han e inte sjuk,han får rätt foder o mår bra annars.

Svar på tråden Avliva "frisk" katt?