• AdoXa

Avliva "frisk" katt?

Vi har en 15 år gammal katt här hemma som är helt "knasig". Hon har alltid varit lite konstig men nu börjar det bli svårt att stå ut mycket längre. Problemet som är mest akut är att hon springer och kissar precis över allt!
    Vi har testat de flesta knep, vi ha sådan där feromon-spray (feliway) men det hjälper inte!

Om det bara var jag och min sambo vore det EN sak, men nu har vi en liten dotter på 6 månader och man känner ju att man inte kan låta henne leva i en lägenhet som stinker kattkiss.

Problemet är bara att varken jag eller min sambo kan förmå oss till att ta steget och avliva katten. Det känns hemskt då hon ju är så gammal men ändå så pass pigg och kry! Samtidigt tyder ju kissandet på att hon kanske inte mår helt bra...

Hur skulle ni ha gjort? Är det fel att avliva en så gammal katt pga kissande överallt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-26 14:26:17:
    Vill bara förtydliga att vi har varit till veterinären med katten ett flertal gånger med detta. Det är INTE urinvägsinfektion eller något annat som de kan hjälpa oss med. Någon veterinär har pratat om njur-fel men det är inget de kan göra då hon är så gammal. Vi ger det foder de rekomenderar.

• Svar på tråden Avliva "frisk" katt?
  • Snuttan87

Ni har inte kollat upp så hon inte har urinvägsinfektion. Om hon har det så kan det vara anledningen till att hon kissar överalt för att markera att det gör ont. Hoppas det blir bättre med henne. Synd att avliva en katt som är så pass pigg fast ändå så gammal. Jag skulle aldrig avliva en katt som är 15 år och är pigg. Utan kontaktat veterinären för att kolla upp vad som kan vara fel.

• ligo

Jag har inte läst hela tråden men,,,,
    Det kan ju vara urinvägsinfektion eller faktiskt så illa att njurarna är sjuka, det är väldigt vanligt på katter att njurarna tar stryk.

Dricker hon mycket som ni vet? Jag skulle kontakta vet för att ta reda på var felet ligger. Hon kan ju faktiskt vara sjuk.

MVH Linda

• AdoXa

Snuttan - Om du läst hela tråden hade du sett att vi har varit till veterinären med henne jättemånga gånger för det här. Hon åt pennicilin för inte alls länge sedan så det är INTE det. Veterinären kan inte hjälpa oss med detta.

• AdoXa

Jo det är tydligen konstaterat njurfel på henne tidigare (har inte bott med henne så länge), men de kan inte göra något då hon är så pass gammal.

• ligo

Ok, men om det är konstaterat njurfel så är ju katten inte frisk,

Och om hon nu har njurfel och kissar överallt så då tycker jag faktiskt att det mest humana är att låta henne somna in,,

/Linda

• SweetPearl
    Perry the Platypus skrev 2007-09-25 10:59:44 följande:
    Har inte läst alla inlägg.Jag tycker man kan avliva en katt som kissar överallt just för att den faktiskt inte ÄR frisk då. En frisk katt håller sig till lådan/gömmer sitt kiss och bajs. En katt som närmast revirmarkerar fungerar inte när ni nu har ett litet barn. Det känns hårt, det färstår jag, men ni kan inte göra annat än ta bort henne.
    Så du menar att man ska avliva katten utan att man tagit reda på orsaken till varför?Förvånad

Min minsta kisse kissar bredvid lådan lite då och då och det är för att hon visar att lådan är full eller luktar illa. Så jag ska då avliva henne för att hon inte vill gå på en låda som luktar illa? Och frisk är hon inte då, eller?

Inget illa menat, undrar bara hur du tänker.Flört  
  • AdoXa

SweetPearl - Jamen hon skrev ju "En katt som närmast revirmarkerar fungerar inte när ni nu har ett litet barn." vilket det ju handlar om i det här fallet. Inte en katt som "kissar brevid lådan då och då" som din katt.  Det är två olika situationer, och Bellagio kanske läste i tråden att våran katt blivit vet. undersökt flera gånger redan, för det har hon.

• Perry the Platypus
    SweetPearl skrev 2007-09-26 16:56:12 följande:
    Så du menar att man ska avliva katten utan att man tagit reda på orsaken till varför?Min minsta kisse kissar bredvid lådan lite då och då och det är för att hon visar att lådan är full eller luktar illa. Så jag ska då avliva henne för att hon inte vill gå på en låda som luktar illa? Och frisk är hon inte då, eller?Inget illa menat, undrar bara hur du tänker.  
    AdoXa skrev 2007-09-26 18:45:36 följande:
    SweetPearl - Jamen hon skrev ju "En katt som närmast revirmarkerar fungerar inte när ni nu har ett litet barn." vilket det ju handlar om i det här fallet. Inte en katt som "kissar brevid lådan då och då" som din katt.  Det är två olika situationer, och Bellagio kanske läste i tråden att våran katt blivit vet. undersökt flera gånger redan, för det har hon.
    Det stämmer bra att jag läst alla TS inlägg. Står således fast vid mitt förra inlägg.
    Veni veni veni.
  • SweetPearl
    AdoXa skrev 2007-09-26 18:45:36 följande:
    En katt som revirmarkerar går att "bota". Jo jag läste att eran katt blivit undersökt av vet. När det gäller katter som inte kissar i lådan så brukar problemet vara lättlöst, dock måste man ha tålamod. Även om katten är gammal så skulle jag vilja ha ett 100% svar på om det är njurarna det är fel på för katten är ju ändå pigg. Och är det de så skulle jag tänka på vem som skulle må bäst av en avlivning.
    Jag skulle också ta kontakt med olika vetrinärer eftersom man får då olika utlåtanden. Men det kanske ni har gjort?

Min lilla kisse revirmarkerade också. För hon kissa bredvid lådan fast den inte lukta. Fick tipset från www.katter.nu att lägga tex ett klädesplagg från dottern vid matskålan. För en katt är mat positivt och ligger det något där som de revirmarkerar mot så kommer de efter ett tag att förknippa lukten med något positivt.
  • sedlighetsroteln

Jag har hört om en katt som fick antideprissivt och slutade kissa inne. Är det inte värt att prova? Även om lägenheten luktar kattkiss just nu så kan det ju faktiskt vara nyttigt för ert barn att ha en nära kontakt med andra djur också.

Svar på tråden Avliva "frisk" katt?