• JagM

NAPP - en fantastisk uppfinning!

Läste igår en enormt lång diskussion om amning. Kom då att tänka på detta med napp.
    Min dotter är snart 12 veckor och har använt napp sen hon var 7 dagar. Vi hade först tänkt att vänta lite längre, men efter att i princip alla mina och sambons måltider hade blivit avbrutna sen vi kom hem från BB tog sambon fram nappen, hon tog den direkt och inget gör mig gladare.
    Lilltjejen är otroligt snuttig och jag skulle inte få göra annat än att behöva ta fram tutten i tid och otid. Vilket känns onödigt när hennes snuttbehov kan bli tillfredställt med en napp.
    Dessutom tror jag att det är bra att hon får sitt sugbehov tillfredställt ordentligt. Och hon är ju inte hungrig, vill bara snutta, varför ska hon då suga på tutten? Visst är hon riktigt ledsen eller övertrött är det ändå tutten som gäller tills hon lugnat sig, men sen är det bara att byta till napp.
    Jag tycker att napp är en fantastisk uppfinning, andra verkar tycka att det är fel. Verkar som att flera "långammare" tycker napp är dåligt.
    Vad tycker du? Och varför?

• Svar på tråden NAPP - en fantastisk uppfinning!
  • Alvi

Jag är väldigt mycket för amning, och väldigt anti napp...

Vi hade napp sporadiskt till vår dotter när hon var mellan kanske 3-7 veckor, sen inget mer, och till vår son nu har vi inte haft det alls. MEN, jag har kommit på att den är en räddare i nöden om kvällarna när han har ont i magen, den blir han lugn av. Så ja, napp är en fantastisk uppfinning, om den används rätt.

• lia76

Nu är det så här att många har snuttiga barn... Men barnen totalvägrar napp ändå

Min jänta vägrade napp i ca 4 månader...
    SÅ hon fick snutta på mej bäst hon ville.
    Inte tyckte jag det var dåligt... Jag älskade när hon låg och gosade med me och jag strök henne över håret.
    Saknar den perioden

Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella
  • Annan33

Jag har napp till min dotter. I alla tider har man gett spädbarn något att suga på. Tycker det säger en del. Alla får göra som de tror är bäst. Blir lite irreterad på dem som försöker få folk att få dåligt samvete för att de inte vill amma varenda gång bebisen känner för att snutta lite. Min dotter blev jätteledsen när hon bara ville snutta och det kom mjölk.

• lia76

En sak till
    Håller med om att napp är en bra uppfinning... Jag brukar även kalla den för: "Ljuddämpare"

Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella
  • JagM

Visst, jag tycker också att det är mysigt, men man kan ju ha annat att göra än att bara sitta och amma hela tiden. Dessutom blir min lilla tjej, precis som annan33 skrev, arg om hon är mätt men ändå vill snutta, som till exempel när hon har svårt att somna, då vill hon ligga hos mig men suga på napp!!

• Rokka Jill

Jag håller med! nappen är helt underbar! Dock ser det konstigt ut med stora barn o napp.. Tösen min har det bara:
    Ny tand på G och allt är allmänt eländigt
    Sova
    Vila

• mzetterblad
    Jag har använt napp sen Dag 2 , o det funkar perfekt för oss .
    Började me nappen på BB redan .
    Han har nappen när han blir lessen , annars används den inte .
    han sover ju utan napp .
    och han är 3,5 vecka
    * ~ William 070824 ~ *
  • Little Ms Chatterbox

Zander hade napp i ca 2 veckor innan han ens fick börja prova amma mig. Det dröjde ytterligare flera veckor innan han faktiskt kunde amma så han fick något i sig. När han var 5 månader (ca 3 mån. korr.) klarade han av att amma riktigt. Jag ammade honom till han var 2 år och 1 månad, då vile han själv inte längre.
    Jag ammade honom länge och han hade napp. Det ena utesluter inte det andra.

Nu med tvillingarna har vi napp men det är sällan dom tar den, åker fort ut och somnar nästan alltid utan napp.
    Cayenne hade nappen dygnet runt första tiden, var sällan hon ens tappade den på natten.

//Nu ännu bättre! -Uppdaterad med tvillingar!
  • BARAHANNA

Hej! vad skönt att det finns fler barn som älskar att "mystutta". Min dotter vill snutta i stort sett hela nätterna och även mycket på dagarna vilket resulterar i att hon kräks hur mycket som helst. Vi har gett henne napp några gånger men hon vill inte ta den. Har ni några tips på hur man introducerar nappen på ett bra sätt?

Svar på tråden NAPP - en fantastisk uppfinning!