• AdoXa

Avliva "frisk" katt?

Vi har en 15 år gammal katt här hemma som är helt "knasig". Hon har alltid varit lite konstig men nu börjar det bli svårt att stå ut mycket längre. Problemet som är mest akut är att hon springer och kissar precis över allt!
    Vi har testat de flesta knep, vi ha sådan där feromon-spray (feliway) men det hjälper inte!

Om det bara var jag och min sambo vore det EN sak, men nu har vi en liten dotter på 6 månader och man känner ju att man inte kan låta henne leva i en lägenhet som stinker kattkiss.

Problemet är bara att varken jag eller min sambo kan förmå oss till att ta steget och avliva katten. Det känns hemskt då hon ju är så gammal men ändå så pass pigg och kry! Samtidigt tyder ju kissandet på att hon kanske inte mår helt bra...

Hur skulle ni ha gjort? Är det fel att avliva en så gammal katt pga kissande överallt?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-09-26 14:26:17:
    Vill bara förtydliga att vi har varit till veterinären med katten ett flertal gånger med detta. Det är INTE urinvägsinfektion eller något annat som de kan hjälpa oss med. Någon veterinär har pratat om njur-fel men det är inget de kan göra då hon är så gammal. Vi ger det foder de rekomenderar.

• Svar på tråden Avliva "frisk" katt?
  • sahara

Jobbigt !!
    En granne hade samma problem med sin katt.Plötsligt började den kissa överallt inne.Katten förstörde många möbler för henne.
    Hon var till veterinären med katten.Jag kom inte ihåg vad hon fick för hjälp där.Men jag kan säga att det inte hjälpte i alla fall.Till slut fick hon avliva katten.

Jag hade aldrig pallat med att ha en katt som kissade inne. Så jag förstår dig mycket väl om du avlivar den.

• Beckiz86

Jag hade en katthona (Sulan) som kissade inne. Jag och min sambo tog henne till veterinar och testade verkligen allt vi fick tips om. Men min alskade Sulan slutade inte (vi provade i over 2 ar) sa vi avlivade henne.

Jag hoppas verkligen att du (Ts) hittar felet och inte behover lata din katt somna in! +haller tummarna+

• Rigor

Stackars Kissen och stackars Kissens familj!

Det finns inget värre än när ens älskade husdjur blir sjukt och kanske måste få gå vidare.

Det är ett fruktansvärt beslut som jag inte ens önskar min värsta fiende.

Hoppas att ni klarar av att ta ett riktigt beslut som ni kan leva med. Önskar er all lycka och styrka och mod att göra det som blir bäst för eran Kissemiss...

• sedlighetsroteln
    AdoXa skrev 2007-09-27 19:48:42 följande:
    Fast det var faktiskt inte därför jag skrev som jag gjorde, utan det var för att jag tycker att du skrev väldigt otrevligt i ditt inlägg!Du skrev t.ex:"Ni har alltså struntat i att kastrera henne p.g.a. njurarna och istället kanske gett henne ännu mer problem genom p-pillren?"Du påstår alltså att det är vårat fel att hon har problem nu - när vi bara följt veterinärens instruktioner. Det är ju mycket möjligt att vi har haft oturen att hamna hos två olika mycket korkade veterinärer, vad vet jag. Men det känns inte som att man kan begära att vi inte ska lita på dem.
    Ja, det där är dina ord och det får du stå för. Jag skrev inte otrevligt.
  • maalisen73

Vilket svårt beslut...Fast jag måste erkänna att i mina ögon låter hon inte helt frisk. Frågan är väl mest när det är dags och jag tror du som känner katten bäst är den att avgöra det.

• AdoXa
    sedlighetsroteln skrev 2007-09-28 01:51:12 följande:
    Ja, det där är dina ord och det får du stå för. Jag skrev inte otrevligt.
    Jag orkar tjabbla mer, men du skrev
    "Ni har alltså struntat i att kastrera henne p.g.a. njurarna och istället kanske gett henne ännu mer problem genom p-pillren?" och det är dina ord.
    I'm not a vegetarian because I love animals, I'm a vegetarian because I hate plants!
  • AdoXa

Tack för alla uppmuntrande ord!
    Imorse upptäckte jag att hon kissat ner hela väggen i köket plus uppe på bänken där, och det funkar verkligen inte längre.
    Jag har ringt och beställt tid på tisdag kväll, så sambon kan vara med och ta farväl (det är han som växt upp med henne).

Så tack igen för allt stöd - det här är verkligen hur hemskt som helst men det är ju jag som djurägare som måste ta ansvaret.

I'm not a vegetarian because I love animals, I'm a vegetarian because I hate plants!
  • ming
    AdoXa skrev 2007-09-28 11:51:43 följande:
    Tack för alla uppmuntrande ord! Imorse upptäckte jag att hon kissat ner hela väggen i köket plus uppe på bänken där, och det funkar verkligen inte längre. Jag har ringt och beställt tid på tisdag kväll, så sambon kan vara med och ta farväl (det är han som växt upp med henne).Så tack igen för allt stöd - det här är verkligen hur hemskt som helst men det är ju jag som djurägare som måste ta ansvaret.
    Beklagar verkligen sorgen, jag förstår hur hemskt det måste vara!

Men jag tror ändå att ni gör rätt, hon mår ju uppenbarligen inte bra, och det kanske är bättre att avsluta livets glada dagar med goda minnen, istället för att hela tiden behöva gå omkring och må dåligt och kissa överallt, kanske även skämmas för det.
    Hon har ju levt ett långt och bra liv så länge det gick.
  • annmi

*Kramar Om*..
    Tror faktiskt ni gör rätt mé er lilla Ä♥lskling!
    Kan ju inte må bra då hon gör så här.

• högbergarna

Har inte läst hela tråden och tänker inte kommentera med annat än att... Stackars, stackars er!! Det är inte lätt att förlora en familjemedlem. Har varit med om detsamma... Nu får ni iallafall en helg tillsammans så ni hinner ta farväl ordentligt! *Tröste kram!*

• Iorlover

Jobbigt! Tror också att du gör det rätta. Mys riktigt ordentligt med missen i helgen nu!
    Massor med kramar från mig med!

• Iorlover

Hur går det med allt? Har ni kelat nu i helgen? Tänker på er!

Kram!

• LillaLinan

Hade samma problem med min katt nu sedan några månader tillbaka å vi tog han till vetrinären som konstaterade njursvikt å tyckte vi skulle avliva honom. Så det gjorde vi...tycker ni ska göra det samma, är väldigt synd om katten om han nu är så sjuk så den springer å kissar inne.

• Perry the Platypus

Hur har ni det AdoXa?

Veni veni veni.
  • maalisen73

Tänker på er TS, det ett så jobbigt beslut!

Svar på tråden Avliva "frisk" katt?